Kanske identifierat batteriproblemet i 2.3?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av oddbot, 18 jul 2011.

  1. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tjena, har, likt många andra problem med batteritiden sedan 2.3.

    Tror att jag kanske identifierat.

    Pillade med polarens LG och såg uppe på statusraden att den slår på HDSPA ett par sekunder sen ner på 3g igen och stannar där ett bra tag, innan den slår på HDSPA igen ett par sekunder och sedan tillbaka igen.

    När jag tittar på min sgs så står den i HDSPA-läge konstant.

    Är jag ensam om detta och är det kanske detta som är boven?
     
  2. dadilydoo

    dadilydoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Jag har inte gjort några större efterforskningar men min står och stampar på HSDPA också. Kan dock erkänna att jag har föga stor kunskap i vad i helvete det betyder men det står i alla fall inte 3G som det gjort på den förra tiden.

    Drar HSDPA mer batteri än 3G?
     
  3. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Alla firmware jag har använt, samtliga stock från 2.1 till 2.3.3 har legat still på HDSPA, när den växlar sådär brukar det betyda att den ligger på gränsen till att ha tillräckligt bra signal för den högre hastigheten som jag fattar det.

    Min gissning är att ganska många som är missnöjda med batteritiden har haft sin telefon i ungefär ett år. Efter ungefär ett års daglig användning brukar den här sortens batterier dyka rejält i kapacitet. Bara en gissning. (Sedan kan vissa romar dra mer i alla fall. 2.2.1 verkade dra mer är 2.3.3. men hade också bättre täckning på 3G och wifi och även bättre gps tyckte jag.)
     
  4. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    När batteriet går på under 5 timmar med paketdata aktiverat och håller 3 dagar med föregående inaktiverat så är det något som är vajsing I tell you. Har löst det som så nu att jag inaktiverar paketdata och sedan tillfälligt aktiverar det nr jag ska kolla nätet. men det är inget sätt att leva :(
     
  5. emilh

    emilh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Låter snarare som du har en app som synkar mycket o drar juice? ALternativt kan du ju testa flasha in ett annat modem bara, vissa funkar som sagt bättre än andra lite beroende på vart man bor i landet och hur nära man har till masten samt vilken operatör man har.
     
  6. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det som drar mest enligt batterihanteraren är fortfarande Android System har sett till att allt annat synkar typ var 6e timme. Ingen som har någon aning om hur man får den att ställa om till 3G när den synkat klart?

    Vet inte hur man flashar :P verkar väldigt komplicerat
     
  7. pappa_jon

    pappa_jon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nåt som är fel på era telefoner. Låter som nån app som ligger och syncar/laddar ner nåt. Eller helt enkelt vägrar låta telefonen gå tillbaka till 3g. Min står på 3g men så fort jag surfar, syncar osv så går den direkt upp till "H", sen så fort jag slutar med det går den ner till 3g direkt. HDSPA ska bara telefonen vara i när telefonen använder "internet". Så är inte konstigt ni har kass batteritid då. Jag kör för övrigt orginal 2.3. Har använt darkys, doc rom osv med och samma där
     
  8. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    skumt där alltså. finns det något sätt att kolla vilken app som är skyldig till detta?
     
  9. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det ni beskriver är helt i sin ordning. Det beror enbart på vilken operatör man har. Telia och Tele2 växlar alltid till "3G" vid inaktiv anslutning. Tre och Telenors gemensamma nät (utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona) ligger konstant på HSPA även vid inaktiv anslutning. I telenors egna nät i ovan nämnda städer ligger man också kontant på HSPA medan Tres egna nät växlar till "3G" vid inaktiv anslutning.

    Har haft diverse olika operatörer i min SGS och inte kunnat se någon skillnad i batteritid. Däremot går det betydligt snabbare att väcka en vilande anslutning i nät som ligger konstant på HSPA.

    Så tyvärr, du har inte identifierat någonting. Du har Tre eller Telenor och din kompis har Telia eller Tele2, ellerhur? Testa att skifta Sim-kort så ska du se att fenomenet hänger med.

    Om du har problem med batteritiden så rekommenderar jag att göra en factory reset.
     
    Last edited: 20 jul 2011
    oddbot gillar detta.
  10. Jakay

    Jakay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det som förbrukar batteri för mig är när SNS (Inställningar-Program-Tjänster som körs) hängt sig i läge "Startar om".

