[ROM]CM7 Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av Gilgamesh, 31 mar 2011.

  1. fredisco

    fredisco Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Testade precis nightly 88 + bb 218 på en av min polares O2X och det lät inte bra. Man hörde även datatrafikljud i bakgrunden. Obs! Det låter bra i CM telefonen. Det det är i andra änden det inte låter bra.
     
  2. Rak Pipa

    Rak Pipa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Datatrafik ljud verkar faktiskt hända för mig också. Men förrutom det kan jag inte märka någon stor skillnad på kvaliten. Men visst, borde ju gå att fixa till så det inte blir störningar av elektronik.
     
  3. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Känns som det borde vara topp prioriterat iom att det faktiskt är en telefon vi talar om;)
     
  4. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Wipade battery stats i morse efter en natt på laddning. Nu 2 timmar senare står den fortfarande på 100% och då har jag bla kört 30 min spotify. Är det något annat man bör tänka på när man rensar battery stats eller har jag bara fått osannolikt bra batteri i samband med detta ;-)
     
  5. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Första urladdningen brukar vara lite instabil och siffrorna brukar då kunna hoppa lite men efter andra laddningen så bör det vara som vanligt fast med bättre batteritid förhoppningsvis.
     
  6. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tja! Jag kör cm7 #88 och har förjvliga problem med batteritiden. Problemet ligger dock inte på #88an, utan har använt mig av: #81,#83,#84 och nu #88, tyvärr är det samma problem med alla för mig. Innan jag lägger mig sätter jag ner displayen till minimum ljusstyrka, och stänger av wifi, gps och BT. Inatt gick batteriet ner från 70% till 30%, det är väl inte normalt?
     
  7. Strobist

    Strobist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vilken baseband använder du? Har du flashat tillhörande RIL? Wipe battery stats alt kalibrerat batteriet?
     
  8. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Sorry kan inget om det där :(. Jag har ngt som heter basbandsversion:1035.21_20110622. Och hur kalibrerar man batteriet?
     
  9. hobs0n

    hobs0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  10. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    vet inte om du är som mig men.. utifall att så har jag ett tips :P
    stäng av 3g. man tycker ju inte att 3g borde dra mycket, men att stänga av 3g för mig har (utan att skoja, detta är seriöst) ökat batteritiden x4, med 3g på så kunde jag ha min telefon igång i typ en dag, sen va batteriet slut. med 3g avstängt har min max batteritid varit 3d 8h och 56min.

    ...nu kommer dom dom säger "amen då använder du inte din telefon som en smartphone! då kan du lika gärna ha en 3310" :P

    jag sätter på 3g när jag behöver internet, jag har ingen nytta av att synca fejsbook för att se om min kusins kompis mamma vill bli vän med mig, eller se om jag fått sweclockers nya nyhetsbrev på mejlen, eller uppdatera väderwidgeten 40ggr per dag, 90% av gångerna jag använder telefonen skiter jag faktiskt i vädret XD

    att sätta på 3g, eller wifi tar max 20 sekunder, 10 om du har snabbknappar i rullgardinen (CM7) det är lätt värt att ha 3g avstängt imho.


    annars går det väl kanske att installera spare parts för att se om något program håller telefonen aktiv när den ligger i fickan..
     
    hobs0n gillar detta.
  11. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Du har inte Viber installerat antar jag. Jag har provat att stänga av 3g och visst gör det mycket för battertiden, men när jag får ett samtal på Viber fungerar det av naturlig anledning inte så bra.
    Det där knepet är inte för alla!
     
  12. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    jag har faktiskt viber installerat? Kan det vara det som drar?
     
  13. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nej nej, jag syftade på knepet att stänga av 3g och köra 2g istället. Det är klart att det sparar batteri men då finns inget syfte med applikationer som Viber. Och som svar på din fråga så tror jag inte att viber drar mycket kräm, det gör den inte för mig i alla fall!
     
  14. hobs0n

    hobs0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Well said! Jag kör samma, har bara 3g/wifi igång när jag behöver det. Har mkt mp3or, spotify playlistd offline å intressanta är radio program nerladdade så större delen av dan går jag offline, kan komma hem med 50% batteri kvar även fast jag har radio lr musik igång hela dagarna samt surfar på rasterna :)
     
  15. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    nä, viber har jag faktiskt inte installerat :innocent:

    vet att detta knep inte är för alla :) men för mig fungerar det löjligt bra :P upp till 4 dagars batteritid i jämförelse med upp till 1.5 dagar med 3g får mig att vilja tipsa andra som kan ha nytta av det också :)
     
  16. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jo, det är som Alto skriver, det är ett riktigt bra knep. Men för mig som använder Viber dagligen är det inget alternativ.
    Jag hade gärna sett att Google optimerat dataanvändningen. Att köra 2G räcker ju i 99% av tiden när den ligger i vila, bara för att telefonen är kopplad mot 3G-nätet måste den inte kräma på som den gör.
     
  17. gastonx99

    gastonx99 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag trodde att enda skillnaden mellan att köra i 2g eller 3g är hastigheten i dataöverföringen men av svaren ovan så får jag intryck att det är något mer som skiljer sig åt. Jag är totalt oinformerad i ämnet och får inga bra svar av mr.google. Någon som vet och vill dela med sig?
     
  18. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Difference between 2G and 3G Technologies

    1. 2G is the GSM specification intended for providing mobile communication for voice and 3G is the specification for mobile communication with enhanced capabilities for mobile users other than voice.

    2. GSM air interface data rate is 270Kbps and 3G allows a minimum of 2Mbps downlink in stationary mobile and 384Kbps while moving.

    3. GSM uses TDMA and FDMA for multiple access technology and 3G utilizes variations of CDMA technology like WCDMA, CDMA2000, CDA2000 1X EV-DO.

    4. A5 ciphering algorithm is used in 2G and a more secured KASUMI encryption is used in 3G mobile communication.

    Read more: Difference Between 2G and 3G Network Technology | Difference Between | 2G vs 3G Network Technology
     
  19. gastonx99

    gastonx99 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ditt snabba svar!

    Fast jag kanske var lite otydlig i min fråga. Det jag var ute efter var de praktiska skillnaderna, inte de tekniska.

    Jag har som så många andra problem med batteritiden på min O2X och provar just nu att enbart köra 2g och det mesta verkar fungera som tidigare. Men jag har å andra sidan inte tagit ut svängarna.

    Som jag förstår av de tekniska detaljerna i din post så är de praktiska skillnaderna hastighet och säkerhet men det kanske finns annat som gömmer sig om man är insatt nog att tolka dessa? Eller att man själv upplevt det efter att ha kört 2G?
     
  20. Drewmor

    Drewmor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kanske har sagts redan, men nu när gingerbread är ute till g2x borde väl den officiella kälkoden från lg snart släppas till o2x också, vilket borde innebära att bt musik ska funka snart eller har jag fel? Rätta mig gärna.

    Eller det kanske till och med räcker med kälkoden till g2x för att få igång det? I sådana fall borde vi se det i en snar nightly

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk