Samsung Galaxy SII vs HTC Hero

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av DrOst, 10 jun 2011.

  1. Marie71

    Marie71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Håller med! Har behållit min gamla telefon som reserv/nödtelefon alltid med mig, med kontantkort just med tanke på batteritiden. Om det händer en olycka, eller man fastnar i ett tågkaos eller nåt så är det skönt att veta att man har en backup-telefon som håller ett tag om man behöver ta kontakt med omvärlden eller nära och kära. På det sättet känns inte de här smartphonesen lika trygga.
     
  2. Olsman

    Olsman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Heron har väl bara en färg på LED:n (grön)? Ladda ner NoLED så kan du få en liten ikon som dyker upp på skärmen för att visa notifications. Varje programs individuella ikon visas, så det är tom. bättre än Herons då man kan se exakt vad som hänt (dvs, Gmail, Facebook, missat samtal etc), och inte bara att "något" hänt.
     
  3. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    1 255

    MINA ENHETER

    om man har en ikke smartphone så leker man väl inte lika mkt med mobilen? så lite därför att en gammal mobil kan hålla i en vecka? om jag inte leker med min sgs2 så kan jag garantera att den håller i 3-4 dagar.

    och det här med skärmen visste man väl om innan. att det är pixlig text om man inte zoomar in? kanske hade varit bättre att välja sensation om man ville ha bättre text.
     
  4. mordillo

    mordillo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Heron har en led med flera olika färger tex röd,grön,blå osv.

    Men det är antagligen bara grönt om du kör HTC standard rom.




    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Det går bra att snåla med sgs2..
    Har jag telefonen släckt så drar den inte ens 1%/timma..

    men vist har inte batteritiden hängt med utvecklingen...

    men inte så rättvist att jämföra med äldre telefoner med liten skärm, upplösning å klen hårdvara...

    mot andra i sin klass står sig sgs2 bra
     
  6. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER


    Måste bara fråga:

    Hur nära håller du telefonen då? Mät med en linjal eller tumstock. Är det 10 cm?
     
  7. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Fast det är onödigt att hålla mobilen nära ansiktet. Har du dålig syn så bör du titta på ett par läsglasögon istället.

    Jag kan, utan svårigheter, läsa en mobilhemsida på 40-50cm avstånd från skärmen och då har jag en Desire med både lägre (reell) upplösning och mindre skärm. Ingen monstersyn har jag heller, glasögon sen rätt många år tillbaka.

    Stoppar man upp mobilen i ansiktet så... ja, you're doing it wrong.

    Batteritiden i Galaxy S2 är rätt bra för att vara en smartphone. Det är bara att inse att om man vill ha mer än en dags användning så får man titta på en vanlig mobiltelefon. Ligger den bara i fickan, utan att vara ansluten mot datanät så klarar den sig länge, men vill man använda en smartphone som en smartphone så tickar batteritiden fort. För mig (och säkert för de flesta) är det ingen uppoffring att behöva ladda mobilen lite då och då. Hellre en tunn mobil är ett batteri som räcker några timmar extra. Batterierna behöver bli bättre, hårdvaran behöver bli strömsnålare, batterierna ska absolut inte bli fysiskt större. Usch och fy för klumparna man hade i fickan förut.
     
    Last edited: 7 jul 2011
  8. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

  9. DrOst

    DrOst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vi kan väl då enas om att med högre upplösning och LED-signal(er) så hade alla varit nöjda. Upp till Samsung nu att leverera till SIII :-).
    Ang skal med extra batteri så tar jag gärna emot tips om vart man inhandlar det. Samsung verkar ha varit sena med egna tillbehör i alla fall, då HDMI-adaptersladden inte gick att köpa ännu (åtminstone inte för ett par veckor sedan hos Media Markt)....
     
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ang. tjockleken så har Samsung gjort helt rätt i att göra den så tunn i stället för att göra den tjockare & klämma in ett kraftigare batteri, marknadsmässigt alltså för försäljningens skull.

    Oerhört många Svenssons köper den nu, alltså tanter, farbröder, tekniskt ointresserade yngre. Dom köper den för att den enligt säljaren samt tester är bäst, samt för att den är tunn...

    Några millimeter till & dom hade inte köpt den & dom är de viktiga kunderna, den stora massan.

    Tror jag ;)
     
  11. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är skönt att den är tunn.

    Fördelen är ju också att man då ger kunden möjlighet att välja. Vill man ha mer batteri finns det ju alltid skal som erbjuder det men då också gör den tjockare.

    Enda problemet där är att de skalen brukar vara onödigt tjocka. Vad som skulle behövas är batteri med bättre former. Tänk om man kunde få ett batteri som hade måtten 100x60x3 istället för 60x40x6 som de är nu lägg in den i ett skal som är nån millimeter så får kunden möjligheten att lägga på 60-70% batterikraft samtidigt som mobilen bara blir 4-5mm tjockare.
    Där kan man tala om storsäljare
     
  12. MarkusH

    MarkusH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    De var sena, men jag fick min från Dustin för snart tre veckor sedan.
     
