Frågor inför köp av ZTE Blade.

Diskussion i 'Allmänt' startad av binks82, 17 jul 2011.

  1. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har länge funderat på att slå till på en Samsung Galaxy S då jag inte gett mig in i andriod världen än.
    Har flera ggr sett nån reklam för ZTE Blade på MAXI för 999:-, så bestämmde mig igår för att kolla up den iaf.

    Vart mycket glatt överaskad över alla lovord som regnar över den och till ett mycket överkommligt pris.
    Så när de är dax för löning tänkte jag slå till på en för att iaf prova och se om de är något att ha.

    Frågor som dyker upp för en ny inom andriod är många.

    Att roota ser jag som en självklarhet på många vis då man bla kan överföra alla apps och sådant till SD korter och frigöra mer utrymme på telefonen.
    Sen har jag läst om en hel del andra fördelar som jag tycker borde vara självklara på en telefon.
    Frågan är om de går att återställa allt där om telefonen skulle balla ur och man skulle va tvungen till att gå tillbaks med den?

    De som gör mig förvirrad är detta med Froyo/Gingerbread och dessa ROMs man ska klämma in.
    Froyo är 2.2 och Gingerbread är 2.3, men gör de någon skillnad?

    Sen läst att folk hyllar Cyanogenmod 7, vilket jag trodde var någon sorts uppdatering likt Froyo men de är de alltså inte?
    Finns de några negativa sidor med att ha Cyanogenmod 7?
    Och varför ska man köra Cyanogenmod 7 om telefonen funkar bra redan med Froyo tex?

    Hoppas någon kan ta sig tid att ge mig svar på dessa nybörjarfrågor?

    Ha en bra dag.
    Emil
     
  2. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    När jag inhandlade en så levererades de fortfarande med 2.1. Både steget från 2.1 > 2.2 samt 2.2 > 2.3 innebar markanta förbättringar i mina ögon.

    Cyanogenmod 7 är baserat på 2.3 (gingerbread) så det är precis som du trodde uppföljaren till 2.2 (froyo). Förutom gingerbreads alla funktioner så har utvecklarna även lagt in lite eget smått och gott. Några sådana är power widgets i notification bar, profiler, överklocknings- och en hel del andra extra inställningar. Det finns även negativa sidor, batteritiden kan upplevas som sämre, den finns fortfarande buggar som kan orsaka instabilitet eller krascher. ZTE har inte släppt officiell källkod för 2.3 än men det sägs att den ska komma när ZTE Skate släpps vilket ryktas bli i slutet av augusti, den kommer förhoppningsvis förbättra cm7 ännu mer.

    För övrigt finns det även custom roms baserade på läckta versioner av gingerbread från ZTE som sägs ha bättre batteritid, men saknar allt det lilla extra cm7 har.

    Om man är nöjd med froyo så är det bara att köra på, högst personligt vad man föredrar. Själv föredrar jag cm7 över de custom 2.2or jag körde innan, har dock inte provat någon 2.3 rom baserad på den nya läckan.

    Tror för övrigt även att oavsett rom så smiskar nog SGS Blade ganska rejält på alla plan, men för pengarna är det fortfarande en prisvärd lur.
     
    binks82 gillar detta.
  3. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svar.
    Nu vart man lite klokare iaf.

    Ja de blir nog en ZTE Blade för mig innan man i framtiden lägger ut flera tusen på en mobil.
    Men vad jag läst så ska den verkligen va mycket för pengarna så jag blir nog mer än nöjd.

    Men de va just de att de va så jäkla krångligt med alla namn och grejer hit och dit.
    Svårt att hänga med när man inte är inne i de.. än.

    Så har man Froyo så finns de egentligen inte så mycket mer att hämta i prestanda höjande för en ny andriod användare?
    De blir väll mest att sitta i början och peta runt och lära sig och ladda ner lite apps som man tror kan vara nödvändiga.

    Har redan börjat skriva upp spel och apps som jag känner jag skulle ha en användning för.

    Emil

    PS: Har börjat dyka upp lite nya uttryck när man surfat runt som gör mig lite fundersam.

    Wipe:a: ingen aning va de är?
    Factory reset: Gissar jag är en total återställning av allt, men försvinner inte alla sms, kontakter och apps då?

    Är de sånt man måste göra varje gång de kommer en uppdatering och om man skulle vilja slänga in en ny ROM tex Cyanogenmod 7?
     
    Last edited: 18 jul 2011
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Rensa, ta bort, radera.

