Defy=seg?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Lundgren, 11 jun 2011.

  1. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har upplevt samma sak på bägge defy som jag rootat, bara att starta om telen och testa setvsel igen så borde det funka. Gjorde det för mig iaf......
     
    Isak80 gillar detta.
  2. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, skall testa det. Just nu sitter jag och funderar på om jag skall våga mig på att installera CM7 eller MIUI. Om du provat båda, vilket är det mest driftsäkra och dras med minst buggar?
     
  3. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag säger CM7. Bättre engelskspråkigt community och framförallt helt open source. Det känns inte bra i magen med en mod som har sluten kod som kan innehålla vad f-n som helst.

    Sedan är ju utvecklingstakten på CM7 helt ofattbart bra just nu..Jag slängde precis in dagens nightly som kom vid 08:30 och det börjar verkligen lira riktigt bra - telefonen är redan bättre än vad min desire var...

    Sent from my NookColor using Tapatalk
     
    Isak80 gillar detta.
  4. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om jag skulle testa att lägga in CM7 idag skall jag också samtidigt lägga in "dagens Nighlty", som du kallade det, eller är det något som ingår i senaste CM7 versionen?
     
  5. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag skulle följa guiderna och börja med att installera RCn så man får en stabil bas som "fungerar" även om det finns en del kända problem eftersom den ändå kan anses som ganska gammal. Borde även indikera att det är snart är dags för en ny, speciellt med tanke på hur bra nightlies fungerar.

    Samtidigt så har man I de senaste nighlies bytt kernel och även gjort anpassningar i recoveryn för att integrera med Rom Manager och jag skulle anse att dessa är något "hårigare" än tidigare nightlies och man ska nog förvänta sig att något KAN komma att strula modell värre om man har otur. (Även om det för mig har fungerat galet bra.)

    Är man van Android/Linuxanvändare ska man inte vara rädd, men som mer vanlig användare skulle jag rekommendera en mer varsam uppgraderingsväg så att säga. :)
     
  6. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag blir lite tveksam när du skriver att det finns en del kända problem. Jag söker först och främst att få lite snabbare respons i appar, scrollning i menyer samt att spel som Angry Birds flyter på lite bättre. Kanske räcker det med en överklocning av processorn för min del eller tro du skillnaden trots detta kommer vara minimal?
     
  7. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Testa? Tycker du det inte passar gå tillbaka till stock? Jag går absolut inte tillbaka... :)

    De kända problemen är snudd på alla fixade i senare nightlies. De enda jag verkligen led av med RCn var hack i videoinspelning samt en bugg som låste hela telefonen om man använde tex volym upp som avtryckare...

    Sent from my NookColor using Tapatalk
     
  8. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har nu rootat telefonen och installerat Setvsel och lyckats få programmet att fungera till skillnad från tidigare då det hängde sig. I Setvsel har jag nu precis sänkt Vsel3 till 52 och höjt cpun från 800 till 1000MHZ. Kör nu det inbyggda stabilitets-testprogrammet och hoppas att inget skall krascha. Är detta ett lagom först överklocknings-försök för en amatör som mig eller vågar jag till och med ställa upp pocessorn till 1100MHZ samtidigt som jag behåller Vsel3 värdet på 52?
     
  9. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Core 1 successful runs: 4 och temperatur på stadiga 35 grader, är det okej?
     
  10. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    If it works it works... :)

    Jag vet nog ingen Defy som inte klarat 1000....

    Jag tänker inte försöka köra min på 1200 som en del gör, det är en telefon - stabilitet är det viktigaste för mig...

    Sent from my MB525 using Tapatalk
     
  11. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad kör du din på då, 1100MHZ?
     
  12. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag är feg och kör helt standard CM7, d.v.s. 300/600/1000 MHz.. :D
     
  13. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ok. Skulle du säga att även spel flyter på bättre med CM7 (med en cpu klockad till 1GHZ) än Android 2.2 (cpu med samma frekvens) eller är det bara själva operativsystement och när man surfar på internet.
     
  14. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Spel har jag ingen aning om, då jag inte spelar spel överhuvudtaget.. Min fyraåring vet att Angrybirds fungerar mycket bättre på CM7 på min Nook Tablet... :)

    Stor skillnad annars skulle jag säga.... Betydligt bättre optimerat, ingen lag att tala om. Sedan kör jag även LauncherPro förvisso... Mycket småsaker som jag stör mig på när jag INTE kör CM som har med småsaker som customiserbarhet av notifications, status bar, ring/meddelandesignaler, LED-blinkningar och annat att göra.
     
  15. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag däremot spelar en hel del, det är så jag får alla tråkiga lärarmöten och arbetslagsträffar att gå fortare ;) Kanske struntar i CM7 och vågar mig på en liten klockning till, från 1GHZ till 1100MHZ, istället.
     
  16. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Haja, kan jag tänka mig. Jag är föräldraledig så då har man mycket tuffare chef..

    Börja med OC och så vänta på att CM kommer ut i en skarp 7.1-version så kan du väl testa den då verka, låta oss andra hitta buggarna först.. ;)

    Sent from my NookColor using Tapatalk
     
  17. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, jag tror det. Är ganska nöjd med "snabbheten" just nu. Får se om jag törs höja 100MHZ till.
     
    Last edited: 20 jul 2011
  18. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Inga problem att köra 1100mhz ett tag körde jag 1300. Men den vart lite varm av det... men stabil.
     
  19. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Läste om detta i DHD forumet men det bör gå att implementera på Defy också.
    ... ska kolla hur det går när jag varit nere i Skaune efter helgen.

    Saxat från XDA;

    Introduction to the new Overclocking Daemon

    This ROM features a completely new way of Overclocking and managing screen states.

    The History
    But before explaining it further, let's talk about previous solutions.
    There are several different approaches to archieve "screen-state-scaling".
    That means basically that the govenor changes if you turn the screen off and changes back to normal when turning the screen on.

    This is mainly used to restrict the amount of CPU usage (the frequency in fact) during screen off. This can lead to a major battery life increase.

    The solutions so far were:
    App like SetCPU, which change automatically the govenor based on profiles
    integrated solutions in the govenor itself
    Both these solutions have major problems.

    The one with a tuner app is always a little laggy right after turning on the screen because SetCPU (or any other CPU tuner) needs some time to change the govenors (up to 7 seconds). This leads mostly to major lag in the lockscreen.

    The second solution is the smartass govenor. It has already a screen-state-scaling included, so it reduces the frequency when the screen turn off.
    This could be a really nice solution but it has some problems too.
    Smartass most of the time is not really stable and has problems with its frequency scaling.

    State-of-the-art-solution
    So we (more precisely rmk40) thought of a better solution.
    He wrote a native C Daemon which changes the govenors instantly without any lag.

    This leads to major performance improvements right after turning on the screen and in the lockscreen.

    But at the moment this solution is a little bit harder to configure. We are plaing to make a GUI for this, so you get the same comfort as using SetCPU.
    Nevertheless you can even now adjust the daemon to your needs.

    Be aware that the daemon only works if all CPU tuner apps are deinstalled. Otherwise it deactivates itself.

    How to adjust the daemon

    The daemon is configured with 6 files in the folder /system/etc/virtuous_oc/.
    There are 3 files for the wake state and 3 for the sleep state. For each state one file for the govenor, one for the minimal frequency and one for the maximal frequency.

    You can easily edit these files eg. with RootExplorer or any other app which can edit system files. So you can adjust the frequencies and the govenor for each state just like with SetCPU.

    In order to get the available frequencies for the current kernel, just open your favorite terminal app and type
    cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies
    You could also use adb shell to show the frequencies on your computer.

    To get the available govenors use a similar approach:
    cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_governors

    Please make sure, you are entering the right values in the daemon's config files.
     
  20. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror du cpun slits ut fortare om jag skulle höjs till 1100MHZ. Eller är ev. slitage helt beroende av vilken temperatur cpun arbetar på för det mesta och inte av vilken frekvens man ev. höjt till? För att stresstesta cpun så använder jag den intergerade programmet i Setvsel. På min dator när jag överklockar så har jag ett program som heter Coretemp som hela tiden håller koll på vilken temperatur processorkärnorna har. Finns det något sådant program för Androidmobiler och vilket anses isåfall vara det bästa?