Gällande garanti på en x10 rena rama skämtet

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av taz, 5 jul 2011.

  1. CeeJay

    CeeJay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hade samma problem jag också, fick en ny telefon på garantin trotts att det fans märken på telen efter tappskada :P

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Inte första eller sista gången den tidningen är ute och cyklar :P

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Är du säker på det? Tänk på att det finns två olika saker här som folk brukar blanda ihop: garanti och konsumentköplagen. De betyder olika saker och ger olika rättigheter/skyldigheter. Konsumentköplagen har dessutom ändrats någon gång så en del har missat det och går på gamla lagen.
     
  4. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Garanti innebär att dom skall åtgärda ursprungsfel men kräver INTE att dom måste bevisa för dig kund att det är ett handhavande fel. Dock är butiken där du köpt varan skyldig att kunna bevisa det inom 6 månader efter leverans. Dock underlättar det ju för dig som konsument och butiken om dom även efter kan påvisa att felet uppkommit pga. oaktsamhet eller liknande. Nu har ju dock TS hafr oturen att få Anovo som serviceställe och vad jag tycker om dom och deras kunskaper skulle lätt fylla en bok med diverse svordomar och mindre väl valda ord.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  5. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Precis som bylund skriver, tidningen mobil har inte redig koll, det framgår tydligt på konsumentverkets sida att efter 6 månader så ligger bevisbördan hos konsumenten.

    Jag kan bara anta att detta är något som exempelvis SEMC utnyttjar, och Anvo ja :) Man kan säga mycket om dom, ett ord som faller på mina läppar är "ljuset är tänt men ingen är hemma"

    Summa sumarum för mig är att jag haft oturen att få en nitisk tekniker på Anvo som följer SEMCs direktiv som en tok, kanske för att det är enklare att göra så istället för att lägga ner lite faktiskt arbete, den lösningen inbringar säkerligen lika mycket pengar till Anvo.

    Nåja, jag kommer att reklamera till TRE där telefonen är köpt, går inte det då tar jag den på min hemförsäkring, TRE får säkerligen lite att göra som kostar dem mera än att de faktiskt hade reparerat min telefon :)

    Kan i alla fall glädja mig åt att det är sol och varmt där jag är, så nu skall jag ut och lapa i mig lite av den.
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Ett förslag kan vara att du vänder dig till ett mer kompetent företag när det gäller service så som Deltaservice eller Mobilbyrån

    Där med inte sagt att dom inte kommer ge samma utlåtande men de verkar ha mer kompetent personal så det finns i alla fall chans att få det på garanti.
     
  7. Runar

    Runar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    annars så kan du ta och göra jobbet själv. om det är samma typ av ytmonterad usb kontakt som sitter på x10mini så är den mkt lätt att byta själv. har gjort det på min. det ända svåra är att plocka ned telen men det finns dussintalet med teardowns på nätet. själva lödnings momentet klarar en apa.
     
  8. sulle

    sulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    jag har precis fått samma fel som jag länge hoppades på att inte få alltså usb glapp.
    till slut så kunde jag inte ladda telefonen (X10) alls.
    jag kontaktade nätbutiken som jag köpte telefonen från och dem bad mig skicka in den till verkstaden anovo.

    men nu när jag läst att många får betala själv risken trots garanti så undrar jag:

    kommer jag oxå få betala nån själv risken elr att garantin inte gäller alls på grund av åverkan?

    andra fråga är hur långt tid brukar det ta hos avono att fixa luren elr att ge mig svar på hur det ligger till åtminstone ?
     
  9. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Självrisken är det du betalar på din egen drulle(/hem)försäkring oas vad du har förstört.
    Oftast ligger denna på 1500-2000 kr. Så föremål under det får du inget för.

    Det du betalar till garantigivaren om inte garantin gäller är antingen undersökningskostnad och får telefonen tillbaka i samma defekta skick eller betalar för reparationen och får en hel tillbaka.

    Oavsett situation tjänar du sannolikt på att köpa en ny mobil(även om det är samma modell)


    Sent from my iPhone :( using Tapatalk
     
  10. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Om Anovo anser att garantin inte gäller så måste du betala 250:- för att få din telefon tillbaka, annars så tillfaller den Anvo, som förmodligen reparerar den och säljer den, ( mitt antagande )

    Jag har nu fått tillbaka min telefon och har låtit en annan reparatör undersöka den och som han sade "I denna telefon så har lödningen för USB-kontakten släppt. Det finns inget som tyder på att telefonen har brukats ovarsamt eller blivt utsatt för yttre åverkan""

    Vad jag tycker om TRE och Anovo, är det bäst att jag håller för mig själv :teeth:
     
    Last edited: 1 aug 2011
  11. Foxy

    Foxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vad skulle du fått betala om du hade velat ha det fixat?
     
  12. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Få det skriftligt och skicka in / ta med till tre.

    Bästa är att göra 3 ärenden av det på fairshopping.se, ett till 3, ett till anovo och ett till Sony Ericsson.
    Av någon anledning blir de oftast väldigt hjälpsamma när sådana saker publiceras för allmänheten..

    Hävda ersättning för alla kostnader samt 11(?)kr/milen om du kört bil för att lösa något. (skicka exakt summa endast till 3 då, då de andra inte betalar ut något då de är tredjeparter)

    Kontakta även konsumentvägledaren i ditt län.

    Sen i övrigt verkar det som en lödning som släppt borde vara enkelt att åtgärda för en reparatör. (även en lekman med lödarvana)

    Lycka till


    Sent from my iPhone :( using Tapatalk
     
  13. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Inte en aning, det framgick inte av den så kallade utmärkta :ehm: analysen som Anovo gjorde.

    Jag orkade heller inte bry mig eftersom jag absolut inte skulle låta ett företag som Anovo reparera något åt mig :P
     
  14. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har reklammerat detta till TRE nu, börjar väl där så får vi se vad som händer.
     
  15. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Riktigt bra.
    Håll oss uppdaterade


    Sent from my iPhone :( using Tapatalk
     
  16. sulle

    sulle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    jag har nyss fått tillbaka min mobil på posten helt plötsligt. den va fixad och klart dem hade bytt ut usb-kontakten och sedan återställt den bara och utan en enda konstnad allt gick på garantin. är lite förvånad faktis för att här på forumet hör jag att avono e skit o sånt jag jag trodde att jag skulle få värsta räkning men dem skötte sig bra mot ialafall
     
  17. Foxy

    Foxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Då finns det lite hopp iaf :)
     
  18. evomaccan

    evomaccan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lämnade in min för samma sak idag, håller tummarna....
     
  19. Aclaim

    Aclaim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har lyckats få min andra x10 att pajja nu! Den funka imorse men är helt död nu när jag ska ladda den...

    Nu har jag gett upp Sony Ericsson, Galaxy S2 here I come!!!
     
  20. Bysseström

    Bysseström Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6
    Fick glapp i USBn på min X10i också. Halebop bad mig skicka den till Deltaservice.
    Kom på posten idag med helt nytt modermodem och 2.3.3 <3

    Och det gick då på garantin för mig :)