Hjälp med att roota!

Diskussion i 'Legend' startad av jespers, 22 feb 2011.

  1. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej tack!
     
  2. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    DrLaban gillar detta.
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ok, tackar för detta. Jag ska se lite vad som skiljer mellan procedurerna. Du får gärna skriva en not eller två om du vet med dig var det strulade till sig. Om the unlockr-guiden fungerade från start till mål, var någonstans blev det stopp i den guiden jag skrivit? Tacksam för allt som kan komma fram för att göra saker och ting enklare.
     
  4. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I the unlockr-guiden flöt allt på utan något problem. Men i din guide så fick jag problem från steg 8 till sista steget. Det stog adb: not found!
     
  5. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag behövde inget goldcard. Kan du ge lite bakgrund om din mobil. Svensksåld? Opertörslåst? Brandad? Så vi vet när ett goldcard kan behövas ;-)

    Sent from my Legend using Tapatalk
     
  6. jespers

    jespers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den är köpt från tre! Tror inte den är operatörslåst (men har inte testat) och den är inte brandad!
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Om den inte är operatörslåst eller brandad så ska guiden fungera smärtfritt utan Goldcard, enligt de inlägg jag sett från andra. Det står mer om vad Goldcardet gör på min wiki, men kortfattat handlar det bland annat om att kringgå CID (Carrier ID), som då syftar på operatörslås.
    Det är detta som gör att iaf jag har mina tankar kring att din telefon åtminstone bör vara operatörslåst, nu vet jag dock inte om detta gäller iom att du lyckats installera hela vägen igenom.

    För övrigt tackar jag för input om adb: not found, jag klurar vidare.
     
  8. menzzana

    menzzana Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för en bra guide och lite goda råd och tips. Efter att ha letat på många ställen med alla sina olika lösningar så verkar detta fungera nu när jag vill stoppa in cyanogen modden på min legend.

    Dock en fråga där jag inte kommer vidare....
    Efter punkt 9 på Rootning för HBOOT-1.01 och HBOOT-0.43
    så skall jag starta telefonen med BOOTLOADER och sedan välja RECOVERY MEN
    jag kommer in i menyn där det står RECOVERY men kan inte välja RECOVERY, dock kan jag starta om telefonen som vanligt. Provade då att köra ADB REBOOT RECOVERY när telefonen var igång och den rebootade men fick sedan varningstriangel och det låste sig

    Hur kommer jag förbi detta?? Eller kan jag köra steg 12 efter att startat om telefonen som vanligt???
     
  9. menzzana

    menzzana Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Löste detta!!!

    Körde adb reboot recovery och då kunde jag komma in på ! varningstriangel och
    sedan köra step2-windows.bat dvs steg 12

    Sedan kan jag även säga i guiden för att backa tillbaka i menyn i steg 16 så gör du detta med volymknapp upp
     
  10. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Först och främst vill jag rikta ett tack till DrLaban för den svenska guiden! Ok, nu kommer en rookies synpunkter och frågor angående guiden. Vad som är kanske är självklart för flera rootningsrävar är mindre självklart för mig och kanske vissa andra.

    Vad det beträffar delen som avser Nedgradering för HBOOT 1.01 undrar jag i vilket "state" telefonen ska vara i när jag kopplar den till datorn. Ska jag koppla in telefon när jag är i fastboot-menyn? Eller ska man koppla in USB:n när telefonen är igång och välja "Bara ladda" eller som "Diskenhet"?

    Saxat från HTC Legend:Roota - Sandlådan.wiki
    Ladda hem testimage.zip
    Lägg zip-filen på SD-kortet och döp den till LEGEIMG.zip
    denna länk fungerar inte, jag plockade hem min från [GUIDE] How To Root HBOOT 1.01 - xda-developers , antar att det är den jag vill åt som ligger i "Legend rooting tools" någon som kan bekräfta detta? Detta är visserligen en zip-mapp, är tanken att jag ska döpa om hela mappen till LEGEIMG.zip och kopiera till SD-kortet? Kan telefonen öppna zip-mappen eller bör jag extracta den först?

    Efter jag slutfört steg 7 i nedgraderingsguiden, dvs matat in "adb shell" och "su" så ska det finnas ett # tecken framför markören, jag har ett dollartecken, vilket visserligen känns ganska ballt men inte helt rätt..

    Vore tacksam om någon kunde styra mig back on track igen
     
  11. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Hoppas du har nytta av det...
     
    Drenken gillar detta.
  12. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack gualm, det hjälpte en bit på vägen, verkar som man får prova sig fram en hel del, men det är en lärorik process. Läste på unlockrs forum där det är fler som får problem när de matar in "su" och får access denied, vilket jag får. När jag temprootat luren så ligger "superuser" i min app-drawer, borde inte det betyda att min temp-root lyckats?

    Vad det beträffar goldcard och hela den biten antar jag att jag kan skippa den biten? Köpt via tre men den är inte operatörslåst.
     
  13. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har visserligen redan skapat ett goldcard men antar att det knappast kan skada.
     
  14. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Löste det, märkte nu att man får upp en "allow-ruta" på telefonen som man måste godkänna för att få #

    Nu strular det på steg 12, när jag matar in "adb reboot bootloader" får jag access denied. Antar att det är bara att göra om processen för goldcard.
     
    Last edited: 16 jul 2011
  15. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Stäng av mobilen som vanligt och starta upp den med volym ner intryckt...

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
     
  16. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Eftersom jag inte kunde ladda hem filen testimage.zip utan istället fick jag hem en mapp med 9 st filer i. Vad jag har förstått så måste telefonen hitta filen som jag döpt om LEGEIMG.zip, och detta lär vara en image-fil. 'av de filer jag fick hem är 6 st image-filer/skivavbildningsfiler. Frågan är vilken jag ska döpa om. De jag har att välja mellan är följande:

    * boot
    * radio
    * rcdata
    * recovery
    * system
    * userdata

    Eller är jag helt ute och cyklar?
     
  17. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Har du kollat denna sidan?
    How To: Root the HTC Legend (Updated 12.13.10) | TheUnlockr

    Där kan du ladda ner rooting tools. Där har de en testimg.zip
    Samtliga sex img är packade som testimg.zip. När du döpt om det LEGIMG.zip kommer din mobil packa upp LEGIMG.zip och installera samtliga img filer en efter en :cool:
     
  18. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jo jag har testat den guiden. När telefonen startat om 5 ggr får jag c---rw---- och inte crwxrwxrwx som vill åt. Verkar dock som många får fel vid just detta steg.

    Är tanken att jag ska döpa om testimg.zip-mappen till LEGEIMG.zip och lägga på mitt SD-card? Eller ska man döpa om alla imagefiler separat och lägga över dom på SD?
     
  19. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    från hboot guiden "Unzip r4-legend-root.zip and find testimage.zip in it. Put it on your phone's sdcard renaming it to LEGEIMG.zip. " :P
     
  20. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Ja!

    Sent from my V9 using Tapatalk