Startar om sig konstant

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av Lethro, 17 jul 2011.

  1. Lethro

    Lethro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte en X10 för ungefär 1 år sedan och är jättenöjd med den tills för några månader sedan. Succecivt genom året har telefonen börjat starta om sig så fort jag har igång flera appar åt gången. Batteriet blir varmt med. Först var det att jag inte kunde kolla på Youtube under en längre tid. Sen kunde jag inte ha igång för många appar i bakgrunden och tillslut kan jag inte ens ladda telefon om den är på samtidigt. Nu är det så illa att jag inte ens efter en soft och hard reset så kan jag inte ens köra klart guiden utan att telefonen startar om sig.
    Jag har skickat in den 2 ggr till Anovo men det enda dom gör är att uppdatera telefonens programvara elelr något i den stilen. Jag fattar inte hur dom inte kan hitta felet då det tar mig cirka 5 min från det att jag stoppar i SIM-kortet och minneskortet och sätter på telefonen tills den startar om sig igen. Den gör även ifrån sig ett litet buzzande ljud innan det bootar om.
    Jag har verkligen gjort allt jag kunnat för att hitta en lösning och även fått ett nytt SIM-kort då mitt gamla var från 2006 och jag läst att gamla SIM-kort kan strula med smartphones.

    Någon som har liknande problem? Eller är det bara att skicka in för 3:e gången, få tillbaka den, göra en reklamation, skicka in telefonen till SE för att vänta på att KANSKE få en ny? (1-5 månader sa ANOVO att det skulle ta ungefär)

    Tacksam för all hjälp/svar jag kan få
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hej du, det låter egentligen mest som ett hårdvarurelaterat fel faktiskt. Anovo är inte kända för att göra ett bra jobb, tyvärr. Men skicka in den en tredjegång, å begär reklamation. VIlket innebär att du kan göra två saker.


    OM man har abonnemang:
    1. Att du får en ny mobil av samma modell, eller någon annan modell i samma prisklass som X10 ligger i just nu. Vilket skulle kunna vara en Xperia Neo t ex Men kollar även om inte Arc då ligger där. Märkväl att det är samma märke som gäller alltså Sony Ericsson.

    2. Begära reklamation av abonnemanget vilket innebär att du tar tillbaka ditt köp. Får då oftast göra teckna nytt abonnemang med valfritt märke.


    Utan Abonnemang:
    1. Reklamera telefonen till ny modell i samma prisklass eller samma om det finns.

    2. Få tillbaka pengarna och fixa ny av valfri modell.

    Det är vad jag känner till för val. Hoppas det ordnar sig för dig.
     
  3. supercrw

    supercrw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har precis samma problem, SE rekommenderade inte anovo för service till mig. Men jag har skickat in till Telenor nu för tredje gången, de två tidigare gångerna ha de endast uppdaterat mjukvaran, ska se vad de gör nu. Men kommer troligtvis reklamera eftersom de lär knappast fixa problemet nu.
     
  4. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Lethro: Precis som sagt innan är det nog inte felet relaterat till mjukvaran utan hårdvara är nog mer troligt. Du får helt enkelt lämna in telefonen igen.

    Generella kravet från sonyericsson är att du måste ha lämnat in den 3ggr(och dom skall ha hittat fel) på ggr 4 så kan reklamation ske.

    Undatag för detta är som samma fel har uppstått 2ggr in skick med konstaterat fel. För att sedan återigen få samma fel en 3:e ggr.

    Kontakta kedjan du köpt din lur på så kommer dom att hjälpa dig med allt du behöver veta. Dom kan även sköta allt åt dig.

    dragontrumpetare:

    Tyvärr har du lite fel där.

    1: se svar över gällande antal service antal.
    2: reklamation på abb? vart har du fått detta ifrån?

    Din operatör har inget med telefonen att göra? du kan begära en slutfaktura visst men du kan inte reklamera ett abb för att din lur är kass.

    Gällande pris vad du får för något när du gör en reklamation beror lite på vad som sägs i reklamations beslutet får du ett saleskit/kredit osv. Detta är inte något du kan påverka i någon större grad själv.

