Sveriges Radios Androidspelare

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 18 jun 2010.

  1. Skarek

    Skarek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Orkar inte söka igenom hela tråden efter min fråga, men en forumsökning i tråden gav inger.

    Skulle man kunna få support för app2sd på appen så man kan ha den installerad på SD-kortet istället?
     
  2. snitcher

    snitcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni får gärna posta ut till den här tråden om ni knäcker nöten - jag har samma problem. Kör Telias 2.2 på olåst Blade och hamnar i bufferloop vid direktlyssning.

    Finns det nån app som är kapabel att streama SR genom att nyttja dessa direktlänkar:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632

    Har testat ett par utan framgång, bl a Winamp. Tycker att det borde kunna fås att funka. Men jag är ingen expert på streaming...
     
  3. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det finns vissa appar som gör att det funkar på blade men dessa appar har valt att implementera en egen spelare så antingen hanterar dessa RTSP strömmarna bättre eller så stödjer den AAC strömmar så att de slipper använda dem helt och hållet.

    Vi har gjort vissa tester med Blade utan framgång.....:(
     
  4. snitcher

    snitcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har testat fler appar nu men hittar ingen som vill streama SR.

    Vad är det för skillnad mellan att streama en kanal direkt (som ej funkar) och att streama tidigare program (som funkar jättebra)? Och varför kan jag i t ex XiiaLive direktstreama diverse Shoutcast-kanaler men inte SR:s direktlänkar som är i princip samma format (m3u/pls)? Fattar inte.

    Vad jag förstår kör ju Blade en ganska basic Android. Vore intressant att veta varför just Blade krånglar. Är det så att 2.2 saknar stöd för sådana här strömmar i grunden, och att HTC, Samsung, Sony Ericsson m fl andra tillverkare har integrerat protokoll/funktioner i sina anpassade versioner av Froyo för att kunna hantera dem?
     
  5. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det skiljer väldigt mycket på att streama Live och Pod. SR:s liveströmmar finns i 7 format 3st RTSP, 3st AAC och 1st 192kbit MP3. Tyvärr så är det enbart (förutom för Blade då) RTSP strömmarna som fungerar på Android då den inte stödjer råa AAC strömmar. iPhone stödjer dock detta och i den appen så används iställer AAC strömmarna vid live.

    När det gäller pod så är detta rena MP3 filer på en webserver så det är egentligen inte en streaming på samma sätt men Android gör det till det.

    Sedan måste du skilja på på mediafiler och spellistor. M3u och pls är varken strömmar eller filer, det är spellistor som i sin tur kan innehåller såväl MP3 filer som strömmar men Android stödjer vare sig m3u eller pls, däremot finns med många appar som gjort egna spelare som kan hantera råa AAC strömmar och således kan använda dessa istället för att lyssna på SR:s livekanaler.
     
    Last edited: 31 maj 2011
    snitcher gillar detta.
  6. snitcher

    snitcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack. Nu har jag fått det att funka tillräckligt bra för mina behov. Jag öppnar mp3-spellistorna från
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632
    i Winamp på datorn, så att jag får fram vilka mp3-filer/länkar som de pekar på. För t ex P1 i 192 kbps är det http://http-live.sr.se/p1-mp3-192. Den url:en matar jag in i XiiaLive. Risken finns väl att den en dag "dör" när SR stuvar om i länkarna men det är ju lätt att uppdatera.

    Förstår fortfarande inte allt, men klargörande att veta att AAC ej kan funka.

    Största nackdelen är väl att SR:s mp3 finns i lite för hög (192) och alldeles för låg (32) kvalitet. Att streama 192 kbps när man inte har wifi lär ticka upp många sköna MB. Och jag antar att det krävs hyfsad täckning. Om du JDS har något inflytande där skulle det vara väldigt trevligt med mp3 i typ 128 kbps. Räcker rätt bra till musik och mer än väl till tal. Och skulle kanske kunna användas i appen.
     