  13. DrOst

    DrOst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pingvin: Jag är inte helt säker på att du förstår min poäng. Självklart kan även jag läsa en mobil hemsida från det avstånd du nämner, men med största sannolikhet har då både du och jag enbart delar av sidan synlig. Jag gör gärna så att jag zoomar in ytterligare för att kunna se större delen av hemsidan och då är det bara att inse att människan inte har några hökögon utan att man måste komma närmre skärmen. Jag vill ha en upplösning på min skärm som är mer Retina-like, dvs att begränsningen mer ligger i människans fysisk än skärmens upplösning.

    Och åter kring batteritid, jag har faktiskt vant mig med att ladda regelbundet, det enda jag behöver är ca ytterligare 40% kapacitet/effektivitet så att jag inte blir strandad efter jobbet. Ladda en gång per dygn kan jag leva med och min 2-dagarstelefon var bara en rimlig vision i sammanhanget....
     
  14. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Måste säga att jag är rätt nöjd med batteriet. om jag använder telefonen hårt, då håller den inte en hel dag, men vid normal användning klarar den 24 timmar och vid mycket sparsam användning har jag varit uppe i nästan 40 timmar.
    Självklart skulle jag önska en smartphone med tegelstenarnas batterikapacitet, men vi kan inte få allt (ännu)
     
  15. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Kapaciteten är densamma, om du stänger av allting förutom ring- och smsfunktionen kommer du nog klara ett par dagar.

    Men jag är riktigt besviken på batteriet. Sitter på ett 1800 batteri och tänkte att jag skulle jämföra dem genom att köra ett youtubeklipp tills telefonen dör. Problemet är bara att den inte ville dö!

    Tog 8 timmar konstant användande och full skärmstyrka för att standardbatteriet skulle ta slut. Så nu har jag inte tid att köra 1800 batteriet vilket betyder att min undersökning kommer bli uppskjuten med ett par dagar för att jag arbetar resten av veckan. :mad:
     
  16. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Någon form av led eller liknande som indikerar missat samtal hade helt klart vart finfint.

    Upplösningen kunde helt klart vara högre, men jag väljer SAMOLED+ med 800x480 före LCD med 960x540 alla dagar i veckan. Om jag fattat det hela rätt så finns inte tekniken för att massproducera SAMOLED+ med högre PPI ännu.

    Batteritiden ÄR bra för att vara en smartphone, man får komma ihåg att SGS2 är den kraftfullaste luren på marknaden samtidigt som den ligger i topp vad gäller batteritiden.
     
  17. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Det är sant, men med snål användning så menar jag inte att jag stänger av allt, utan har allt på, men surfar, spelar och mailar väldigt lite. All bakgrunds sync är på som vanligt.


    NoLED på market funkar väldigt bra tycker jag
     
  18. canfield

    canfield Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Vänta lite nu.. Den som påstår att det inte är noterbart även vid normala betraktningsavstånd (30-40cm) att sgs2 har lägre upplösning än tex xperia arc och iphone 4 har nog synfel..
    Hur kommer det sig att en grymt stor del av alla sgs2-ägare installerar lcd-density för att "tvinga" ned storleken på ikoner som är på tok för stora om nu upplösningen på skärmen är perfekt och nedskickad av god himself.
    Fler pixlar/tum kan aldrig vara något dåligt. Självklart jobbar samsung hårt med att förbättra ppi på sina amoledskärmar..
    lägg en sgs2 bredvid en xperia arc eller iphone 4 så är det inte svårt att se skillnad.
    Bara för att skärmen är outstanding när det gäller svärta och färger så måste man inte blint försvara dess svagare sidor.
     
  19. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Zperia arc har 854x480, inte stor skillnad från SGS2. Tvivlar på att du ens skulle klara av att peka ut vilken som var vilken om du inte såg resten av telefonen.

    Ingen har sagt att skärmen är perfekt eller bäst på alla punkter, med din goda syn borde du kunna läsa det.

    Om du vill se storleken på pixlarna, gör en bild som är 800x480 där varannan pixel är svart, varannan vit. Håll den på 40cm avstånd och avgör sen om bilden är rutig eller grå.

    Sen finns det en nackdel med många pixlar, försök få fram större ikoner i launcher pro där max är 72x72

    Sen skulle jag inte kalla 30-40cm för normalt avstånd. 50-60cm, inte mindre
     
    Last edited: 13 jul 2011
  20. canfield

    canfield Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jadu, sitter just nu med både en arc och en sgs2 framför mig. Väldigt enkelt att se skillnad på rundade kanter och annan känslig grafik. När man börjar komma över 300dpi. Då börjar ditt resonemang bli relevant. Tills dess så är fler pixlar/tum alltid bättre..