Varför är folk så besatta av "flyt"?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Husknuten, 1 jul 2011.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    att det inte är mjukt. Det får gärna gå halvsakta, det gör inget. Bara det har en bra känsla.
     
  2. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Varför måste det vara mjukt egentligen? Spelar ju absolut ingen roll för funktionen.

    Fördröjningar vid programstarter däremot. Det tycker jag är irriterande.
     
  3. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Varför? Vill du ha en bil som hoppar iväg från rödljuset som en övningskörare? du kommer ju fram, så det påverkar inte funktionen..
     
  4. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jämför man med att starta mjukt och tvingas krypköra hela vägen så är väl valet ganska lätt?
     
  5. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har haft en iphone, och kommer inte ha en igen. Men varje gång jag sätter mig med en iphone slås jag över hur mycket android har misslyckats med flytet.

    Alla vi som är här har ju valt android, men det ska väl inte betyda att vi måste gilla att den har mycket sämre flyt än konkurrenten?
     
  6. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Flyt enligt mig är just navigering i UI:t
    Det innebär både jämna transaktioner i förändringar av UI:t till stor del även hur snabbt det går att byta till en basfunktion(applikation) som ex. Skriva ett sms eller välja kontakt.

    Att starta upp ett spel har jag inga problem med om det tar en stund eller webläsaren, bara det flyter på när det väl är igång.

    Finns inte detta blir man förbannad under användning.
    Min förra tele N95 hade bra prestanda, kunde spela 3D-spel etc.
    Men UI:t var slött. 2+ sekunder vill jag inte vänta att öppna meddelande eller menyer. Samma sak att byta till landskapläge/rotera skärmen.

    Sen är ju detta olika viktigt för olika personer, personligen stör jag mig som fan på microlagg och stutter, speciellt när jag skall kolla film.
    Medan jag är mer tolerant när det gäller ljudkvalitet. (bara det är lipsync annars blir jag galen)


    Varför flyt är viktigt anser jag är för att det upplever du i stort sett hela tiden telefonen används. Det är inget som skall vara jobbigt. Det är som att gå från soffan till köket. Inget man bryr sig om, men behövde man kliva över massa lådor varje gång blir det en pärs.
     
  7. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det enda jag stör mig på är att det är så segt att byta mellan landscape och portrait
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nu jämför ni som om det vore trögt att gå från surf till att skriva sms på en iPhone. Det gör det absolut inte. Däremot så laggar det inte.

    Bara en notis
     
  9. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Om det inte flyter tex vid pich to zoom är det ganska jobbigt, blir så svårt att zooma lagom mycket då, även om det hackar när man scrollar tex i appdrawer så blir det svårt att pricka rätt om man har mycket appar.
     
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ett gränssnitt som inte "flyter", där man tvingas stå ut med mikrofrysningar och allmänt låg FPS, är för mig lite som att se en dåligt regisserad film med usla skådisar kontra samma film med bra regi och bra skådisar.

    Filmen baseras på ett fantastiskt manus och exakt samma historia berättas, men eftersom framförandet i den första är uselt så spelar det ingen roll. Man vill inte se skiten ändå.

    Det viktigt att notera att man som användare inte skall behöva välja mellan en snabb telefon som öppnar appar snabbt och på ett bra grafiskt flyt. Det är ingen antingen eller-situatiuon där det ena omöjliggör det andra. Man har som konsument rätt att kräva både och.
     
  11. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Man vill ju ha en bra helhetsupplevelse. Flyt associeras med lätthet vilket bara är ren glädje tycker jag. Dessutom kan det även associeras med snabbhet (även om det är två olika saker, men det är det man ser av det) och då vill man jättegärna att man även fokuserar mjukvaran för att det ska bli en bra symbios istället för att bara trycka in fetare hårdvara.

    Visst kan storleken på dasen vara grundläggande, men allt löses inte med storlek. Det handlar om teknik ;)
     
  12. Maki

    Maki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hackiga scrollningar, seg programstart samt allmän slöhet skapar stor stress hos mig. Allt kanske skulle bli bättre (och betydligt billigare) om jag kunde dra ett djupt andetag och räkna till tio, men efter tjugofem år framför skärm är den tiden nog tyvärr förbi.

    Jag hade tills helt nyligen en äldre lur som höll på att driva mig till vansinne. Jag försökte med diverse strömlinjeformade rommar, men det var lönlöst. Efter inköp av en modern och snabb telefon är jag glad och lycklig över att hårdvaran inte längre sätter några begränsningar för vare sig flyt i menyer eller övrigt handhavande. Stressen är också borta, åtminstone än så länge...
     
  13. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    då kan vi utesluta iphone och de flesta androidtelefonerna...
     
  14. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Klart flytet spelar roll och självklart ska man ha höga förväntningar när man lägger ut lika mycket pengar på en ny mobil som man idag får en 46" full-hd tv för.
     
  15. stefanli

    stefanli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Det finns inte en android telefon/surfplatta idag som jag samma "flyt" som iphone 4/iPad det är fördröjningar och/eller små hack över allt.

    Ja jag har en iPhone 4 men är inte apple fanboy, jag föredrar android men fakta kvarstår. Jag är super nöjd med min SGT10.1 även fast den inte har super bra "flyt".

    Flame on!
     
  16. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ny Launcher löser det mesta. Om vi antar att den huvudsakliga navigeringen sker mellan hemskärmar och hemskärmar till App Launcher (väl inne i applikationer känns även min gamla Desire rapp) så fixar ADW, LauncherPro, GoLauncher, mfl biffen. Jag bryr mig egentligen inte om hårdvaruaccelerering av animationer, bra flyt går att uppnå ändå.
     
  17. Maki

    Maki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Inget hack eller oflyt på min SGS2 än så länge. Och då är den ändå fylld med appar och annat skräp. Jag har en iPhone 4 att jämföra med och tycker inte att den flyter på bättre (eller sämre, men då menar jag i gränssnittet, jag antar att appar för iPhone är optimerade för det senaste som finns på den fronten).
     
  18. stefanli

    stefanli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    SGS2 är den som är bäst idag helt klart men jag har också en sån att jämföra med och tycker inte den har lika bra flyt i t.ex. webläsaren

    Men jag funderar skarpt på att byta till en SGS2 för dem är riktigt najs
     
  19. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Webkit (som används av stock o nästan alla andra browsers) är ett skämt jämfört med Presto, som används av Opera Mobile. Byt byt byt om du inte redan gjort det. Med senaste mobile kan även de som inte är Opera-nördar dessutom sätta browsern som desktop.
     
  20. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag vill ha flyt för att kunna göra saker snabbt.
    T.e.x om jag ska skicka ett sms snabbt innan bussen kommer vill jag inte att telefonen ska vara seg. Kvickt och enkelt. Det får jag med Launcher Pro + och lite på skärmen :)