    Japp. Allt försvinner. Kontaktlistan rekommenderar jag att du har uppe på Google Contacts för automatisk synkronisering; för sms och appar (ja, för säkerhetskopiering av i princip allt du har på telefonen) rekommenderas Titanium Backup starkt (kräver root) och/eller SMS Backup & Restore för generering av en XML-fil innehållande alla dina sms.

    Rör det sig om en större uppdatering kan det vara aktuellt med en rensning, men i regel inte. Just cachen kan dock vara en god idé att rensa.

    Detta gäller enbart när det är tal om ROM-specifika uppdateringar (ex. CyanogenMod 7.0.X -> 7.0.Y). Vid ROM-byten måste allt rensas.
     
    binks82 gillar detta.
  5. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Jag tror du gör helt rätt i att skaffa en Blade som första android för att lära och pilla med, speciellt om du ska roota, flasha roms och hålla på, då det är relativt enkelt med den samt att det finns ganska stort community bakom den samt att det inte skulle vara hela världen om något skulle skita sig.

    Lite osäker på hur stora prestandaskillnaderna i det dagliga användandet är mellan froyo och gingerbread om man ser till alla lurar generellt sett, men med Blade så skulle jag säga att överlag märker man skillnaderna men de är inte alltför stora, med undantag för spel där det blir en markant förbättring.

    Precis som jedi säger är Titanium Backup grymt för apps, men vill även rekommendera Mybackup root för annat som du kan tänkas vilja ha en backup på (den klarar även apps fint men Titanium har funkat enormt stabilt på det området för mig) t ex sms, call logs, kontakter osv.
     
  6. vEX

    vEX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Med tanke på priset för Bladen känns det som ett senare problem att lista ut hur man återställer mobilen ifall man behöver skicka den på service. Finns en del poster i Blade-forumet så det ska väl inte vara några större problem. Se till att ta backup av systemet innan du flashar in någon ny ROM bara.
     
  7. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för alla bra svar.

    De jag undrar lite om än är varför vissa tycker att de är så viktigt att wipe:a och rensa cashen innan man gör uppdateringar eller byter ROM?
     
  8. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Implementationer kan skilja sig åt och det är en ganska dålig idé att inte göra wipe vid byte. Risken är stor att program då ligger kvar och "krockar med varandra".
     
  9. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Om du flashar in en helt annan rom än den du redan kör så är det mer regel än undantag att det inte kommer att fungera som det ska, du kommer sannolikt inte ens att kunna boota in i android normalt. Kör du däremot en uppdatering inom samma rom, t ex en cm7 nightly till en annan, precis som jedi säger, så klarar du dig ofta utan wipe av data, det finns dock tillfällen då det krävs även där beroende på vad som har förändrats. Olika roms är baserade på olika kärnor.
     
    Last edited: 19 jul 2011
  10. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Idag tog jag äntligen tag i de.. jag åkte till MAXI för att köpa en ZTE Blade...
    Reklamen borta?
    Hyllan TOM??
    Gick och frågade: JO vi har dom, jag hämtar en på lagret åt dig.
    2min senare kommer han: Dom va slut!..

    MAXI i grannstaden lika så!

    Hem och satt mig och tröck runt på nätet.
    Hitta bara för 1400:- typ med frakt.

    Tillslut lyckades jag ta mig in på comviqs sida och köpa den för 999:- fraktfritt.
    Så nu (ta i trä) hoppas jag den kommer hem för 999:- utan problem.

    Hade planerat att jag skulle ladda den nån timme sen sätta mig och börja peta runt och kanske prova att ta sig ut på market och ladda ner nått.

    Men så går de när man jämt ska vänta in i de sista!

    :)
     
  11. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    På swedroids nyheter stod det att flash stöds för enheter med gingerbread (2.3)

    Gäller det även Zte blade med cm7?

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  12. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Flash stöds från 2.2 men processorn i bladen är för dålig och stöds inte. Finns dock en modifierad version i zte blade delen av forumet som sägs fungera.

    https://swedroid.se/forum/46971-flash-player-blade.html
     
  13. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skiljer de något i kvalitet och passform på alla skärmskydd och silikon-skal som finns?
    Läste lite om att vissa skärmskydd ramlar av lätt och andra som lämnar kvar irriterande limrester?

    Även silikon-skal som hålen sitter fel eller inte några hål alls på vissa ställen så man får skära själv?

    Gärna om ni har nå rekommendationer på skydd och skal för en bra summa och vart man kan beställa?