Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

  1. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Man borde kunna få bestämma vad det ska taggas under. Som det är nu för mig blir det:

    Övriga utgifter: 45%
    Mat & Dryck: 6%
    Övriga inkomster: 49%

    Sedan borde man kunna få lägga till egna kategorier med. "Mat & Dryck" är ju ett ganska brett område.
     
  2. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hej
    I första versionen så blir det främst automatisk taggning. Sedan kommer användaren få valet att ändra vid import eller i efterhand.

    Jag försöker för närvarande få in de filterregler som finns i Google Docs formuläret. Har suttit med detta nästan hela helgen och lite till men är inte framme ännu. Bidrag med dina egna filterregler där så kommer de in så när jag fått ihop Googles API:er.

    Tyvärr så är Google data java API:er så gott som odokumenterade plus att det finns två uppsättningar av allting, varav endast en version fungerar med Android (den sämst dokumenterade). Sedan så finns det naturligtvis tre versioner av Googles protokoll att ta hänsyn till också. För Android finns det endast exempel med fel version av protokollet och för fel API (inte Spreadsheets).

    Allt detta är säkert skitlätt när man väl fått ihop det en gång, men ännu är jag inte igenom. Hade hoppats på att kunna leverera en ny release denna helgen men det har inte hållit hela vägen. :( *Frustrerad*
     
    Last edited: 4 jul 2011
    smacke, nJonte och Hund gillar detta.
  3. Ingolf

    Ingolf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ge inte upp, du gör ett sjukt bra jobb!
     
  4. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Jag gäckas fortfarande av Googles Spreadsheets. I slutändan så sket jag i allt som heter api:er och parsade JSON:n direkt. Det går något bättre, men inte galant. Nu har jag förstört mina tester istället så det är ganska kaosartat i kodbasen just nu.

    Men det går sakterliga framåt iaf, har grovt tappat tålmodet med Google Docs. :(
     
    nJonte gillar detta.
  5. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Ajdå, låter som att jag kommit med dåliga tips här, men det verkade ju så bra.. Sorry!
     
    nJonte gillar detta.
  6. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Har fått det att fungera nu. I slutändan så var det enklare att skiva egen logik för att parsa JSON och konvertera till egna objekt än att försöka använda "rätt" api:er.

    Tittade ett antal timmar av Google I/O 2011 presentationer, men de handlade om fel API:er (Buzz etc.).

    Fick en annan bugg igår men jag ska försöka lösa ut den och sedan så gör jag en ny snapshot.
     
    nJonte och Hund gillar detta.
  7. nJonte

    nJonte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag är aspepp på det här, kommer nog li hur bra som helst:P

    ...men jag får inte den att funka noob som jag är. Jag har bankdroid och ekonomiplus och har aktiverat nån inställning i bankdroid, men jag antar att det är fel inställning...
     
  8. nJonte

    nJonte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag var bara glad för din hjälp:)
     
  9. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det glädjer mig. Ibland är det svårt att utläsa tonläge och sånt i ett inlägg. :)
     
  10. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag ska skriva ihop en wiki-sida till nästa release. Har varit sjuk och mått rätt dassigt (fortfarande inte helt frisk) sedan i tisdags. Men jag har precis fixat lite buggar så nu ska jag snart vara på banan med en ny release.
     
  11. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag är såpass klar att jag tänker släppa en uppdatering, lägger ut den imorgon för nu måste jag sova.

    Natt.

    Edit 1:
    Är man händig så kan man hämta det nya paketet själv så länge: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/downloads

    Edit 2:
    Jag tycker att allting hamnar under övrigt i kategoriseringarna, vilket stör mig. Tycker att indelningen blir jävligt osmidig just nu. Här är ett dokument med alla kategorier för inkomster och utgifter (OBS! separata worsheets).

    Ni som vill hjälpa till: skapa en egen kopia av dokumentet och skriv förslag på hur ni hellre skulle se indelningen.

    Översta raden är kategorier (det som syns i Ekonomipuls just nu), under dem så är det taggar eller subkategorier. Inkomster har bara en tagg med samma namn som kategorin (därför första bladet ser konstigt ut).
     
    Last edited: 18 jul 2011
  12. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har nu skapat en sida där alla information finns samlad när nya uppdateringar släpps:
    http://ekonomipuls.se

    Jag kommer att skriva här men då genom att referera till den sidan.

    Changelog Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk
    • Det går nu att importera de filterregler som lagts till via formuläret
    • Endast konton som är kopplade till ett kreditkort eller kontokort importeras
    • Gamla transaktioner som inte har har ett globalt ID töms vid varje ny import. Detta är för att undvika dubletter. Eftersom att BankDroid inte har globala id:n ännu så innebär detta att varje import tömmer tidigare transaktioner ur Ekonomipuls i dagsläget

    Nästa release blir nya gui-flöden.
     
    Last edited: 19 jul 2011
    Hund gillar detta.
  13. FedUp

    FedUp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kul att du jobbar vidare, ser fram emot en någorlunda stabil Beta :)

    Vill dock påpeka att om man klickar på länken som ligger runt QR-koden till BankDroid-appen så laddar man ner Ekonomipuls igen. Har inte provat skanna QR-koden, så kan inte svara på om den pekar rätt eller inte.
     