    Butiken har listor med gällande ersättningar och du kommer att få oavsett en bättre lur ;)
    Jag gjorde nyss en reklamation på en X10 åt en kund den fick jag en swap på till en arc, så bättre får du oftast det kan jag lova.
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det stämmer inte alls. Så många reklamationer som jag gjort har det gått till precis så som jag skrev. Är däremot osäker på det utan abonnemang, det erkänner jag. Men med abonnemang har det varit så varje gång. Fel det också. Det är egentligen 2 reparationer som krävs, men produkten måste skickas iväg en tredje gång när man reklamera den. Enligt konsumentverket har man rätt att vägra reparation redan efter andra gången. SÅ 4 gånger stämmer inte alls. Däremot så beror det på vad det är du reparera. OM t ex högtalaren pajat första gången, så är det den som skall gå sönder även andra gången och även andra gången kunna reklamera. OM felet plötsligt skulle vara batteriet, så betyder det ett nytt fel, vilket då blir första gången o s v. Därför kan det ibland bli fler gånger än 2 som mobilen är inne på lagning eftersom du får en garanti på en reparation av ett specifikt fel. Om SE säger 4 gånger, så bryter SE mot lagen som säger 2 gånger.


    när det gäller reklamation på abonnemang är om mobilen är köpt via en operatör till stor del, och de kör samma runda som de andra. De är återförsäljare och kan då erbjuda reklamation av abonnemang. Oftast ger operatören detta om kunde haft åskilliga problem med ett visst märke t ex: Du har haft en nokia 5800 som krånglar. Du skickar inte den på reparation 2 gånger för samma fel, får reklamation den 3dje gången och väljer då NOkia N8 (i verkligheten hade detta inte gått, utan det är principen jag menar). N8 fortsätter med att krånglar och får även den några turer till reparation, då brukar man som kund vara ordentligt trött på märket NOKIA och då kan operatören av reklamera abonnemanget så att kunden får möjlighet att byta märke. Återigen något som jag själv gjort flera gånger och inget konstigt. EN reklamation har man rätt att göra i skälig tid efter besvären uppkommit och är det inom 2 månader så skall de i princip alltid gillas. Just det, du frågade vart jag fått reklamation på abonnemang. I detta fall är det 3, men vad jag känner till så har de övriga operatörerna samma möjligheter. De enda de kräver att det sker skriftligen. Alla operatörer begär skriftlig reklamation.

    Bara å läsa på konsumentverket.

    Reklamation/Fel på varan

    Fel på Varan

    och

    Reklamera/Klaga

    Och

    Konsumentköplagen

    Har alltså bara hävdad konstumentköplagen så har jag aldrig behövt skicka in någon fjärdegång, eftersom det står 2 ggr sedan kan jag faktiskt begära att nu gör ni något å saken. Ny mobil, pengarna tillbaka o s v.

    Såg nu att du verka jobba med mobilförsäljning. Vilket jag också gjort, och jobbat på kundtjänst så känner liksom till ett och annat som sagt. Du har rätt i att en Arc troligen är en jämförbar mobil, men oftast när man får godkänt till reklamation brukar man få en lista. Person skulle nog lika gärna kunna få en X10 mini om han ville ha en sådan, men även Neo och Play eller någon av de som snart släpps men att få vänta. Men jag hoppas inte du lurar dina kunder att skicka iväg sina mobiler på reparationer mer än 2 gånger för då gör du fel, faktiskt. Visst så länge kunden inte begär reklamation efter den andra gånger, så är det ju ok. Då kan man ju skicka mobilen på hur många reparationer som helt för samma fel, men normalt sett brukar som sagt reparationsstället ändå byta ut mobben per automatik en 3dje gången.
     
    Last edited: 19 jul 2011
  6. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    dragontrumpetare: Jo då det stämmer att jag jobbar med detta.

    Om du jobbat inom kundtjänst borde du oxå varit med om en del, det skiljer sig en del mellan olika leverantörer vad som tas och inte tas emot som giltiga skäl.

