App Suspended - Skärp er Google !!!!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Android51, 4 jul 2011.

  1. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    * Uppdatering - Dagen efter detta inlägg så la Google tillbaka app:en. Visserligen är vi glada för det, men tyvärr fick vi inget mejl som berätta vad som hade hänt *

    För att göra historien kort. Vårt företag fick i uppgift att skapa en TV - Guide åt Boxer. Både en Svensk och Dansk version.

    Efter ca 2 månader fick min chef ett automatiserat mejl från Google som kort och gott sa att den Danska versionen hade brytit mot deras Policy och därför blivit "Suspended". Brevet innehöll inga som helst förklaringar till vilken policy som brutits. Nu har det gått nästan 2 veckor sedan den Danska versionen "Suspendades" utan något som helst svar från Google. Detta trots att vi skickat in tre olika supportärenden.

    Ni får ursäkta mig, men f-n detta är så j-vla dåligt av Google. Apple svarar ju åtminstone på sina supportärenden.

    Någon som har haft liknande incidenter med Google ?
     
    Last edited: 6 jul 2011
  2. KarlssoN1337

    KarlssoN1337 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du är inte ensam, min app Laserturken blev borttagen utan helt anledning.
    Har t.o.m läst deras Policy etc, inte hittat något som har brutit mot det.
    Skickade ett mail och frågade dom varför, nu efter en vecka har jag fortfarande inte fått ett svar. Verkar som de inte ens kollar den mailen.

    Droid Streamer Pro och Droid Streamer Premium blev också borttagna, men det kan man fatta varför.

    Googles support för Market Publisher's är nog sämst, dock är deras Checkout support bra, svarar på några minuter och är alltid trevliga :)
     
    Android51 gillar detta.
  3. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Utvecklarna bakom TrueCaller har dessvärre också råkat ut för samma missöde. Appen går än idag inte att återfinna på Market, och då var det ändå ~2 månader sedan Google plockade bort den därifrån.

    Hör med mamedimamedi och naminami för senaste nytt.
     
    Android51 gillar detta.
  4. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Riktigt ruttet av Google. Verkar dock som om appen är tillgänglig igen nu.
    https://market.android.com/search?q=boxer+tv+guide&so=1&c=apps

    PS.Testade att installera den också så nu vet jag att "SvampeBob Firkant" går på DR1. Appen laddar om information (i onödan?) när man går över till landskapsläge, men inte när man går över till porträtt. Krashade när jag klickade på "Välj kanaler" i menyn.
     
    Android51 gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Inte fått några appar borttagna. Däremot har jag haft väldigt många konversationer i olika ärenden till just market för utvecklare supporten om man ska kalla den det. De flesta gångerna har de svarat efter några få timmar och svar på ett av mina svar har alltid gått snabbt. Om man tänker att de ligger några timmar bakom.

    Det är väl alltid så att "snälla" supportärenden går snabbt och sådana som "har ställt till det (aka brutit mot deras policy enligt de själva)" tar längre tid att reda ut.

    Lite fult av de att inte ge en anledning till borttagningen däremot.
     
    Android51 gillar detta.
  6. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du har rätt. Vi publicerade om app:en men var tvungen att ändra "package name". Hade glömt ändra en referens i XML layout. Tack för tipset.
     
  7. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Kan förstå att ni vill ha upp appen igen men är det verkligen så smart att bara publicera på nytt? Era gamla användare kommer ju inte få några updates och dessutom (om det nu finns ett vettigt själ till borttagandet) lär den ju bara försvinna igen...
     
  8. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter nästan två veckor + tre supportärenden utan några som helst svar från Google så känns det som vi inte har något val. Det går rykten om att Google rensar ut app:ar i fall de tycker att beskrivningstexten innehåller falska påståenden eller dylikt, så vi har valt att rensa bort den helt. Märkliga är att den Svenska motsvarande versionen lämnade Google helt orörd.
     
  9. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den tredje veckan fick vi äntligen svar från Google. Visade sig att ett företag påstod att de hade ägande rätt till ordet "TV-Guide", vilket medförde omedelbar frysning av våran app.

    Dock hade Google själva kommit till förstånd och hävt frysningen. Tråkigt bara att det behövde gå tre veckor och tre support-mail innan något hände.
     
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Så mycket krångel kunde unvikas om de bara gav en förklaring i samband med borttagning av appar. Hur svårt kan det vara för dem att vara lite mer specifika då de stänger av en app? Google gör mycket bra, men deras ovilja att kommunicera med utvecklare och användare gränsar ofta till ren arrogans.
     
