Felande volymknapp

Diskussion i 'Desire HD' startad av Droid_276, 18 jul 2011.

  1. Droid_276

    Droid_276 Guest

    Nu här i dagarna upptäckte jag att det blivit ett fel på volymknappen på sidan.

    Att höja volymen fungerar perfekt men just att sänka fungerar inte alltid. Man får trycka hårdare och lite längre ned. Stör mig ganska rejält på detta. Vad är det som gäller, prata med cyberphoto som skickar in den till anovo och som säger att den är fuktskadad helt plötsligt? Finns det något annat sätt?
     
  2. Hotas

    Hotas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Precis samma problem! Polaren har också problem med vol.Down! Jag orkar inte vara ifrån telefonen så länge så jag sköter volymen med en app istället!
     
  3. luttman

    luttman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    jag hade samma problem. jag unrootade och skickade in tog 2v att få tebax (undertiden köpte jag mig en zte blade för kunde inte vara utan android)
    ^^
     
  4. maximopark

    maximopark Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem här. Tror dock min är fuktskadad, då problemet uppkom efter att det blev rejält blöt. Orkar inte skicka in den, utan löser det via en app istället.
     
  5. the machine

    the machine Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hade min inne hos Anovo för precis samma problem, volym ner funkade inte.
     
  6. Masterblaster

    Masterblaster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja!

    Reggade mig precis för att jag tänkte att jag möjligtvis kunde hjälpa dig med ditt lilla knappbeskymmer. Jag har nämligen jobbat på Anovo.

    Min lösning: Isopropanol.

    Tyvärr vet jag inte var man köper alkoholen men det borde inte vara svårt att hitta.
    Är du tillräckligt försiktig (och har tur för att fukten kan sitta på en inre kontakt på kretskortet) kan du nog få fixa detta utan öppna hela telefonen.

    1. Dra ut batteriet.
    2. Ta en hårtork och värm försiktigt upp IMEI etiketten som sitter fastklistrad precis ovanför där batteriet sitter. När du känner att den börjar släppa så kan du försiktigt dra loss den.
    3. Ta ett plast verktyg, typ en "plackers" om du inte har mobilverktyg och dra försiktigt upp flexen som leder ner till volymknappen.
    4. Dutta en gammal tandborste i lite isopropanol och borsta bort fukten på kontaktytorna på flexen.
    5. Vänta tills alkoholen torkar (tar 10s). Dra in batteriet och testa. Funkar det så Eureka!
    6. Lappa ihop luren.

    Personligen hade jag nog gjort rent hela telefonen då fuktskador brukar vara ganska krångliga och svårupptäckta. Ibland kan det bli fel på telefonen efter flera dagars användande.
    Som sagt hade jag gjort rent hela kretskortet. Förutom mikrofonen. Mikrofonern som är fastlödda på kretskortet är oerhört allergiska mot isopropanol. Detsamma gäller för högtalare och kamera.
    Putsa endast komponenterna (dvs spolar, processor, ram, kond osv).

    En fukt regel jag brukar gå efter:

    Saltvatten = telefonen är f*cked. Då menar jag proper f*cked.
    Urin = Beror på hur hög salthalt men jag tänker inte smaka.
    Regnvatten = Ok i vissa fall
    Vatten = harmlöst om man "hanterar" telefonen på rätt sätt efter olyckan.

    HANTERING VID FUKTSKADA

    1. DRA UT BATTERIET, jag menar illa kvickt, fort som satan etc....
    2. LÅT TORKA
    3. STARTA INTE TELEFONEN
    4. Om du försöker och den inte startar. LADDA FÖR I HELVETE INTE DEN!!
    Det är som ett nackskott.
    5. Öppna telefonen och gör noggrant rent HELA kretskortet med isopropanol.
    Dock inte Mic, högtalare och kamera.
    6. Tror du på Gud så be en kort bön.
    7. Skruva ihop telefonen och testa.


    VARNING:

    Om ni känner att ni inte är så tekniskt kunniga men ändå vill testa laga telefonen. LÅT BLI!
    Ring din brorson, kusin, bror, syster, hunds kusins matte, "whoever" som ni vet kan mer än er om elektronik.
    Guider för hur man öppnar telefonen finns på nätet. Lycka till.

    Mvh Masterblaster
     
  7. MarcusDaze

    MarcusDaze Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hade samma problem fast med volym + istället för nån vecka sen, det löste sig själv efter nån dag, jag var på stranden när den började fucka så det var antagligen sand eller fukt som var problemet. har du tur så kommer den igång igen :)
     
  8. gyllen

    gyllen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    min volymknapp låssnade så jag tog lös den och limade lite... otroligt dålig konstruktion.