Förbannade omstarter

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av mjoha, 2 jun 2011.

  1. Droidguy79

    Droidguy79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mjo, man bör ju vara försiktig när man använder rengöringsmedel. Se till att använda isopropanol och inget annat, aceton och liknande skall ICKE användas till rengöring av kontaktytor m.m. Som någon sa i tidigare inlägg, isopropanol och bomullstopps är vad man ska använda, och då behöver man ju inte dränka in bomullstoppsen med det utan bara dutta på en droppe eller två. Isopropanol är ett lättflyktigt ämne som inte lämnar något oönskat kvar då det är en av de renare alkoholerna. Aceton och liknande kan lämna en fetare hinna kvar på kontaktytorna, vilket gör att det inte är att rekommendera. Isopropanol är ingen större fara för de flesta plaster, även om man bör vara försiktig.

    Vill ni läsa mer om ämnet så är wikipedia en bra start, och här har ni länken: http://en.wikipedia.org/wiki/Isopropyl_alcohol :D
     
    Last edited: 19 jun 2011
  2. magnuscal

    magnuscal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad jag menade var, att även om man inte röker, att plaster innehåller lösningsmedel, mjukgörare och annat som sakta dunstar och kan lägga sig som en beläggning på kontaktytor och i förlängningen inverka negativt på kontaktförmågan.
    Isopropanol är det man ska använda, senast nämnde jag det i inlägg #92, men det tål att upprepas igen.
    Dock vet jag inte var man kan köpa det som privatperson. Någon?
    Edit: Såg att Kjell & Co säljer en liter för 179 kr.
     
    Last edited: 19 jun 2011
  3. Droidguy79

    Droidguy79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Aha, då förstår jag vad du menar. Isopropanol kan man köpa lite överallt. Jag såg att det fanns till salu på Kjell & Company. 1000ml Teslanol kostar 179 kr och det räcker ju i åratal. Jag gillade texten som används som beskrivning på www.kjell.com tyckte det beskrev vad produkten är och används till på ett enkelt sätt:

    "Aktiv rengöringsvätska innehållande 99,5% ren isopropanol. Används för rengöring av bandtransport (tonhuvuden, videotrummor, gummirullar), optiska linser, etc. Isopropanol är en av de vanligaste beståndsdelarna i olika lösningsmedel, exempelvis spolarvätska. En stor del av världsproduktionen används till att framställa aceton".
     
  4. Sunray

    Sunray Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan köpa det på diverse större apotek i mindre förpackning också.
     
  5. Droidguy79

    Droidguy79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, men då är det SVINDYRT! Jag rekommenderar ALDRIG att man köper detta på Apotek, man blir grundlurad bigtime! :P
     
  6. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har själv haft typ 3 omstarter sen jag fick min i mitten på maj så överlever, men en spontan fundering;

    Kan man inte avaktivera simlåset vid uppstart? Då startar den väl om och går sedan direkt till vanligt läge eller?
     
  7. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Jo du kan avaktivera det.
    Inställningar --> Plats & Säkerhet --> Ställ in lås för SIM-Kort
    Där kan du bocka ur lås SIM-Kort
     
  8. Droidguy79

    Droidguy79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Visst kan man göra det, tänk bara på att om du får din mobil stulen kan det vara bra med att ha sim-låset aktivt. Jag trycker hellre in min pin-kod en gång för mycket än en för lite... :neutral:
     
    JkJ076 gillar detta.
  9. MightyMike

    MightyMike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Nu har jag löst omstartsproblemet på min. Efter rengöring av kontaktytorna samt själva SIM-kortet och batteriet så har telefonen varit igång i 119 timmar utan problem. Inna rengöringen så startade telefonen om flera gånger per dag.

    VH Micke

    PS. Rengöring utfördes med med tops och CRC elektronikrengöring.
     