    Nokia som du nämner är väll det enda företaget som jag varit med om aldrig sagt nej till en reklamation 3:e ggr oavsett om det är samma eller olika fel.

    Där emot är dom ett ocker då dom inte tidigare har erbjudit kredit utan bara ett nytt saleskit.

    HTC tar t.ex. inte en service där mjukvara är involverat(det gör SE) osv.
    Självklart ber kunden att man gör en reklamation om det så är första gången så gör man ju det(tar ju inte så långt tid) men man vet vad man kommer att få för svar.

    Jag misstänker att sitter man på kundtjänst för en specifik operatör kan man göra saker lite annorlunda, det är min uppfattning då jag snackat med andra som jobbat för lite olika operatörer.

    I normalfallet så har ditt abb inget och göra med telefonen att göra har ett jätte bra ex. en vän till mig som haft jätte strul med sina saker och vi gick nog igenom 3st lurar innan hans abb var slut och vi kunde göra något.

    Men efter att ha jobbat 6år med detta så har det blivit en och annan reklamation. SE får jag väll ändå säga är den leverantören som är smidigast att ha och göra med vid en reklamation får jag tillägga.

    Mvh
    /peter
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jo, jag känner till att alla har sina egna villkor, men inget villkor kan som sagt gå ifrån vad lagen då säger. Och visst man kan avskriva vissa saker genom att då tala om vad som inte gäller och så vidare. SOm du säger om t ex HTC. Kände faktiskt inte till detta. Men har gjort liknande reklamationer på abonnemang både för NOKIA och SE och alltid funkat. Visst kan va så att 3 i det här fallit gjort en goodwill eller något? Vad jag förstått så anser 3 att MObil och abonnemang är en del av varandra, funkar inte det med mobilerna, så har man då fått avsluta abonemangen hos 3. MEn visst jag kanske framför saken på ett sätt som gör att 3 helt enkelt bara gör det. Men det stämmer att företagen kan som sagt sätta giltliga orsaker. Men fortfarande som jag sa, gäller lagen med 2 inlämningar och än så länge har jag inte haft någon företag som gått emot detta. :-) Toppen va? :-)
     
  8. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hahaha jo det är toppen men du haft massor av tur ;)

    Sedan har du en salig förmåga att räkna upp bolag som är "lite udda" t.ex. 3 prova att göra samma sak med Tele2 t.ex. skall du få se på saker.

    Men visst lagen säger en sak, dock hur saker och ting fungerar i praktiken är en annan då det fortfarande finns en hel del som är tolkningsfrågor/frånskrivningar osv.

    Säger som sagt inte att du har fel gällande 2fel reklamation på 3:e men där har många företag som krav på att det skall vara samma enhet(kan ha blivit utb på verkstad gång 2 exempel), samma fel 3gånger osv. Det är en jäkla röra att hålla reda på allt, men som jag skrev innan man kan alltid göra en reklamation frågan är bara vad svaret kommer att bli.

    Mvh/Peter

    *uppdatering på vad jag skrev innan angående SE och mjukvara. Det har nu blivit lite luddigare. Vi ska nu i butik ALLTID se till så kunden ha senaste mjukvara i sina lurar(fråga alt fixa) innan dom kommer in på service. Görs inte detta kan kund komma att bli debiterade av Anovo.
    Står inget om att SE inte tar mjukvara som giltigt skäl längre men det vart plötsligt lite luddigare.
     
  9. Cuppen

    Cuppen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem, stänger av sig och startar om hela tiden. Den tappade även SIM kortet (Hittade den inte). Dialog med Sony Ericsson och rekommenderades att ominstallera mjukvaran och när inte det fungerade, gör det igen. Nu hittar telefonen SIM kortet men stänger av sig efter ett tag. I samtal med supporten så sa de till mig att skicka in telefonen och detta kommer jag göra idag. (Butiksgarantin har gått ut) Återkommer när jag får tillbaka telefonen
     
  10. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Du har 2år på SE det vet du om va?
    Det står ofta 1år på kvitto från butiken, men gå du in och vill lämna in dig så kommer ingen säga något.

