Ni som gått från Iphone till Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av nineteenfortyfive, 17 jul 2011.

  1. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Ja visst är det gött, konkurrens som driver fram de bästa applikationerna helt utan centralstyrd inblandning. Något för alla, förhoppningsvis. :)
     
  2. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kallas personlig anpassning, alla tycker olika och behöver inte tvingas använda något. Det är det som det fina! En sms app som du älskar kanske jag hatar och kan då lätt ersätta den.
     
  3. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Japp, jag berättade det. Och när han fått widgetsoid installerad (med sound-toggle mm) blev han nöjd :)
     
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Jadå. Det var så klart i positiv bemärkelse. :)
     
    robnil gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Enbart custom roms är en bra sak som iPhone inte har. Jättekul att enbart förlita sig till tillverkare när privatpersoner ofta kan göra saker lika bra om inte bättre i vissa fall. Kan man sen över/underklocka en iPhone? Kan man "undervolta" en iPhone så att den drar ännu mindre ström än att enbart ha en "screen-off" profil?

    Några få fall på avancerade saker du kan göra med andoid. Försöker inte starta krig här men bara för att du inte har koll på vad som kan göras med android betyder inte det att det inte går att göra.
     
    simpleminds gillar detta.
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har inte ägt en iphone själv, dock hållt på rätt mkt med dem. Det som slår mig först är hur fantastiskt tråkigt operativet är. För att se mail måste jag öppna en app, för att kolla twitter måste jag öppna en app osv. Min första hemskärm på min Nexus S är "minimalistisk" (min älskade guddotter tar upp hela skärmen :)), men i övriga hemskärmar har jag bara widgets. En för twitter, facebook och g+, en annan för Google tasks samt kalender. En tredje med rss-feedsen tillsammans med några ikoner jag inte fått plats med i start-bar eller hidden dockbar. App-drawern öppnas en gång per dag, det andra har jag tillgängligt direkt på skärmarna.

    Kommer aldrig lämna Android för ios. Ligger jag i sängen o har missat att ladda på fler ljudböcker öppnar jag bara en filutforskare o surfar in på den stora burken i vardagsrummet via wifi o tankar ner. Vill jag tanka en torrent fixar jag det direkt till telefonen.

    Om något skulle jag överväga Windows 7,vilket fortsätter att imponera varje gång jag ser på det.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Oväntat att tråden skulle utmynna i kastning av skit!

    Kan det vara så att du inte kan hantera en mer avancerad telefon än en som är byggd för folk under 20 och folk över 55?

    Förlåt men du är så fruktansvärt bitter så jag orkar inte ens svara på ditt ordbajs med seriositet :) "Widgets är slöseri med hemskärmutrymme som behövs för ikoner.". MEN HA INGA WIDGETS DÅ! LÄGG UT IKONERNA PÅ HEMSKÄRMEN!

    VALET är magin. Inte vad någon tycker. Att du KAN förändra din telefon till det DU vill.
     
    w4kk0, simpleminds, appel och 1 annan gillar detta.
  8. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag använder både och. Det vete tusan vad som är "bättre" egentligen. Jag använder dock huvudsakligen min iPhone, så jag antar att den är "bättre" då... För mig i alla fall.

    Jag stör mig oerhört på att *alla* android-lurar jag provat laggar. Mer eller mindre, föralldel, men ingen som jag testat hittills är bättre än min iPhone 4 i det avseendet. Det jag gillar med Android är widgets (nu har jag det i min iPhone också, men det var rätt pilligt att få till).

    Sen stör jag mig på att appar inte alls är lika snygga i Android som i iOS. De känns inte lika genomarbetade, liksom (gäller kanske inte alla appar, men de som jag har testat).

    När apparna blir lika snygga i android som i iOS går jag nog över. :)

    OBSERVERA... Det är inte meningen att flamea Android på nåt sätt nu. Jag gillar Android. Det är mycket roligare att labba med Android än iOS. Men om jag ska välja en telefon som "bara ska funka" så blir det nog en iPhone. På gott och ont.
     
    Last edited: 19 jul 2011
  9. Droidoptimus

    Droidoptimus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Black
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 3:
    Htc One X
    ROM:
    Cyanogenmod 11
    Info:
    Nova Prime
    Är det inte alltid så här när båda sidor börjar en diskussion.. Det slutar alltid med pajkastande och otrevliga personliga påhopp i värsta sandlådenivå.. Bitterheten i vissa inlägg får en ju att undra hur livet ser ut därute i verkligheten :)
     
    tomcat gillar detta.
  10. nineteenfortyfive

    nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Var ju på väg själv att köpa en Iphone 4 men efter att nu suttit med tjejens Arc ett par dagar, kommer jag aldrig att skaffa eländet. Filöverföring via bluetooth, mass storage m.m. Inget av detta stöder ju Iphone!?!? Hade blivit tokig om jag köpt en Iphone och upptäckt detta i efterhand.
     
  11. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    gick android ->iphone->android.

    Gillade aldrig min Iphone. Var alldeles för begränsad i vad man kunde göra trots att den var jailbreakad.
    Tyckte de flesta appar var ganska tråkiga då många t.ex. endast visade en hemsida i telefonvänligt format, inte integrerades i OS:et på något sätt.
    Tycker också att själva användargränssnittet var ganska tråkigt. Det bestod typ endast av flera skärmar med ikoner på där det inte gick att ändra någonting. Vissa gillar nog det, men jag vill ha lite mer möjligheter att mixtra själv.

    Blev snabbt trött på den och bytte tillbaka till android när snapdragon kom på marknaden. Kan förstå varför vissa föredrar iOS dock.
     