    Last edited: 1 jun 2011
  7. archos70

    archos70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har försökt köra SR Player i omgångar men har alltid gått tillbaks till TuneIn som alltid fungerat (är dock långsam att få iång en ny kanal, buffrar mycket?) Har en Archos 70 (bara wifi). Nu försökte jag med SR player igen och märkte följande:

    I låg/medium kvalitet: Oscillerande beteende. Buffrar en halv sekund och spelar en halv sekund (dvs man ser "||" tecknet men inget ljud). Hoppar mellan dessa två hela tiden men inget ljud.

    I hög kvalitet: Funkar bra (än så länge har bara testat några minuter)

    Väljer SR Player något annat format med 192 kbps (t ex mp3) än vid låg/medel kvalitet? Var finns loggarna för applikationen? Vill så gärna att SR Player ska fungera då den har ett perfekt feature set.
     
  8. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det låter nästan som det är något problem med konfigurationerna av strömmarna eller belastningsproblem på strömmarna. Det är samma typ av strömmar för alla tre nivåer (RTSP med AAC strömmar) men det kan ju självklart skilja på konfigurationerna av strömmarna och belastningen är säkerligen absolut högst på medel-varianten som är standard.
     
  9. RoyBatty

    RoyBatty Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter senaste uppdateringen så buffrar spelaren hela tiden. :(

    Poddar funkar bra. Livesändningarna bara buffrar.

    Jag försöker komma åt dem över 3G-nätet, operatör Telenor.
     
  10. RoyBatty

    RoyBatty Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu funkar det!

    Undrar vad som är uppdaterat?
     
  11. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1
    Va fan då!
    Enda som funkar är >buffer>buffer>buffer mao same old song.

    Suck att min mest använda app skulle sluta fungera efter uppdateringen till 2.2.. :ehm:
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja förbaskat synd på en i övrigt fantastisk app, har tyvärr lagt ned den...
     
  13. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1
    Lagt ner sr helt eller hittat ett annat sätt/spelare att lyssna på sr med?
    Tips pls!? :cool:
     
  14. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Lagt ned helt på mobilen & vet tyvärr ingen annan spelare.
     
  15. uw123456789

    uw123456789 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    TuneIn Radio
     
    Nero gillar detta.
  16. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
  17. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1
    Tack som fan, ska genast testa - ser lovande ut.


    Edit:
    Funkar ruggigt bra här.
    Finns en hel del att välja på också... :)
     
    Last edited: 6 jul 2011
  18. KamratJonas

    KamratJonas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjobre!

    Hur står det till med SR Player, utvecklas den fortfarande?
    SR Player är utan tvekan den app jag använder mest i min mobil. Jag använder i stort sett endast pod-funktionerna och skulle gärna se att denna utvecklades något. Det jag saknar är sortering av poddas efter program, typ någon mappstruktur samt möjlighet att bygga spellistor. Dessa två borde inte vara assvåra att implementera och skulle lyfta appen oerhört.

    Det skulle även vara fräsigt om man kunde få appen att ta bort en nedladdad pod från telefonen när den är färdiglyssnad. Man lyssnar ju sällan två gånger på en pod och att slippa ta bort dem manuellt skulle vara juste.
     
  19. marcuspresident

    marcuspresident Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Håller me KamratJonas i allt. Blir så när något säljs till det statliga då behöver man inte jobba lika hårt...
     
  20. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Har inget med att "jobba hårt" att göra men det är däremot inte upp till mig att bestämma vad som skall in och hur det skall prioriteras. Jag kan önska, precis som även ni kan göra till SR, men vad som skall in och när bestämt inte längre av en person.

    Många av de problemen som varit och är är orsakade av ett stora problem i Androids "media framework" som orsakat stora problem även för många andra appar. Vissa appar har gått runt detta genom att implementera helt egna mediaspelare. Att gå denna vägen även i Sveriges Radio Play är ett stort jobb och är inte helt utan problem heller när det gäller hanteringen av den stora mängd olika plattformar som finns (jag vet att jag skrivit detta väldigt många gånger)

    Det jag tycker är tråkigt är att bara för att SR tog över projektet så är helt plötsligt SR den stora boven för alla buggar som uppkommit i diverse versioner av Android. Den rena versionen av Android som jag just nu kör i min Nexus One har inga buffringsproblem och att kunna testa appen i android-mobiler på marknade och med diverse special ROM:ar är ett enormt jobb.