    Det är inte butik/kedja som sätter villkor utan det är SE i detta fallet.

    Mvh
    /Peter
     
  11. supercrw

    supercrw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in min för det här också, Telenor lyckades inte berätta att den ska ha varit inne 2 ggr för samma fel och om det händer en tredje ska de reklameras. De skickade iväg den för reparation men jag lyckades få tag på telenor services och fick ett reklamationsärende av det. Nu ligger bollen hos SE, ni som har erfarenhet av att reklamera, vad tror ni kommer hända? Telenor har endast uppdaterat mjukvaran, kan SE försöka reparera eller skickar det ut något nytt?
     
  12. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Är det samma fel och dom har gjort något på föregående service ska det nog inte vara några problem att få ett godkännande från SE.

    Men det borde du nästan ha svar på nu när jag skriver detta då man generellt får svar inom några timmar.

    Mvh
    /Peter
     
  13. supercrw

    supercrw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Okej, kontaktade SE, de har godkännt reklamationen och sa att jag kommer få en ny i kartong. Jag frågade vilken modell och de svarade att de aldrig byter ut modellen utan ger en densamma, man kan prata med butiken om man är missnöjd med modellen. De kommer jag göra, men vet inte om det hjälper.

    Jag ringde telenor och de såg att det var godkännt men att telefonen skulle iväg på någon extern verkstad för att se att det inte är yttre åverkan som orsakat problemen, men de sa att jag kommer få en ny telefon. De sa att det kommer ta ca två till tre veckor till eftersom det är reklamation...
     
  14. Lethro

    Lethro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för alla svaren.

    Skickade in telefonen för 3je gången så sen blir det väl en reklamation och förhoppningsvis får jag en ny telefon av x10 eller en arc (om jag har tur). Men hur är prestandan på en neo? Vill ju ändå ha en kvalitetlur av x10-klass (ironi?) eller bättre vil ju inte gå ner sig i alla fall. Vilka är det som avgör vilken telefon man får? SE eller företaget som sålde mobilen til dig (tele2)?

    Toppensite för övrigt!
     
  15. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    För mig var det företaget (3) och jag var tvungen att förnya mitt abb (hade lite över ett år kvar på bindningstiden) men då fick jag byta till vilken telefon jag ville, och tjejen fick också byta för vi hade likadana telefoner (Nokia xpressmusic) hon valde Iphone 4 & jag X10:an

    Sent from my Sony Ericsson Xperia™ phone! Follow My Google+ gplus.to/xperia84
     
    Last edited: 23 jul 2011
  16. Lethro

    Lethro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått sms-försändelse om att telefonen är tillbaka och hör och häpna. Dom bytte ut hela mainboarden. På 3:e försöket. Och då hade jag inte ens skrivit en utförlig beskrivning på felet som jag gjorde dom andra 2 gångerna. Shaking my head. Dom kunde sparat mig och sig själva månader. Men men

    Förhoppningsvis så kommer telefonen fungera galant och ge lite mer ljus för er som haft samma symptomer på eran telefon. Återkommer med slutresultat
     
  17. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Skönt att de löste det till slut. Nu har du dessutom uppgraderingen till Gingerbread att se fram emot :)
     
  18. Lethro

    Lethro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telefonen känns som ny. Inga avbrott eller omstarter. Det verkar som att felet med hela telefonen kunde ha gjort med USB-porten. Såg att den var helt nytt gjord. Kan ha varit att den glappa och ställde till det med mainborden.
     
  19. bosse11

    bosse11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    Snor tråden lite :innocent:

    Har samma problem med omstarter, tänkte lämna in den och för att inte få problem slänga in TRE Branded Rom igen. Då är min fråga om någon har siffrorna i build.prop för TRE's branding?

    Tack!
     
  20. supercrw

    supercrw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Varför måste telenor skicka telefonen till Anovo när SE har godkänt reklamationen?