  12. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Själv älskar jag att man har alla program undangömda i en egen meny så dom inte ligger och tar upp värdefull plats på hemskärmen. Själv använder jag LauncherPro Plus vilket ger mig upp till 24 genvägar i docken.

    Klart att en väderwidget inte gör dig mer effektiv men att ha en feed från sociala media på en hemskärm, kalender på en annan och kanske sin mediaspelare på en annan (eller hur man nu har det) gör det dig garanterat till en effektivare individ.
     
  13. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tillägg till mitt tidigare inlägg: Jag har ju en Mac... DÅ funkar iPhone som det är tänkt, Hade jag bara Win-maskiner skulle jahg hellre ha en Android-telefon - åtminstone ur den synvinkeln. iTunes funkar perfekt på min Mac, på dotterns win-peze är det en veritabel mardröm.
    Men, men. Både en iPhone 4 och en high-end Android är jäkligt bra telefoner, vad man än väljer i slutänden tror jag man blir nöjd med.

    Ett allmänt påpekande bara: På startskärmen på min iPhone har jag:
    - Väder.
    - senaste mail.
    - senaste samtal.
    - senaste sms.
    Facebookuppdateringar och tweets går alldeles utmärkt att få till det också, om man vill. Man jailbreakar bara. C:a två minuters jobb

    Med en jailbreakad iPhone kan man göra det mesta som en Android OCH en iPhone klarar av. Det verkar som en del här inne tror att "en iPhone ser ut som den ser ut vid leverans - alltid", men så är inte fallet. Kan man byta ROM på en HTC så kan man garanterat fixa startskärmen på en iPhone så att den ser mer "androidig" ut. För undvikande av missförstånd bara. :)

    Och - återigen - jag påstår INTE att iOS är bättre - Annorlunda? Ja. Bättre? Ja - på en del sätt. Sämre på en del andra.
     
    Hubbatix gillar detta.
  14. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Alltså... Både det här inlägget och det som citeras är ju väldigt gnälligt, eller?
    Skit i vad alla andra har för telefon - det är trots allt bara en telefon. Var nöjd med den DU har istället (om du nu är det, förstås :) ). Tips för att undvika magont. ;)
     
    perror gillar detta.
  15. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Ehm. På min WinPc fungerar iTunes som en dröm. Har inte haft problem med det i Windowmiljö på evigheter.
     
  16. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Andra har inte samma tur.
    Jag hjälpte ett par vänner för någon månad sedan med deras dator. De hade fått en iPod av dottern och var då tvugna att installera iTunes. Problemet var att datorn vägrade starta med iTunes installerat. Så efter massvis med felsökande och installerande och avinstallerande av olika versioner så fick jag lägga in MediaMonkey för att de skulle kunna synka in musik i iPoden.
    Tyvärr råkade min faster ut för exakt samma sak för två veckor sedan, men då visste jag vad som skulle göras.
     
  17. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Mitt iTunes har tagit kål på sig själv ett flertal gånger.
    Och för varje gång jag fått installera om det så har min iPad blivit helt förvirrad då det är en "ny dator" som jag försöker ansluta den till..
     
  18. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    är inte väldigt mycket från apple tveksamt på pc med bra på mac? Anar man en uttalad strategi här? itunes och quicktime tänkte jag närmast på.

    Ja så kommer de "change everything, again, and again" :)

    Jag har faktiskt en känsla av att ip5 kommer bli just den besvikelsen som 4an borde ha blivit och de kommer då på allvar visa sig omkörda av resten av världen. Men den kommer naturligtvis inte vara dålig. Tvärt om. Bara inte så där revolutionerande som Apple försöker påstå. 4an kändes lite gammal redan när den kom ut, den hade väl i stort sett samma hårdvara som SGS förutom den sämre skärmen (f'låt det är en smaksak, den annorlunda skärmen) fast gyron var riktigt bra. Den säljs fortfarande dyrt (kollade snabbt blocket ca 4000 kr) medan SGS idag säljs för runt 1500 - 2000 kr på blocket. Båda är ungefär lika gamla, alltså över ett år. I androidvärlden är SGS en föråldrad tingest som förvisso är lika bra som den var när den var ny.

    För att citera min apple-kompis som medvetet köpte en 3gs istället för småpengar: "det är marginell skillnad på 3gs och 4. Jag har lagt in ios4 så mjukvaran är den samma och den flyter helt okej". Fast ändå skulle den "change everyting, again".

    Sen att Samsung gör reklam med "äppelmos" känns lite pinsamt. Som att slå på en som ligger. SGS2 är helt ny och ip4 är som sagt över ett år gammal. Det vore väl riktigt pinsamt om den inte vore bättre på alla plan ett år senare.
     
  19. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Skumt. För mig har det fungerat bra, nåt mindre problem har jag haft, ofta i samband med uppdateringar och då är det framför allt Quicktime som spökar. Dock anser jag att iTunes gör ett så pass bra jobb med att spela mina mp3:or och hålla ordning på dom så jag byter inte i första taget. Nu har jag visserligen ingen iPod längre men när jag hade det så var det inga som helst problem med iTunes.



    Kan inte det lika gärna bero på iPaden?
     
  20. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    iTunes på PC är - varenda gång jag testat det - ungefär lika stabilt och smidigt som MS Office på en Mac. Alltså - helt åt helvete; Bulkigt, trögt och hänger sig tätt som oftast. Helt värdelöst. Har kört det på alla möjliga maskiner och både i Win XP, Vista och 7 - lika illa överallt.

    (Nyaste mac-Office - däremot - funkar faktiskt helt ok, ska väl säjas).