Guide till Överklockning av ZTE-Light

Diskussion i 'ZTE' startad av gosa, 17 jul 2011.

  1. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Ju mer jag funderar på saken blir jag övertygad om att jag flashade in överklockskärnan - och det var tydligen ett misstag om jag fattat det rätt, för utan kan man komma högre... Nå, jag orkar inte göra om nu. Är nöjd ändå ;)
     
  2. Spunkiz

    Spunkiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den vanliga överklockade Light Roast kärnan verkar fungera bra på orginal 2.2 iaf, har testat den lite ikväll... Får se om jag ger mig på att testa ahb oxå, nån gång framöver... :)
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag har inte läst alla inlägg men det är en bra guide. Klistrade den.
     
  4. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Nice, borde göra den lite mer "lätttillgänglig" allteftersom det trillar in mer trådar/poster i gamla trådar.

    Ja, alltså... det beror nog på lite från fall till fall. Det jag såg i mitt test är att resultatet vid Quadrant med AHB-överklockning på min platta ger nårgorlunda samma resultat som om jag kör upp processorhastigheten ett steg utan AHB-överklockning så på sätt och vis har du ju rätt. Kan man då nå ett par nivåer högre enbart genom att överklocka processorn (utan AHB-klockningen) så vinner man lite mer- åtminsotne i poäng.

    Sedan är det givetvis många faktorer som spelar in, och att du har ett högre Quadrant värde kanske inte har nån inverkan alls beroende på hur du använder din platta. Dessutom - kanske är det hälsosammare att köra lägre processorhastighet men med AHB-överklockning, vad vet jag? Vad vi inte får glömma är dock att AHB-överklockningen ger en mer generell höjning, vilket kanske är bättre än om man skulle köra med galet hårt överklockad processor.
     
    Last edited: 21 jul 2011
  5. curse

    curse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Drog ner din zip fil innan jag läst klart :P Tyvärr har jag inget installerat för tillfället som kan läsa .xlsx filer eftersom Microsoft inte är kompatibelt med Microsoft, får boota om i linux imorgon så ska jag kika.
     
  6. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har kört 825 i två dagar nu. Plattan är helt enkelt lysande!!!!
    Sygic rullar på och Angry Birds laggar nästan ingenting.
    Sitter o leker och kan knappt sluta... :P

    Har även slutat helt med varmt kaffe. KALLT ska de va! <3
     
  7. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    - Med eller utan AHB-överklockning?
    (är lite nyfiken)


    En försynt förfrågan till alla:

    Kan inte ni som postar om era överklockningar vara bussiga att förutom klockfrekvens också skriva om ni kör med AHB-överklock eller inte? Kan vara kul/intressant att veta...
     
  8. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jodå, AHB-bussen oxå. Och OneClickRecoveryV9-4.0.0.8
    Det enda jag inte gjort/lagt in är partioneringen av sd-kortet.
    Körde quadrant och fick 1210...

    Tog några bilder och gick in i galleriet...
    Känns som en iph... menar DHD, inget lagg alls och tvåfinger zoomen funkar perfekt efter lite övning.
    Helt NY platta!!!!

    Jag tyckte min Tattoo blev en ny telefon med CM7 men det är ingenting mot plattan!
    Ni som tvekar... KÖÖÖR!!!
    Eufori....
     
    Last edited: 24 jul 2011
  9. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    En dryg vecka senare tänkte jag att jag skulle rapportera in mina intryck...

    Har nu kört 806MHz utan AHB-överklockning sedan jag lade upp mina testresultat för en dryg vecka sedan, och än så länge har jag inte "lyckats" reproducera de frysningar & omstarter som jag åkte på ett par gånger under de dagar jag låg på 787MHz med AHB-överklockningen.

    Nu ska man väl inte direkt vara förvånad över detta, då AHB-överklockningen stressar lite mer komponenter än när man bara kör en vanlig överklockning av processorn, och vi får inte heller glömma att Kallt_Kaffe faktiskt varnade för att denna AHB-överklockning kan ge instabilitet, samt att den inte nödvändigtvis funkar för alla...

    - Min slutsats - dels från testerna och dels från daglig användning - blir ändå att det går att köra högre (och därigenom "säkrare"?) om man skippar denna AHB-överklockning.
     
  10. jonsson.gbg

    jonsson.gbg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanon guide! En sak bara. Det verkar som om No-frills CPU Control inte har någon widget som du skrev i första inlägget. Får i alla fall inte upp den på widget-listan när jag skulle installera den.
     
    gosa gillar detta.
  11. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Min ligger stabil i 806MHz med AHB-överklockningen.

    Sent from my V9 using Tapatalk
     
  12. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Fanken också.. du har helt rätt.

    Någonstans blev mina "minnes-kretsar" lite korskopplade. Jag har en genväg till No-Frills på min hemskärm för snabb åtkomst, och fick för mig att det var en widget jag lagt där.

    Ändrar i guiden.

    (Tack!)
     
    Last edited: 29 jul 2011
  13. Hallberg84

    Hallberg84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej light experter :)

    Nyligen köpt en light samt rootat och lagt in cm7, med nybörjarguiden och experimenterar lite med överclockningen här.

    Frågan jag har är vad som bestämmer hur mycket du kan överclocka??

    Jag kommer inte över 748, (vilket jag fö är nöjd med)
    När jag provar nästa 768 så oftast hänger sig telefonen på en gång
    Detta med eller utan abhs(kommer inte ihåg vi de hette) överclockat

    Så vad är det som bestämmer vilken överclockning man kan ha???
    Sent from my V9 using Tapatalk
     
  14. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Kort svar:

    - Slumpen

    Längre svar:
    (vi håller oss till processorer här, men samma sak gäller delar i en växellåda till en bil, cykelhjul, borrmaskiner, de kanelbullar jag säljer till intresserade kunder i Barcelona med omnejd, och i stort sett allt annat som människan - och naturen - tillverkar)

    - De tillverkningsprocesser som processorer och andra viktiga komponenter har måste ha en viss acceptabel "felmarginal" att hålla sig inom för att det alls skall vara möjligt att tillverka en produkt som vi i slutänden har råd att köpa. Det finns helt enkelt inte teknik för att göra en större serie processorer helt identiska och ändå få ett slutpris som gemene man är beredd att betala. Du kan ha en serie chip som på grund av små skillnader i tillverkningsprocessen tål lite mer spänning än en annan, du kan ha en serie som tål lite mindre. Ibland spelar själva verktygen i denna tillverkning in, ibland är det "renheten" hos råvaran, och ibland spelar säkert lite "mänsklig faktor" in.

    Resultatet testas sedan, och beroende på hur bra processorn presterar kanske den blir såld som en 800Mhz, 850Mhz, 900Mhz eller en 1Ghz-processor (jag slänger med siffror här - jag vet. Det är för att få till någon slags exempel) Jag vet att jag någon gång fått berättat för mig att en del processorer med olika klockfrekvens kommer från samma serie, samma tillverkning, men beroende på hur de sköter sig vid tester så får de olika "rating".

    Lägg sedan till det faktum att det inte bara är processorn som är viktig för hur bra din platta fungerar och skillnaden mellan en platta och en annan blir ännu större. Och de enda krav vi egentligen kan ställa på dem är att de håller för det de sålts för - allt annat är bonus.

    Detta är något vi ser väldigt mycket av när det handlar om datorer. Jag tror till exempel att om du tittar på ett par, tre olika processorer i en specifik serie (säg Intel i5 till exempel - som finns med benämningarna i5 2300, i5 2400, i5 2500 med en klockfrekvens på mellan 2,8Ghz - 3,30Ghz) så tror jag inte att det är helt omöjligt att dessa tre ursprungligen kommer från samma tillverkning, och att de fått sin rating beroende på hur de presterat vid tester i fabrik - tester som antagligen är långt mer petiga än vad vi själva som slutanvändare är. Detta blir då också svaret på varför du kanske kan köpa en i5 2300, klocka skiten ur den och nå långt mycket längre än din polare gör som köpt sig en i5 2400 - på grund av någon skillnad som Intel i sina tester tyckt gjort att den ska säljas som långsammare än den skulle kunna vara.

    Var det inte dessutom så att det fanns ett par serier AMD-processorer (till datorer) som egentligen var 4-kärniga, men att en (eller var det två?) kärna/kärnor "stängts av" innan de lämnade fabrik för att sedan säljas som något annat just för att inte alla kärnor höll måttet?

    Anledningarna till att det blir skillnader i tillverkningen är säker många fler än jag någonsin kommer begripa eller kunna förklara, (Annan bra fråga - Varför lever någon 5 år längre än grannen?) men jag minns när jag sommarjobbade i tillverkningen av delar till Volvos växellådor, och hade en micrometer som jag mätte stickprover med för att se om de verktyg som stod för själva tillverkningen behövde justeras eller inte. Även där hade jag ett "spann" att hålla mig inom, och beroende på var i detta spann en specifik del höll sig kanske (eller inte) slutresultatet gjorde att just en växellåda levde lite längre, och var lite enklare att växla med än den som satt i nästa bil i serien. Två olika växellådor - båda fullt fungerande, men med obetydliga skillnader i dess egenskaper i förhållande till många års drift.
     
    Last edited: 31 okt 2011
  15. Hallberg84

    Hallberg84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    :d
    Tack för svar - hade nöjt mig med slumpen som svar men resten fick iaf en att förstå bättre :)

    Sent from my V9 using Tapatalk
     
  16. LasseTM

    LasseTM Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet om det går att överklocka AHB med update-cm-7.2.0-RC0-V9-KANG-signed-20120201.zip eller ska jag bara använda den AHB som finns i första länken här i denna tråd?
     
  17. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Det är inte att rekommendera att man blandar versionsnummer på ROM och AHB-överklockning. Med andra ord... svar nej.

    Ska du AHB-överklocka är du alltså "fast" i den senaste ROM som har motsvarande AHB-överklockning, vilket jag tror sträcker sig ganska långt tillbaka i versionsnummer.

    Enklast bara att vara nöjd med normal överklockning och samtidigt kunna köra CM 7.2 (finns väl en skarp release av den på Cyanogenmods sidor.