  10. niklas.berggren

    niklas.berggren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har fått en del omstarter, men dessa i samband med att jag spelat eller annat... Tror på överhettning av CPU då den varit väldigt varm precis vid "telefonhögtalaren, den man använder när man pratar i telefonen"
     
  11. sun

    sun Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har min telefon stationerad med laddarn i på kontoret. Var och varannan dag när jag kommer till jobbet har telefonen startat om.
    Telefonen ligger helt still och idlar när den startar om, så det känns absolut som om det ett mjukvarurelaterat fel på min.
     
  12. magnuscal

    magnuscal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Toppen, skönt att det löste sig!
    Det börjar bli en ett antal nu som löst omstarterna med tops :)
    Klockar in på 372 timmar nu efter "topstricket".
     
  13. niklas.berggren

    niklas.berggren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nu startade min arc om för första gången utan att jag rört den och efter uppstarten stod det nåt om crashmonitor fått en FC. :-o

    Sänt från min xperia arc
     
  14. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Verkar till att vara något med mjukvara....
    Gör en total återställning av luren, se om det hjälper.
     
  15. niklas.berggren

    niklas.berggren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ska fortsätta köra ett tag till så får vi se vad som händer. Har som sagt bara hänt en gång än så länge.
     
  16. Staysin

    Staysin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även jag har haft problem med slumpmässiga omstarter.
    Som av en händelse upptäckte jag att telefonen startade om när jag råkade lägga den lite slarvigt på skrivbordet på jobbet. Dvs. "tappade" den från ca 2cm höjd ner på bordsytan.

    Provade flera ggr och den startade om varje gång.
    Tog bort bakstycket och kollade på batteriet och SIM-kortet och kunde konstatera att SIM-kortet inte satt 100% stadigt.
    (Säkert 5 år gammalt och rätt så slitet SIM-kort.)

    Jag klippte till en pappersbit och vek det en gång och klämde in det tillsammans med SIM-kortet i hållaren och nu startar den inte om vid samma behandling.

    Får se om det varar eller om det uppstår fler omstarter.

     
  17. Matte Hedström

    Matte Hedström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Efter jag tappat min Arc i en sjö på midsommar så har min oxå startat om ett par gånger. Innan dess var den problemfri. Dock så drog jag ut sim-kortet och satte i det igen och rengjorde batteriet lite och efter det har jag inte haft några fler, bara hålla tummarna. :)

    Sent from my LT15i using Tapatalk
     
  18. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har haft min arc sedan den kom ut i butik och har samma problem med omstarter som ni andra. Jag har haft problem både när jag lagt ner telefonen på en yta och utan att jag har rört den alls. Min fråga är, är det någon av er som lämnat in telefonen och fått tillbaka den med problemet löst? Känns onödigt att lämna in den flera gånger.
    Desutom blir min telefon väldigt varm om jag kör vissa appar eller spel, detta hände aldrig när jag körde samma grejer på min förra hero. Jag funderar på om det är måndagsexemplar som vi har fått, vi som har dessa problem.
    Jag vet en tjej som lämnade in den och det enda de gjorde var att uppdatera till android 2.3.3. Men jag har redan gjort det och det har inte gjort någon skillnad.
     
  19. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Har problem med omstarter också. Dock så händer det inte alls lika ofta nu som förr. Nu är det kanske en gång i veckan eller mindre. Vet dock inte om det skulle hjälpa att lämna in det för problemet. Kan ju vara hårdvaran som strular. Men eftersom jag har det så sällan så skyller jag nog mer på mjukvara.

    Att telefonen blir varm är rätt så normalt i alla fall under de scenarion du beskriver. Eftersom den är så pass tunn och inte har något som kan hjälpa till den med kylning så blir den varm när den pressas. Inget att vara orolig för utan det är mer normalt.
     
  20. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Att jag troligtvis kommer lämna in den är av ren princip. Jag tycker inte man ska ha så jobbiga problem med en så dyr telefon. Det som stör mig mest är när jag använder cardiotrainer vid långlöpning och telefonen har startat om sig så jag tappar all statistik.

    Vad gäller värmen så låter det vettigt som du skriver, heron är ju tjockare:)