  11. Thoast

    Thoast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det lät ju helt absurt! Haha, hur kan någon påstå det? o_O
     
  12. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Problemet ligger i att vissa länder, speciellt USA måste sådana påståenden utredas, i alla länder (även Sverige) måste sådana saker tittas på, skillnaden är att i Sverige är det värdelöst för här slängs sådana mål ut ur rätten direkt, våra regler tillåter inte sådana saker och därav ignoreras sådana ärenden och går aldrig upp så långt.
    Medan t.ex. i USA måste alla sådana påståenden undersökas så att de inte stämmer och företag kan använda det för att dränka mindre företag och privatpersoner i lagliga strul, därav måste Google tyvärr agera så.
    Anledningen att Svenska versionen inte åkte kan vara att den missades, kan även vara att den är publicerad för Sverige, från Sverige och därav bråka de inte om det för de kan Svenska regler medan Danska kanske skiljer sig tillräckligt för att de måste utreda det.

    Tragiskt men sant så är IP rätten i många länder helt galen, i USA kan du ta patent på en ide, ett ex. på hur stört det är som finns är killen som efter datorer och nätverk m.m. kommit och Internet började så insåg han att ingen hade tagit patent på iden för kommunikation mellan två datorer, IBM och andra stora företag betalade honom i flera år för att slippa ta striden och under tiden inte kunna nyttja nätverk.
     
  13. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    @Thoast
    Gissningsvis är det något förlag eller liknande som har en tidning med namnet "TV-Guide" och vill då hävda att appen i fråga skulle förvirra deras kunder.
     
  14. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det låter som en skröna, eller i varje fall ordentligt överdrivet, i mina öron. Det amerikanska patentsystemet har väl konceptet "prior art", där det räcker att visa att en patenterad process var allmänt känd innan patentet registrerades för att det ska räknas som ogiltigt.
     
  15. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Mjo men det måste tas upp i rätten och under tiden det är i rätten kan det beslutas att ingen får nyttja det och precis som i Sverige så måste man svara på all kommunikation och läsa allt som motparten skickar m.m. vilket gör att sådana ärenden kan dra ut på tiden därav lättare att betala än att bråka och pga den risken måste Google även undersöka saker som om ett företag påstår att det äger rätten till "TV-Guide", ett uttryck som troligen funnits sedan 50-60 talet.
     
  16. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag menade att historien om IBM lät som en skröna. Att Google behandlar patent-ärenden på det sätt dom gör har jag full förståelse för (även om jag håller med om att det hade varit trevligt om dom hade varit lite proaktiva när det gäller information).
     
  17. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Så vad händer nu med Google och företaget som påstod sig äga "TV-Guide"? Kommer de undan med detta eller kan man anmäla på något sätt och få kompensation?
     
  18. Android51

    Android51 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inte vad vi vet.

    Där emot försökte samma företag köra identisk taktik mot vår iPhone version. Dock kontaktade Apple oss först angående påståendet och frågade i fall vi ville bestrida dem. Typ mejla in bevis på överrenskommelse eller annat som kunde styrka att ordet "TV-Guide" var publikt. Visserligen höll sig Apple neutrala, men de började i alla fall inte processen med att frysa vår app.

    Men vi gjorde det dock enkelt för oss och begränsa app:en till att endast synas utanför USA. Det löste alla problem med "patenträttigheter" till vanliga bruksord :)
     
  19. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra om det som hänt er och Google måste förbättra sig med kommunikation och hantera hela Android Market mer professionellt. Jag finner det ofattbart att er app blev fryst för att någon hävdade att de hade copyright på ordet "TV Guide". Men samtidigt finns det hundratals appar som innerhåller ordet Simpsons eller någon bild från någon av huvudkaraktärerna. Däremot får dessa applikationer finnas kvar utan problem och jag har svårt att tro att upphovsrättsägarna till Simpsons inte har hört av sig.

    Ni kan tex se vilka träffar man får på simpsons:
    https://market.android.com/search?q=simpsons&c=apps&start=0&num=24

    Google har fortfarande mycket att lära sig här.
     
  20. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Hoppas ni meddelar detta till Google så det lär sig hur man hanterar sånt här på rätt sätt. Om jag vore i samma situation skulle jag också fråga Google vad de ger som kompensation för den felaktiga anklagelsen/utfrysningen.