    Var i föräldrarnas sommarstuga förra veckan och höll på bli tokig på hur snabbt batteriet tömdes (7-8h 15% kvar och inget ovanligt låg och "tjuvtog"). Min mamma brukar klaga på hennes batteritid (inte en SGS) jämt och ständigt. Och jag är nästan säker på att detta beror på att man ligger i nån radioskugga just där så telefonen tvingas ligga och söka hela tiden. Kollar man täckningskartor så är det ingen höjdare just där stugan ligger trots att masten ligger 1 km bort. Men terrängen är skog och berg, så det gör ju sitt... När jag kommer hem till stan igen fixar den, senast igår, 1d 14h och 48% kvar. Man kanske sparar batteri om man väljer endast GSM då man är ute i bushen??
     
    oddbot gillar detta.
  11. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack Husknuten och tack Jakay för att du påkallade SNS-tjänsten.

    För mig är även Maps konstant aktivt trots att man stänger av det. wtf?
     
  12. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Och vad är "medieserver" som ligger och puttrar hela tiden?
     
  13. Jakay

    Jakay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Maps fick nåt ryck och söööög ur batteriet precis efter uppgraderingen till 2.3.3, men det åtgärdades efter en uppdatering av Maps via Market. Visst är Maps igång, men det är inte det som tjuvdrar, för mig i alla fall.

    Medieserver? Jag har inget sånt som ligger på? Nån som vet?
     
  14. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag har också märkt att den kan köras i bakgrunden lite då och då. Skulle tro att den har något att göra med den medföljande appen "AllShare", som fungerar som en mediaserver (DLNA). Men AllShare använder inte internet, medans "mediaserver" gör det. Troligen är de två inte samma sak. :scared:
     
  15. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Inget, utom att inaktivera och stänga ned en massa, gör att min telefon beter sig "normalt". Min telefon är visserligen ett år, men har nya batterier.

    Jag blir rent avundsjuk på makens Motorola Defy, pappas Desire S eller hans sambos Sensation, vilka alla har allt påslaget, och ingen av dem behöver ladda under dagen, utom Sensationen när den används riktigt hårt. Defyn och Desiren håller typ två dygn.

    För mig ökar batteriutsuget lite av paketdata, men inte våldsamt, så just paketdata har jag på. Wifi kan jag glömma annat än tillfälligt.

    Sedan måste jag stänga ned SNS, DRM, se till att maps, market, webbläsare m.m. stängs av på riktigt. Gör jag inte det, så kan de hänga sig och dra ur batteriet.

    Men jag har snudd på bestämt mig för att köpa en annan lur. Kanske Defy eller Desire S som har tillräckligt stora och bra skärmar, men som inte drar batterier som galningar. Även skärmen i sig drar ju mycket mer batteri på SGS, därav att jag nog även byter ned mig i skärmstorlek.

    Fast det verkar som att SGS II har bra mycket bättre batteritid? Den har även fått bättre omdömen på Prisjakt, och seglat om SGS. Men efter SGS och Galaxy 5 har jag blivit smått allergisk till Samsung. Telefonen är superbra på många sätt, men jag kan inte ha det så att program hänger sig och suger ur batteriet utan förvarning, eller att den inte räcker en dag med allt påslaget.
     
  16. Cyrax

    Cyrax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vad gör ni igentligen med era telefoner för att dom ska dra mycket batteri?? När jag har använt min telefon som hårdast (typ efter omflashningar) installerat massor av appar med wifi igång, fixat inställningar testat GPS så att det fungerar, tagit emot och ringt samtal, smsat som en galning, använt tapatalk för guider o dylikt så har mitt batteri hållt typ 12-15h+

    Gör ni inget annat än sitter med telefonerna? När jag använder min telefon normal (normalt för mig) vilket då innebär ca 1h samtal 5-10 sms, musik ca 1-1,5h musik vid träning och lite musik i bilen via bluetooth på väg hem, lite facebookande så håller mitt batteri minst 2 dagar. men visst när jag sover har jag "flygplansläge" aktiverat. När jag använde den väldigt VÄLDIGT lite höll den 3d 11h 18sek o jag hade 12% kvar av batteriet (bildbevis finns ^^)

    Kan också säga att min telefon är ett år gammalt (köpte när den släpptes i sverige)
     
    Last edited: 28 jul 2011
  17. Jonke75

    Jonke75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flygplansläge nattetid säger allt!
     
  18. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kör numera Juicedefender och det ger skaplig batteritid.
     
  19. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag surfar mycket på min telefon (3G) och måste ha extra telefon med mig om jag är borta en eftermiddag. Denna telefons batteritider passar absolut inte mina vanor.
     
  20. jebediah

    jebediah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Fattar inte vad ni gör med era telefoner. Själv så spenderar jag dagen med internet, spel och allmänt pillande med olika apps och när jag går och lägger mig så är det oftast 40% kvar av batteriet :)

    Skickat från min Galaxy S med Tapatalk