Fler utvecklarträffar i Stockholm

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av nadam, 9 jul 2011.

  1. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Tycker det börjar bli dags för en till utvecklarträff i Stockholm. Säkert en del som är borta på semester, men det behöver ju inte hindra oss andra från att ha lite skoj också :)

    Skulle vara kul att höra vilken typ av träffar ni är intresserade av. Här är några exempel som jag skulle tycka vore kul:

    • NFC-experimenterande: Mest för folk med Nexus S, men vore kul att se hur telefonerna reagerar när man skickar över olika NDEF-meddelanden. Svårt att testa när man bara har en telefon.
    • Tablet UI Hackathon: Skriv en ny app för telefoner och tablets eller anpassa någon av dina nuvarande appar på ett snyggt sätt med layouter och/eller fragments.
    • Små demonstrationer: Visa vad du har utvecklat och berätta lite om vilka tekniker du har använt och utmaningar du stötte på under resans gång. Få feedback av andra utvecklare.
    • Expertöl: Berätta om något problem du behöver ha hjälp med. Om någon hittar en lösning under kvällen belönas det med en öl eller dylikt som tack för hjälpen.

    Vid närmare eftertanke så kanske en del av dessa passar bättre efter semesterperioden, men men. Kom gärna med förslag på fler typer av träffar.

    Edit: Skulle vara intressant också att veta vilka tider som passar generellt. Själv brukar jag ha möjlighet i stort sett alla kvällar (typ 17-22) och helger (typ 10-22).
     
    Last edited: 10 jul 2011
    Burre83 gillar detta.
  2. perflubron

    perflubron Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har väntat på en uppföljare till förra gångens succé :).

    Jag är intresserad av små demos, expertöl (sittar och tragglar med Andengine), samt att träffa folk som vill samarbeta på olika projekt för att accelerera produktionen. Hjälpas åt med utveckling, design, grafik, ljud, test, pilottest, marknadsföring etc istället för att själv sitta och försöka göra allt.
     
  3. infostar

    infostar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har samma intresse som Per. Det funkar bra för mig att träffas under semesterperioden. Kan vara bra att fundera på hur vi bäst kan ordna möte. Om vi har många personer som förra gången och vill visa en demo och titta på kod, kanske behöver vi ett mötesrum.
     
  4. jaczehack

    jaczehack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är på. Jag kan ta med min nexus s för lite experimenterande :).
     
  5. Burre83

    Burre83 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vardagar 18 brukar vara en bra tid. Helst ej på torsdagar och fredagar.

    Nu när jag börjat jobba med Android igen så ska jag försöka skaka liv i mitt gamla libGDX-proj. Kan göra en dragning på det i höst om intresse finns. Vill också paketera min MIDI-kontroller app och lägga till blåtandsstöd inom en snar framtid. Kan kanske vara intressant för er som jobbar med musikproduktion och/eller DJ-prylar.
     
  6. Tommislav

    Tommislav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är med. Kvällar och helger fungerar generellt för mig.

    Gällande ämnen så bankar mitt hjärta lite extra för spel och 2d-programmering. Framförallt nu när Xperia Play är ute. För de som var med sent på förra utvecklarträffen demade jag lite snabbt från mitt flashspel (det är fortfarande under utveckling, och trailern är rätt gammal):
    Ripple Dot Zero Game Play Video | Pixeltruss blog

    Ämnen jag skulle vilja gå igenom:
    * Hur hanterar man skalning, skärmstorlekar och dpi:er på effektivaste sätt (och fortfarande ha crispa pixlar)
    * Hur maximerar man FPS:en? Är openGL att föredra över canvas även för 2d?
    * Finns det några bra bibliotek eller liknande för 2d-grafik? Eller är de medföljande tillräckliga?

    Jag är som sagt relativt ny på Android, så dessa frågor kanske är uppenbara för många(?).

    Jag är givetvis intresserad av Android-utveckling som inte är spelrelaterad också :)

    Bra initiativ igen Adam!
    /Tommy Salomonsson
     
  7. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag kommer dyka upp om det är under juli, eller efter augusti. Vad som avhandlas är inte så viktigt för mig så länge som folk pratar utveckling :)
     
  8. Shebsa

    Shebsa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har möjlighet i princip alla kvällar i veckan hela sommaren, med undantag från en vecka i augusti.
    Är intresserad av allt från föreläsningar och hackaton till generella ölkvällar med androidsnack :)

    Edit: Burre83; hade vart väldigt trevligt med en liten genomgång av LibGDX!
     
    Last edited: 11 jul 2011
  9. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Ok, nu blir det kort varsel, men jag kom just på att jag är relativt ledig i helgen. Har hittat en lokal också som kunde passa. Så vad sägs om följande?

    Plats: Övervåningen på Thailändska Tigern på Söder
    Tid: Lördag 16/7 kl 15:00-20:00

    Eventuellt håller jag någon presentation på 50" plasman som finns där om det passar, men fokus är annars att var och en kodar på sitt eget projekt och vi tar hjälp av varandra.

    Tar med mig mina vänner Nexus S, Motorola Xoom och gamle trotjänaren HTC Hero, så om någon vill testa sina appar på dem går det bra.

    Beroende på hur många vi blir så kan vi antingen stanna kvar och gå över på mer traditionellt restaurangumgänge under kvällen eller dra vidare någon annan stans.

    Inträde är gratis men man måste ha med minst en laptop med Android SDK installerat :cool:
     
    Last edited: 14 jul 2011
  10. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Hm, jag har två bärbara utlånade, och bara en släpbar kvar hemma. Dessutom har den många år på nacken, så vet inte om den fortfarande klarar av utveckling.

    Btw. Någon som har tips på en bärbar som är tillräckligt kraftfull för att köra eclipse och emulator på? Vore ju inte helt fel om den inte vägde ett ton.
     
  11. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Hmm... om du har lust att komma förbi i alla fall och hjälpa oss andra så är du förstås välkommen. Eller droppa förbi senare på kvällen.
    Så kraftfulla datorer finns det nog inte :)
    Själv kör jag en två år gammal MacBook Pro 13" med 4GB ram och SSD. Riktigt nöjd med den fortfarande.
     
  12. perflubron

    perflubron Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tungt. Landar på Arlanda 0730 (från Chicago). Ska försöka komma förbi en sväng i alla fall!
     
  13. Shebsa

    Shebsa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ska försöka komma, kanske är lite annat som måste fixas just på lördag.
     
  14. Tommislav

    Tommislav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kommer. Och Burre83 hälsar att han också kommer.
    Ska bli åsum :D
     
  15. infostar

    infostar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag försöker komma till mötet också.
     
  16. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Gott att vi blir några stycken. Stället öppnar kl 15, så jag är där då och slår mig ned på nedervåningen till att börja med. När vi blir fler och kanske behöver plasman så flyttar vi till övervåningen som normalt är stängd under dagen.

    Åsum är bara förnamnet :cool:
     
  17. Syrligt

    Syrligt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag (Hälften av syrligt) kommer kankse också svänga förbi :)
     
  18. Shebsa

    Shebsa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag kommer också, lyckades flytta mina ärenden till söndag istället så jag ska försöka komma dit vid 15.
    Finns det öppet trådlöst nätverk med fungerande internetanslutning?
     
  19. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Restaurangen har inget eget trådlöst närverk vad jag vet, men du kan alltid använda mitt eller någon annans. Wireless hotspot / wifi tethering FTW!
     
  20. Shebsa

    Shebsa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej!