Batteritiden

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av bernard, 13 jan 2010.

  1. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  2. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag lyssnar på Spotify och podcasts ungefär 2-4 timmar per dag under dagen plus surfar en del, har TouchDown Pro påslaget att kontinuerligt hämta mail/kalender från vår Zimbra server och läser en hel del stories från nyhetswidgeten och min Nexus har inga problem att räcka till och bli över under en hel dag (jag laddar den normalt bara över natten). När jag kommer hem brukar batteriet ligga runt 50-60%. Jag har normalt förövrigt även Blåtand och Wlan påslaget. Däremot är GPS normalt av.

    Om jag minns rätt från en annan tråd så körde du ju MSN-klient på din? Som jag nämde där så finns det chatprogram som suger batteri då den aldrig går ner i viloläge. Jag skulle definitivt försöka luska runt lite om det är något program som beter sig dåligt. Kolla tråden om batteritid som finns i någon av de allmänna forumen.

    Ser man tråden du länakr till är det några som har samma problem som du medan andra liksom jag inte har några större problem. Undrar om det är ett dåligt batteri eller om det är någon app som inte sköter sig?
     
    Last edited: 17 feb 2010
  3. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker den suger batteri ändå, som i natt laddade den 4-5 timmar, drog ur den när tjejen gick till jobbet vid 5 tiden och la den närmare mig för att kunna Snooza lite enklare. Snoozade 2-3 gånger, sen rörde jag den inte och kom till jobbet och då var en plupp nere och jag hade ca 85% kvar en enligt någon widget, den måste ha hunnit ladda klart, men kan den tappa så mkt av ca 4 timmars standby och lite "alarmfunktion"?

    Nu är msn på och batteriet är på 80%.
     
  4. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER



    Eller så har man bara helt olika uppfattningar om vad tungt användande är? Jag hoppas att det är något mjukvarurelaterat så att de kan fixa till det. För som det är nu så vågar man knappt använda luren för att man vill ha lite batteri kvar till eftermiddagen.
     
  5. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu har jag chattat 5-10 min på msn, skrivit 2 sms och spelat abduction i 4-5 minuter och det är nere på 71%.
     
  6. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Prova att kasta ut MSN klienten en dag och se om det blir bättre.

    Vilken klient är det förresten?

    Det finns många som har problem med just chatprogram, det verkar som dom flesta av dom är direkt kasst kodade.
     
  7. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    2 sms och 20 sek msn senare, 69%.

    Ebuddy heter det. Hmm jo får kanske testa utan den.

    Har allt annat avstängt (wifi, BT, gps och sync), kör på 2G och har skärmen på mellanläget.
     
  8. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag tror du har stor krav Barilla.

    Det du använder drar en hel del ström. Chatten går på radiodelen som drar väldigt mycket, allra helst vid dålig signalförhållanden.

    Spel drar mycket då du hårdkör CPU'n.

    Det du nämnde tidigare att den droppar en "pinne" på batteriet ganska snabbt, det gör min med, men sen brukar det lugna ned sig.

    Stäng av batteriappar.. skräp.. dom drar för dom kollar ditt batteri hela tiden.

    Hela tiden när du använder nallen så är skärmen tänd och den drar oxå ström.

    Det är iaf min uppriktiga uppfattning. Sänk kraven eller stäng av alla appar... ;)
     
  9. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER



    Krav och krav, man borde kunna använda den ett par timmar om dagen i alla fall.

    Sen blir man ju misstänksam när folk säger följande saker.

    "Grymt mycket bättre batteritid än min G1a, även vid tung användning. När dagen har gått så har jag ungefär halva batteriet kvar. Helt underbart. "

    Antingen så är hans uppfattning av tung använding att han bara använder den som en hantel eller något eller så är det något fel på min telefon. :)
     
  10. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag surfar kasnke 1 timme per dag se mp3 spelning 1-2 tim och jag har hälften kvar när man lägger sig
     
  11. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    2G, 3G eller wifisurf?
     
  12. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag installerat eBuddy och dragit in ett par konton, så skall vi se vad som händer. Skall dra ut lite statistik.

    Barilla, om du har lust så kan du adda mig (ebuddy id: packetlss) så kanske vi kan "simulera" lite riktig trafik.
     
  13. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har ni testat detta?

    "a good way to save on some battery life is to make it only search for the cell towers in your country.

    here are the steps

    Open Phone app (Dial Pad)
    dial *#*#4636#*#*
    enters Testing Menu
    select Phone Information>
    press Menu>
    select radio band>
    usa>

    then do a Soft Reset

    after that you can force services off that you dont need."

    man ska självklart inte välja usa utan Euro i vårt fall då. :)
     
  14. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Grym snubbe! :) addar och testar lite. :cool:

    Edit: Ehh hur addar man någon med bara Ebuddy id? Måste man inte ha mailadress för msn eller något i den stilen.
     
    Last edited: 17 feb 2010
  15. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Haha... ja, det är lite tyngd i den... :)
     
  16. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så, jag gjorde ett 3 timmars test med eBuddy. Det var som jag misstänkte. Tappade ca 15% batteri under perioden.

    Jag kollade på statistiken m.h.a. ett program som heter Spare Parts (finns på Market, hänger även med i många custom ROMar).

    Spare Parts kan visa mer info om vad som har hänt i systemet, till skillnad mot t.ex. Battery Use i Settings menyn.

    Bilder:
    [​IMG]
    Som ni kan se så har jag haft skärmen påslagen endast 17.3% av min testperiod.
    Dock så har systemet varit Running hela tiden, detta innebär att CPUn varit igång och kört under hela tiden, även när skärmen var släckt.

    Det som håller igång CPUn när skärmen är släckt är något som kallas Partial Wakelock. Detta är något som program som har installerats med rättigheten "Keep phone from sleeping" kan göra för att dom har något att göra i bakgrunden.

    Nästa bild:
    [​IMG]

    Som ni kan se så har eBuddy hållit systemet från att sova under hela tiden. Detta är anledningen till att ditt batteri dras ut så illa.

    Från Google dokumentation ang. Partial Wake Locks:
    Anledning till att eBuddy gör på detta sättet är antagligen för att dom skall kunna reagera på inkommande meddelande och tuta när det kommer ett meddelande. Detta hade kanske varit acceptabelt om det varit något protokoll som inte tillåter sk. Push-stöd, men då allt går genom eBuddy's servrar så är detta sätt helt oacceptabelt.

    Notera t.ex. skillnaden mot applikationer som t.ex. Talk eller Gmail där servern har Push-stöd. Dessa tar nära 0% CPU och blir uppväckta och startar först när det kommer en uppdatering.

    Det hela blir inte bättre av att om systemet är i "vaket" läge så kan alla andra applikationer som vill uppdatera sig med något, (t.ex. twitter klienter/weather widgets och liknande saker som körs med jämna mellanrum) göra detta, hade systemet varit i sovande läge så skulle dessa applikationer väntat med att göra detta till användaren dragits igång skärmen.

    Kort version: eBuddy är värdelöst kodat skräp. :)
     
  17. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    packetlss Tack för den utförliga analysen och klargörande!
     
  18. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra initiativ packetlss! Följdfrågan blir då; någon som vet en annan msn-app som hanterar detta bättre?
     
  19. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra inlägg. :)

    /Söder
     
  20. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Respekt för den csi analysen! Hoppas detta löser mina problem. Men det hade varit trevligt med någon msnklient. Så jag säger som föregående skribent. Vilka vettiga program finns?