Patenttrollen anfaller (Lodsys)

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av L.C., 13 jul 2011.

  1. L.C.

    L.C. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Igår kom det förbi ett FedEx-bud med ett "Infringement claim" från ökända patenttrollen Lodsys där de hävdar att min app använder sig av ett av deras patent utan tillåtelse.

    Deras tolkning av patentet är att det täcker in alla appar som (1) på något sätt samlar in användarupplevelser ("elicits information about user perception") och (2) kommunicerar med en server ("stores results in a central location").

    Min app (en autokompsynth) gör varken eller, men eftersom gratisversionen har en knapp (1) med titeln "Tell me more" som leder till information om betalversionen i Android Market (2) så anser de att jag har gjort intrång på deras patent och kräver därför att jag ska köpa en licens av dem för att de inte ska ta saken till domstol.

    Jag har naturligtvis ingen som helst avsikt att mata trollen vare sig på det ena eller andra sättet, men jag tänkte ändå kolla om det är fler här i Sverige som fått samma fantastiska "erbjudande" och hur ni i så fall resonerar?
     
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Kolla vad andra har gjort :s, och vad händer om du inte köper licensen :S ?
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Hur mycket vill de ha i licens avgift?
     
  4. L.C.

    L.C. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det framgår inte men förmodligen vill de ha en viss procent på försäljningen.
     
  5. L.C.

    L.C. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad andra gjort vet jag inte, därav frågan. Om jag inte betalar så hotar de ju att stämma mig. Det är lite svårt att avgöra om det är ett tomt hot eller om de verkligen tänker försöka ta det här till en domstol. Deras påståenden är ju fullständigt vansinniga, men det är det amerikanska "rättssystemet" också.
     
  6. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Om du stäms, vem betalar resan? XD

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  7. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Ställ frågan på xda-developers, gissar på att det finns större utbud av folk som råkat ut för samma sak!
     
  8. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Ta och mejla google support också vet inte om de kan hjälpa dig men har du tur så finns det något de kan göra. Som jag har förstått det gillar google inte patent troll och gör sitt bästa för att bekämpa dem.
     
  9. coolof

    coolof Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Urk, jag avskyr mjukvarupatent, det är så genomkorkat. Kanske lite off topic men vad hände med kaoset kring iOS tidigare i år? Struntade de i det hela efter att Apple lagt sig i? Deras blog får mig att tro något annat men den har å andra sidan inte uppdaterats på länge. Där står hur som helst att de ville ha runt 0,6% av intäkterna den gången. Kanske ungefär samma sak här?
     
  10. L.C.

    L.C. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förmodligen sant, det är rätt många amerikanska utvecklare som fått samma hotbrev men det vore intressant att höra om det är några fler svenskar som drabbats eller om de bara skickat fel. Vi lyder ju lyckligtvis inte under amerikansk lag, men de kan säkert ställa till med en del problem ändå.
     
  11. L.C.

    L.C. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, jag ska göra det. Förhoppningsvis är det någon av de stora pojkarna som blir arga och gör juridisk slarvsylta av Lodsys förr eller senare. Vet inte om du har några länkar till Android Market i Unified Remote, men om du har det kanske du ska undvika FedEx-bud i ett par månader :)
     
  12. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Det har vi på samma sätt som i din app. Men den länken plockar vi hellre bort än ger ett ända litet öre till det trollet. Förhoppningsviss så reagerar Google eller någon annan.
     
  13. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Berätta gärna här hur det utvecklar sig. Intressant att höra vad som händer. Lycka till!
     
  14. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Så länge patentet bara är registrerat i USA så är det väl inget man som svensk behöver bry sig om? Om nu inte Google som amerikanskt företag kan tvingas hålla inne pengar från market försäljningar då.
     
  15. L.C.

    L.C. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, ska göra det. Här är lite mer information för den intresserade.
     
  16. L.C.

    L.C. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man säljer på den amerikanska marknaden så är man tvungen att spela efter deras regler. De kan ju knappast få mig utlämnad, men försvarar man sig inte så vinner de på walk-over och då kan de förmodligen tvinga svenska myndigheter att samla in skadeståndet.
     
  17. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Ja, hur man än gör så bör man nog skaffa sig juridisk hjälp. :\
     
  18. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Hur gör du själva länkningen? En url eller använder du en intent som öppnar Android market?
     
  19. L.C.

    L.C. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder Intent.ACTION_VIEW med en market://xxx url så i princip så gör ju aldrig min app själv några anrop till en "remote location" (använder inte ens android.permission.INTERNET).

    Tvivlar dock på att det spelar någon roll för Lodsys, de ju bara ute efter att skrämmas. Även om jag kan bevisa att jag inte bryter mot deras patent i domstol så skulle juristkostnaderna ruinera mig.

    Novell har tydligen kontrakterat advokaten som demolerade SCO för att få Lodsys patent ogiltigförklarade så än finns det hopp.
     
  20. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Okej det är samma sätt som vi gör vilket var lite synd. Hoppas att Novell lyckas förinta Lodsys. Jag tycker du ska plocka bort länken från din app tills detta löser sig och skicka ett mejl till dem att du nu har tagit bort allt patent skyddat material.