Efterkrav på VAT i UK?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Skinksallad, 24 jan 2010.

  1. larpez

    larpez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är garanterat att de ska ~750 kr i VAT för telefonen men som det verkar nu är det ju ingen som beställt genom borderlinx har fått något krav än. Antagligen har det väl fastnat hos dem, de får massor krav som de antingen skiter i eller lägger på hög och skickar ut senare.

    Med lite tur slipper alla som beställt genom borderlinx att betala då kravet faktiskt hamnar på leveransadressen vilket i det här fallet är borderlinx-adressen. Sen är det ju upp till dem att kräva slutkunden på pengarna. Ska bli intressant att se när första kraven dimper ner OM de nu gör det. :D

    Själv sitter jag och funderar på om man ska beställa till min polare i UK eller göra en "fuling" och hoppas på att man slipper VAT när man kör genom borderlinx... Någon som har grym koll på sånt här och vet om borderlinx kan kräva en på pengar? :)
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Att de som beställt genom Borderlinx UK ännu inte fått något krav om VAT är inte så konstigt, då jag som beställde till min kusin i London heller ännu inte fått min, och jag gjorde det innan någon beställde till Borderlinx UK tror jag. Efter Jensen dock, som redan fått sin VAT. Så jag borde stå på tur, och sedan allt Borderlinx UK-folk.

    /Söder
     
  3. larpez

    larpez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ah, ok... Då är det väl som sagt bara en tidsfråga. Tror det blir till att beställa genom min polare istället för borderlinx, känns smidigare. Ska bara få tag i adressen så man kan beställa snart.
     
  4. Jensen

    Jensen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    boderlinx skiter garanterat inte i det o lägger kraven på hög. skulle de göra det, skulle de inte existera ännu, utan blivit nerstängda av englands motsvarighet till kronofogden.

    egentligen spelar det ingen roll, beställer man från usa o international orders, verkar det ju hamna på runt 5200 kr. OM man nu slipper undan svensk tull o moms. jag bestäldle via min syster i england, när allt ä betalt, inkl. VAT, så är totalsumman typ 4700-4800 kr eller nått. alltså fortfarande billigare än international orders, o då fullt lagligt, vilket det egentligen inte är när man undviker svensk tull o moms via international orders.
     
  5. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    saken är la att den VAT som betalas från USA till UK ska betalas eftersom de tror att den ska stanna där, men det ska den inte, därför kan de inte tvinga en att betala UK skatt tycker jag.

    jag har redan betalat någon slags skatt till borderlinx UK står det på mitt kvitto, kommer vägra att betala något mer om det är en räkning ifrån UK. Det är precis som att få en pböter i utlandet, man kan skita i att betala för inget händer ändå
     
  6. Thide87

    Thide87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det så smart? Kan det inte ställa till problem i framtiden? Inte minst om man kanske flyttar till England/Handla där i fortsättningen osv...
     
  7. Ogglord

    Ogglord Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känns ju inte super att ha massa obetalda fakturor/skattebrev i england. Stoppas på någon flygplats om 3 år, kastas in i ett häkte london :P

    Men får jag ingen faktura kan jag inte betala
     
  8. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Håller med dig här.. Men vad ska man göra? Ringa "skatteverket i england" och fråga om man inte ens kan få skänka 17% som ren välgörenhet? :P
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    VAT betalas i det första EU-landet som paketet passerar. Inom EU behöver du sedan inte betala denna igen. Om man kan bevis att man betalat VAT redan i ett EU-land ska man slippa det sedan, ja.

    Det med P-böter i utlandet är nog inte riktigt lika sant längre inom EU. Förut var det dock ofta så. Får man ett krav bör man kontakta dem och hänvisa till att man redan betalt motsvarande avgift så att man kan få den strykt.
     
  10. Jensen

    Jensen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    ehh, med ditt resonemang så ska du ju betala momsen i sverige, då, eftersomd en ska "stanna" här. 25% iställer för englands 17,5%, varsegod om du vill betala mer :D

    du har väll betalt moms för tjänsten, precis som du betalar moms om du beställer en tjänst i sverige, t.ex. om du lämnar in bilen för att den ska lagas, så är ju en stor del av kostnaden moms.

    hehe, nästan så jag hoppas du får VAT o sen vägrar, för det kan bli mycket intressant. jag tror inte det är så lätt som med böter :D o jäkligt onödigt för ynka 700 kr.
     
  11. dani3l

    dani3l Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan det vara så bra att man inte har en fungerande hantering av VAT-krav då en vara skickas från usa via borderlinx uk till sverige?
    Vad jag kan se så är det fortfarande ingen som fått betala VAT, och det är väl en månad sedan de första beställde nu.
     
  12. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    DET, eller så har det bara sluppit igenom.
    Jag har heller inte hört något om VAT ännu. Jag beställde via min kusin i London, och hon har inte hört av sig om någon VAT.

    Jag har heller inte frågat dock. Men jag hoppas fort. att det inte blir något så klart, men inget jag förväntar mig.

    /Söder
     
  13. NovaLogic

    NovaLogic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick för 2 dagar sedan VAT på 80£ när jag beställt till syrran i London
     
  14. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Vat på 80£? Det borde inte var såå mycket ju? Borde väl bara vara 50£ väl?

    /Söder
     
  15. Jensen

    Jensen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    63£ fick ja betala
     
  16. NovaLogic

    NovaLogic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte hur det kunde bli så mycket, men fick ett sms av syrran att det hade kommit iallafall
     
  17. Unquestionable

    Unquestionable Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske för att du köpte en docka eller några andra tillbehör?
     
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Typiskt. Mailade. kusinen idag, och de hade fått räkningen igår. 59£

    /Söder
     
  19. Droid110

    Droid110 Guest

    Illa :( Vågade inte chansa så jag skippade dockan så jag kan betala skatten istället :money:.
     
  20. Jimbo

    Jimbo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men är det fortfarande ingen som fått krav på VAT som har beställt igenom Borderlinx UK?
    Alla som skriver om VAT har antingen beställt genom Borderlinx US eller genom kusin/syster i UK.

    Vad det verkar som är att Borderlinx UK har höjt kostnaden från runt 350:- till 1000:- att föra telefonen från UK till Sverige, antagligen för att man ska betala VAT direkt.

    Allt är dock spekulationer från min sida så lita inte på vad jag skriver ;)