Problem: Dålig mottagning med WiFi

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av eriksson90, 7 jul 2011.

  1. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Jag stör mig otroligt mycket på den otroligt dåliga mottagning som är på min S2a.

    Jag bor i ett hus och har routern placerad i mitten på huset. Jag har full mottagning på datorer i hemmet och kan ha min bärbara dator ca 50 meter från huset och surfa utan problem.

    Jag hade en HTC Desire innan S2an och den hade jag full mottagning med överallt i huset, men med S2an så har jag bara 1 prick i mitt rum som ligger ovanför routern, med desiren hade jag fullt mottagning.
    Och så ibland när jag slår på Wifi så funkar internet, men ibland funkar det inte alls. På andra ställen där jag brukar ansluta med Wifi hos kompisar så är det inga problem alls med att surfa, det funkar varje gång. Men när jag kommer hem och slår igång wifi så funkar det ibland men andra gånger inte. Med desiren så funkade internet precis varje gång jag anslöt med wifi.

    Jag behöver verkligen hjälp med det här, jag stör mig mycket på detta och när man köper en telefon för 5500 kr och inte har mottagning med wifi så är det ju nå fel, det har ju inte blivit bättre heller efter uppdatering, är det hårdvaru fel?

    Eller ska man lämna tillbaka telefonen och få en ny? det känns inte bra alls om man köper en telefon för 5500 kr! Annars är telefonen jättebra på alla vis.
     
  2. Gnubaver

    Gnubaver Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Kan bara säga tyvärr... många många som har problem med detta. Har vi otur är det hårdvaran som failar och då är det kört angående wiFi, men om det är mjukvaran det är fel på så kan man ju bara hoppas att dom fixar det.
     
  3. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Hm vilket skit att det ska vara så, har sett fler trådar med samma problem men ingen direkt bra lösning.

    Det är bara full mottagning när jag står typ en meter ifrån routern.

    Kan det funka om man ansluter till trådlös nätverket hemma mer manuellt? Alltså att man skriver in ip adresser osv i wifi inställningar på telefon. Alltså så jag kan lösa ena saken, det där med att Internet ibland funkar och ibland inte på telefonen, eller är det bäst att bara ansluta automatiskt och bara skriva in lösenord till nätverket?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Senast har jag bara anslutit automatiskt, har inte provat manuella inställningar

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. P_K

    P_K Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Nu har jag bara en Galaxy S men på den var wifin betydligt bättre med tidigare Androidversioner. Täckningen är riktigt dålig numera så i det fallet känns det inte som hårdvaruproblem. Kan hoppas det är samma sak med S2.
     
  6. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Okej. Så du har fått sämre mottagning med wifi när du uppdaterat din galaxy S ?

    Hoppas det är mjukvaru fel, men jag tycker dom borde ha fixat det för ett tag sen. Senaste tiden har jag ju bara uppdaterat telefonen och inte android systemet.

    Dock tråkigt att det blivit sämre för dig.
     
  7. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Har ni kollat hastigheten eller går ni uteslutande efter pinnarna?

    Jag har fullt blås med 2 pinnar och 10-12 meter ifrån

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Jag har upp till 24 mbit. Får ut 19 mbit till datorn och bara runt 4-5 mbit till telefonen

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  9. Herren Jesus Kristus

    Herren Jesus Kristus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken router använder du? Vissa funkar sämre än andra med S2, tex DIR-655
     
  10. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Känns dumt att ens kolla. HTC Desire funkade hur bra som helst, full styrka i hela huset och inge krångel alls. Då borde man ju tycka att en S2a ska funka bättre ändå.
     
  11. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Jag använder iaf en dir-615 som har stöd för ja allt grejs, vad de nu heter, kan inget om sånt, men n och g eller vad de heter.
     
  12. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Hitta lite info om den routern jag har.

    Standards

    IEEE 802.11n (draft)
    IEEE 802.11g
    IEEE 802.11b
    IEEE 802.3
    IEEE 802.3u
     
  13. Herren Jesus Kristus

    Herren Jesus Kristus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 7 jul 2011
  14. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Skitrouter, det är nog där problemet ligger.
     
  15. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Hur kan det vara en skitraouter?

    herregud, när man köper en telefon för 5500kr som är mycket bättre än Desiren, inte ska man väl behöva köpa en värre router bara för att man har dålig mottagning. Det är nog snarare dålig hårdvara på galaxyn. På desiren och alla anda prylar har ju full mottagning, annars har jag aldrig några problem med routern så, kan ju surfa utan problem med datorn typ 50 meter utanför huset, inte kan man väl kalla det skitrouter då inte.
     
  16. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Samma sak vid tjejen, där funkar internet varje gång jag slår på wifi, men fruktansvärt dålig mottagning, typ på det lägsta trots att jag är inne i huset.
     
  17. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Hur kan dom vara så dåliga på Samsung där dom tillverkar att dom inte sätter i bra grejer direkt så man har bra mottagning, och en ny telefon 2011 och för 5500 och så ska det vara dålig mottagning, då blir man jäkligt besviken, jag använder ju wifi dagligen.
     
  18. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Hur kan dom vara så dåliga på Samsung där dom tillverkar att dom inte sätter i bra grejer direkt så man har bra mottagning, och en ny telefon 2011 och för 5500 och så ska det vara dålig mottagning, då blir man jäkligt besviken, jag använder ju wifi dagligen.
     
  19. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Hittade ett inlägg:

    "Jag skrev (som jag nämnde i mitt förra inlägg) till Samsung och ställde några frågor, bland annat om wifi-problemet. Har fått svar i dag.

    Här var min fråga:

    "Några skriver att deras mobil kopplar ner från deras wifi-nätverk, precis som jag råkade ut för. Vi har en D-link-router (vet ej beteckningen). Den funkar utmärkt med iPhonen och även med äldre SE-lurar och Nokia, men med förra Galaxyn funkade det som sagt inte.

    Vet ni vad detta beror på och är det en bugg ni kommer att åtgärda i en uppdatering?"

    Och här är svaret från Samsung:

    "Resterande frågor har vi vidarebefordrat till berörd avdelning som
    undersöker dessa punkter och vi hoppas på en uppdatering på detta inom
    en snar framtid."

    Det känns i alla fall lite hoppfullt och jag håller tummarna för en framtida uppdatering. Visst kan man köpa en ny router, men det känns lite overkill för min del att göra det för att det är en bugg i systemet."
     
  20. Arvin

    Arvin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem här, kör med en WNR3500L som jag flashat in DD-WRT på. Funkar utmärkt för alla andra wifi-enheter, tyvärr så får jag bara en ynka bar på min SGS2. Skulle vara intressant att veta vad det beror på.