  14. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Grymt! Precis något sånt här har jag velat ha hur länge som helst, utan att ta tag i saken.. ungefär här det brukar skita sig för mig när jag försöker rita upp en budget.. ingen koll alls på hur mkt man verkligen gör av med :)... Synd bara att man har nordea och inte får någon information om transkationerna från bankdroid.. hoppas det kommer snart. Tack för ditt arbete!
     
  15. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hej

    Ja det är ett copy/paste fel. Ska fixa det när jag kommer hem. QR-koden borde fungera. :)
     
  16. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om Liato hade tänkt att gå över till Nordeas webbsida istället för mobilbanken. Vi chattade om det vid något tillfälle.

    Min tjej kör Nordea, så om det inte finns på plats när Ekonomipuls börjar bli klar så kanske jag lägger en kväll och fixar det.
     
  17. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Oh, får hoppas att de går över snart :) Kommer hålla råkoll på denna tråd.. oerhört intressant. Tur för mig att din tjej också hade Nordea ;>
     
  18. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Har filat lite till på sidan: Ekonomipuls ganska annorlunda att hacka ren HTML utan någon backend. Väldigt befriande, försökt hålla allt i en sida men jag kommer att dela upp det så småningom. Extra fint blir det om man har senaste chrome eller firefox.

    I övrigt så pillar jag med att göra en Wizard eftersom appen kräver så många steg med ihopparning. Vill att det ska vara väldigt smärtfritt. Är inte förälskad i Androids alla XML-filer för layout. Det är ganska mycket att hålla reda på.
     
  19. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha hjälp/feedback av er att komma på ett bättre kategorisystem än det som finns nu.

    Som det är nu så hamnar allt i övrigt och jag blir galen på det. Jag "lånade" ju kategorierna från en annan site och det känns som det inte var en speciellt bra match trots allt. De kategorierna är baserade på vilken typ av inkomst/utgift du har vilket är omöjligt att komma fram till från transaktionen i många lägen.

    Problemställing
    En transaktionen från ICA MAXI kan vara antingen en utemöbel eller ett paket vindruvor. Detta kan variera från ena transaktionen till den andra. Det är då omöjligt att skapa hög automatisering av kategoriseringen.

    Förutsättningar/antaganden
    1. Användaren måste få ett värde av applikationen vid första synkningen utan att behöva spendera en timme med att konfigurera upp allting
    2. Användaren vill kunna ge sin egen prägel/struktur eftersom olika användare har olika vanor
    3. Därför ska så mycket som möjligt ske automatiskt utan användarinteraktion. Ekonomipuls ska vara så smart som det barar går.
    4. Eftersom transaktionerna synkas med BankDroid så behöver dessa vara read only, dvs BankDroid är datamaster för Bank, Konto och Transaktion. Ekonomipuls är datamaster för Rapport, Kategori, Tagg, Filterregler.
    5. Användaren får inte kunna ändra på kategorierna, det skulle hindra återanvändbara filterregler centralt.
    Semanisk förtydling: Med "innehåller" nedan menas "har referenser till". Lika så "sätta in i" innebär "skapa referenser till".

    Dagens modell
    [​IMG]
    • Rapporter innehåller kategorier
    • Kategorier innehåller taggar
    • Taggar innehåller transaktioner
    • Regler kan ge transaktioner till taggar
    • En Rapport kan inte byggas upp av taggar utan måste bestå av kategorier
    • Kategorilistan är indelad baserat på olika grupper av inkomster/utgifter
    • Taggarna är ytterligare nerbrytningar av dessa inkomster/utgifter (och allt hamnar under Övrigt).
    Ny modell
    [​IMG]
    • Två typer av rapporter
      1. Automatiserade standardrapporter innehåller Butikskategorier (dvs namnbyte på Kategorier)
      2. Rapporter skapade av användaren baserat på taggar
    • Butikskategorier innehåller transaktioner
    • Taggar innehåller transaktioner
    • Två typer av regler
      1. Regler som sätter in transaktioner i Butikskategorier (centralt lagrade, kan återappliceras om centrala regler uppdateras)
      2. Regler som sätter in transaktioner i taggar (Lokala skapade av användaren)
    • Butikskategorier är read-only för användaren
    • Transaktionerna kategoriseras automatiskt i Butikskategorier
    • Användaren får själv sätta in transaktioner i taggar.
      • Varje Butikskategori har föreslagna standardtaggar.
      • Användaren kan lägga till egna taggar som hamnar i listan av förslagna standardtaggar (bara lokalt).
    • Om en transaktion behöver delas så får användaren skapa flera taggar som var för sig innehåller en delsumma av totalsumman.

    Känns den nya modellen vettig? Det blir ett försök till en gyllene medelväg mellan användarbaserat och automatik.

    Är det värdefullt att se statistik över sina transaktioner kategoriserade efter butikstyp eller är det för generellt?
     
    Last edited: 21 jul 2011
  20. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det känns vettigare med nya indelningen, det är närmre det jag upplevde att vi diskuterade i början innan de tekniska detaljerna tillgång.

    Från den väldigt formella beskrivningen du skrev skulle jag bara vilja sätta lite simplare ord på det hela för att se om jag tolkat det rätt, alltså ur ett användarperspektiv:

    Alla transaktioner går automatiskt in i olika kategorier, om användaren vill påverka detta så ställer han in lokala filter som åsidosätter/kompletterar de globala. Han kan också manuellt gå in på en specifik transaktion och märka upp den. Korrekt?

    Isåfall så tycker jag det låter klockrent! :)