Ta emot och skicka MMS

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av Lisa_79, 18 jul 2011.

  1. Lisa_79

    Lisa_79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste man vara ute på nätet för att kunna skicka och ta emot MMS verkligen?
    Jag måste aktivera mitt mobila nätverk, "MMS och data" för att kunna ta emot MMS.
    Det är ganska jobbigt att behöva förvarna alla om att de inte kan skicka spontana MMS till mig.. De kommer inte alltid fram om jag inte har igång nätverket innan de skickar.
    Ingen annan mobil jag haft har varit sådan, där kan jag ta emot utan att behöva gå ut på nätet.
    Tacksam för svar.
    /Elisabeth.
     
  2. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Ett mms innehåller data, som en bild tex och då måste mobilen självklart koppla upp sig mot internet för att kunna hämta hem bilden. Ett sms som bara innehåller text funkar inte på samma sätt. MMS kräver alltid internertanslutning och har det alltid gjort.
     
  3. Lisa_79

    Lisa_79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, som jag skrev innan så har jag inte behövt det på någon annan mobil. Jag fick ett MMS i fredags på min andra mobil o där behöver jag inte sätta igång något innan. Och jag är inte uppkopplad hela tiden på den mobilen, eller rättare sagt, jag är aldrig uppkopplad på den mobilen. Därför frågade jag eftersom det inte bara är jag som funderat över detta!
    Hade även varit trevligt med ett lite mer vänligare svar, men tack ändå.


     
  4. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Men alltså rätt så du inte är uppkopplad hela tiden så kopplar mobilen upp sig mot internet för att hämta hem mmset.
     
  5. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det beror lite på vad du använder för "meddelandeprofil" i din mobil. Ett SMS kan skickas via "den vanliga" mobilanslutningen (alltså enbart via mobilnätet) men utrymmet i basstationerna är begränsat för detta. Det är därför ett SMS bara kan innehålla 160 tecken. SMS var från början enbart tänkt att användas av operatörerna själva vid driftunderhåll och kommunikation vid felsökning och sånt. Ett tecken är i datorvärlden max 2 byte vilket gör att ett SMS på sin höjd blir 320 bytes stort. I dagens läge är det ingenting. Ett MMS med en bild eller ett ljudklipp blir alltid större än så. Därför måste mobilen koppla upp sig mot "internet" för att kunna hämta hem innehållet.

    Så åter till profilerna.... du har nog också i den andra mobilen hämtat hem olika profiler från din operatör. Ofta blir profilen med MMS och internet förvald då det är den profilen där man kan göra mest med sin mobil (och också då operatörerna tjänar mest pengar). Om man väljer en profil för enbart SMS tillåter man inte att mobilen kopplar upp sig mot internet med automatik, men ,som jag skrev innan, ett MMS kräver en anslutning till internet för att kunna föras över.
    Hoppas du blev lite klokare. :)
     
  6. Lisa_79

    Lisa_79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min andra mobil gör ju så att den kopplar upp sig automatiskt tydligen för där kan jag ta emot MMS oavsett om jag är uppkopplad av eget val eller om jag får ett MMS när jag är offline.
    På min mobil jag har nu (Xperian) går inte det, då måste jag själv gå in och koppla upp mig när jag ser att någon skickat MMS o iom jag då inte ens hör eller ser att jag får MMS så kan det dröja timmar..
    Vore så skönt att kunna ställa in så nätet drar igång automatiskt när jag får MMS o sen stänger ner när jag tagit emot det :)
     
  7. Lisa_79

    Lisa_79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Kanske att jag vart lite klokare trots att jag inte fattade mycket av vad du skrev ;) Haha!
    Men jag tror jag vet vart du ville komma o förmodligen är det så att min andra telefon har nån annan inställning/profil iom jag kan ta emot utan att behöva klicka mig in på nätet varje gång..