Vad "missar" man med QVGA-upplösning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ToJa92, 10 jul 2011.

  1. ToJa92

    ToJa92 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2
    Som titeln. Vad missar jag för appar om jag skaffar en Android med QVGA upplösning? Har kollat på Motorola's FlipOut och gillar designen och tangentbordet löjligt mycket... Men den har ju tyvärr bara QVGA och Android 2.1.
     
  2. perror

    perror Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra fråga

    Skärpa?

    QVGA måste väl vara 240x320 vilket låter som rent skräp (sorry). Gamla Iphone kör med 320x480 och min nuvarande mobil tror jag kör med 480x800. Då tror man naturligtvis att den nya ska vara enormt mycket bättre men i praktiken så är skärmen en centimeter "högre". Man ser lite mer när man surfar men innehållet är ju oläsbart på båda.

    Faktum är att för många program så visas lika mycket eller aningen mer information på Iphonen! På min nya mobil ligger helt enkelt text och GUI-element glesare och utnyttjar inte skärmen maximalt. Hur det blir på en lågupplöst androidmobil vet jag inte.

    Bilder och film är väl det som kan utnyttja skärmen maximalt men då spelar det inte så stor roll om skärmen är 3,5 eller 4 tum. Båda duger men ingen är lika bra som en padda.
     
  3. Samurai237

    Samurai237 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag själv har som sämst bara kört med en HVGA-skärm och den var helt ok.

    En kompis hade dock en HTC WIldfire med QVGA-skärm och den var inte vacker att titta på. Text är väldigt smått och kantigt.

    Om man t.ex. tittar på betygsstjärnorna i Market med en qvga-skärm är de väldigt ihoptryckta och kantiga.

    En annan nackdel med qvga-skärmar är att inte alla utvecklare skriver sina appar så att de har stöd för qvga-skrämar, man kan alltså inte komma åt lika många appar och spel som de med högre-upplöst skärm.
     
  4. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    En massa appar. För många imo (min är QVGA)
     
  5. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Jag tyckte aldrig skärmen på min X10 Mini var "för liten", - var mycket sällan jag inte fick installera nått program från Market pga skärmen (oftast var de ändå bara spel)
     
  6. ToJa92

    ToJa92 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2
    Vad jag förstått visar väll inte Market program som inte fungerar med den upplösningen?

    Undrar väll mest om jag missar några större appar som är "måsten" eller om det skulle funka ändå.

    Funderar nu på HTC ChaCha, mest för tangentbordet. Synd att det inte görs många fler Droider med tangentbord.
     
  7. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    På market.google.com kan du ju se alla appar iallafall...

    Men jag saknade ingen "viktig" app på min X10mini, faktiskt förvånad av hur många program som var kompatibla.... värre dock med spel som sagt
     
  8. ToJa92

    ToJa92 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2
    Jo, spel är jag ändå inte så värst intresserad av i vilket fall.. Dock inser jag att det inte är någon höjdare att surfa med den, och det gör jag väldigt ofta. Synd att motorola inte släppt nån uppdaterad variant av den, HVGA hade dugit fint.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Man missar en bra upplösning och därmed ganska mycket spel.

    Pixlarna stör mig dock mest på lågupplösta telefoner. Hatar pixlar.
     
  10. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    ja, på laggfire är ju pixlarna väldigt tydliga, det är extremt fult, på x10 mini är skärmen dock så liten att man inte ser pixlarna så tydligt, dock så kan man fortfarande se dem.
     
  11. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag tycker den största förlusten är att man får plats med mindre på skärmen om man har QVGA. När man surfar på webben är min X10i överlägsen Wildfire och X10 mini, det blir mycket mera överskådligt med 854*480 i upplösning. Skulle X10i har 240*320 som de andra två skulle inte mer få plats på skärmen än dem trots 4-tum.

    Jag stör mig inte så mycket på pixligheten, tycker inte ens wildfiren är så pixlig, men när jag haft en wildfire bredvid min X10i så ser man att skillnaden i skärpa på skärmarna är påtaglig och då ser inte wildfiren vacker ut.
     
  12. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Surfa va inte roligt på min X10mini men annars var de faktiskt en bra telefon, måste säga att på min Desire är det heller inte är så intressant att surfa.... håller mig till en dator, för mkt zoomande, pinchande och fel formatering av texten så den inte anpassar sig till zoomen..

    Kanske bara jag som ska testa en bättre webläsare?
     
    Last edited: 13 jul 2011