Konstig touchscreen

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Pontzy, 16 feb 2010.

  1. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Har ett väldigt konstigt problem på min Nexus som jag inte har läst någonstanns om tidigare.

    Ibland när man använder luren och tex surfar, eller (då som det oftast händer) när jag glor runt på Market. Så händer det något med touchskärmen. Felet som händer är att skärmen trycker inte där mitt finger trycker.

    Tex, ska jag scrolla i market så åker skärmen upp o ner jättesnabbt.
    Eller om jag går ut till homescreen och ska klicka på säg; en ikon nere mot vänstra hörnet så trycker telefon på dom två prickarna istället och hoppar till nästa sida. Ibland när jag trycker på skärmen så vibrerar telefon också vilket tyder på att den egentligen trycker på någon av dom 4 touchknapparna.

    Enda sättet att bli av med detta fel är att starta om telefon. Och när jag försöker stänga av telefon och ska trycka på just "stäng av telefon" så går det inte utan telefon trycker egentligen utanför den rutan och går tillbaks till homescreen. Så jag måste använda scrollkulan för att stänga av.


    Har aldrig läst något om detta problem och har svårt att tro att det handlar om hårvarufel då det löser sig om jag startar om telefon. Men felet uppstår tillslut ändå efter omstart och kommer nästan bara när jag håller på i olika program (oftast har det skett i Market).

    Någon som har hört om liknande fel?
     
  2. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Inte hört något om detta förut, provat att fabriksåterställa luren? Ingen aning om det faktiskt hjälper men jag hade provat!

    Mvh, Anton

    EDIT: Fabriksåterställning verkar inte göra någon nytta, låsa/låsa upp skärmen brukar räcka!
     
    Last edited: 16 feb 2010
  3. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Har ju inte gjort det, men funderar starkt på att göra det nu. Dock så jobbigt att behöva göra om alla inställningar, ladda ner program osv igen :P
     
  4. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag stötte precis på ett liknande fel, skärmen registrerade inte riktigt på rätt ställe samt att den hoppade mellan olika "text-boxar" när jag skulle skriva något. Det löste sig med en omstart. Jag trodde dock att det berodde på vnc-programmet jag installerade, för det hände precis efter det. Jag hoppas att det inte återkommer, har aldrig hänt tidigare.
     
  5. Splix

    Splix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur fabrikinställer man?
     
  6. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Vilket vnc-program?
     
  7. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du är inte helt ensam... Detta är det näst mest kommenterade i Googles supportforum (efter 3g problem).

    http://www.google.com/support/forum/p/android/thread?tid=04134c63c784258e&hl=en

    Youtube dräller av videos som visar problemet i olika situationer. Sök på t.ex. på "nexus one touch screen".

    Här kan du se rätt bra vad som händer:
    http://www.youtube.com/watch?v=-fuTCuRkJLI

    Skärmen registrerar ditt tryck plus ett tryck långt ner. Resultatet kan t.ex. bli en mycket snabb scroll.

    Ett tips är att det inte behövs en omstart, utan det räcker med att stänga av skärmen med powerknappen och sedan låsa upp den igen. Om det beror på hårdvara eller mjukvara har varken Google eller HTC gett ett definitivt svar på vad jag vet.

    Fabriksåterställning är ingen idé enligt den långa tråden länkad ovan.
     
  8. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag har haft detta problem en eller två gånger. Men det var ett tag sen nu, har inte funderat så mycket på det efter det.
    Antar att det är någon bugg i mjukvaran, men man vet ju aldrig.
    Kanske är det värt att anmäla till Google/HTC.
     
  9. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  10. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag lånar tråden lite.

    Jag har märkt nu att det inte bara är touch-knapparna som funkar dåligt när telefonen ligger ner, utan även touch-skärmen.

    När jag har min liggandes på soffan, så funkar det knappt alls. Beror säkert på att mina fingrar har gått in i "vinter-mode" och är torra och så, men det funkar när jag håller i den.

    Någon mer?

    /Söder
     
  11. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Ber om ursäkt för mitt uttalande om fabriksåterställning då, och hoppas på en lösning snart! :)
     
  12. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Remote VNC lite (installerade iofs android-vnc-viewer också).

    Men det verkar ju bra att man bara behöver slå på knapplåset. Det kan jag leva med om det inte händer för ofta.
     
  13. jonasl

    jonasl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker definitivt att folk skall ligga på HTC om detta. Om det går att fixa i mjukvara så lär det ligga på så låg nivå att det inte ingår i själva Android (hårdvarudrivrutiner). Alltså är det HTC som måste fixa. De lär dock inte göra så mycket om folk bara gnäller lite på nätet tror jag. Man måste nog kontakta dem direkt för att problemet skall finnas i deras värld :ehm:
     
  14. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Mycket udda. Jag har inte haft detta problem alls tills idag. Nu har det dykt upp 2 gånger på bara några timmar. Konstigt nog så har det börjat sedan jag ställt telefonen i Google Nexus dockan ... nyss kunde jag inte ens svara på ett telefonsamtal då den vägrade att registrera min "swipe". Bra att veta att det ordnar sig genom knapplås på/av.

    Men väldigt udda att det inte dykt upp för mig förrän idag och då 2 gånger ...
     
  15. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    hmm.. blir ju lite glad av att höra att det är ett vanligare problem än jag trodde. Var rädd att det var just bara min lur som var trasig, och att skicka den till amerika bara för en reperation kändes inte så lockande. Att det inte verkar hjälpa med fabriksåterställning lät inge vidare, hade nästan räknat med det.

    Just det här med att knapplås-metoden vill jag inte erkänna till 100 att jag har provat, men har för mig att jag testat det och att det inte hjälpt.. Men ska prova när det händer igen.
     
  16. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Låter inte alls kul om det ska förstöra när man ska svara på samtal eller dylikt.. hoppas verkligen detta åtgärdas snarast! :o
     
  17. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Ok, nu börjar jag bli fundersam. Idag hände det för tredje gången att den helt missar var jag trycker. Precis som igår så hände det under tiden den ligger i Google dockan. Att stänga ner skärmen/slå på skärmen fixade problemet. Det måste definitivt vara mjukvaruproblem då jag sedan jag köpt min Nexus inte haft detta problem alls och det bara dykt upp nu efter att jag börjat använda dockan.
     
  18. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ett mjukvaruproblem.

    Det är helt enkelt att digitizern inte hinner starta upp ibland när man drar igång skärmen. Ett timing problem. En fix skall enligt hörsägen finns inlämnad för review.
     
  19. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag trodde detta berodde på att displayen inte satt fast (aka klickande hörn etc). Om det är mjukvarurelaterat så blir ingen gladare än jag får då går det att lösa utan att behöva skicka in den. Dock kan det ibland uppkomma efter en stunds användande och då borde det väl inte vara att den inte hinner vakna?

    Jag har råkat ut för detta många gånger, minst varannan dag. Jag har då låst/släckt skärmen, dragit fingret med ett bestämt tryck över touch-knapparna och sedan startat skärmen igen. Det har fungerat varje gång.

    Hmmm... slog mig just att detta nog inte förekom innan uppdateringen...
     
  20. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Precis. Det händer ju alltid efter att man haft skärmen och luren igång ett tag. Jag har börjat fundera på om det har något med temperaturen i luren att göra. Om den blir väldigt varm så registerar skärmen tryckningar på nått sätt.. Kanske helt ute o cyklar :P

    Men jag kan inte heller komma på att detta fel fanns innan uppdateringen.. Kanske har något med multitouch-funktionen att göra?