Problem med USB-tethering samt sätta upp hotspot

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av kralleman, 19 jul 2011.

  1. kralleman

    kralleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jättetrevlig telefon. Har inte haft några som helst problem med den förrän nu när jag för första gången tänkte använda den som "mobilt bredband" på min laptop. Har googlat en del och hittar en del inlägg på forum här och var där folk har samma problem men inga lösningar.. Har också ringt både telenor och htc...

    Problemet är att jag, när jag kopplar in telefonen med USB-sladden och klickar i USB-tethering, inte kommer ut på internet. Ibland står det på laptopen att jag är "Ansluten till Internet", men när jag öppnar browsern (har prövat alla olika) och skriver in till exempel google.com så händer inget. Och ibland så går datorn med i nätverket men utan att få internetuppkoppling.

    Detsamma gäller wifi hotspot. Kan koppla upp till den men inte surfa. HTCs support rekommenderade att jag:
    - körde en reset to defaults bland de avancerade hotspot-inställningarna
    - stängde av proxys för mobilt nätverk samt prövade annan APN (internet.telenor.se samt services.telenor.se)
    - startade om telefonen.
    - pröva med annan dator (hade ingen tillhands men prövade att koppla två andra telefoner till min hotspot och detta fungerade inte heller)

    Gjorde allt detta och inget hjälpte. Det går dessutom bra att surfa i telefonens webbläsare medan den är kopplad till datorn.

    Datorn kör 64-bitars Windows 7 och jag kunde köra USB-tethering med min Hero på den innan.

    Någon som haft liknande problem? Eller framförallt, någon som har en lösning på detta problem?
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Hej... en till Hero-vän som hittat hit....;)

    Jo jag kör just nu med Hotspoten i en sommarstuga inkl att jag kör Win7-64 på min laptop samt har Telenor som operatör....

    Jag blev förbryllad direkt när jag startade luren eftersom jag blev förpassad bakom en förbenad proxy :mad:samt services.telenor.se.....

    Surrade med supporten som inte hade någon förklaring till denna "fårskocksbehandling"....vi enades om att det går lika bra att köra en ren internet.telenor.se

    Går du in i APN inställningen så rensa allting utom adressen.

    Sen viktigt via menyn har du Spara APN.....


    Kolla sedan via "söka nätverksoperatörer" samt att du aktivt väljer Telenor att du får ett meddelande "registrerad på nätverket" .

    Sen ska det bara funka, USB vägen har jag aldrig testat....

    Luren är iaf "grym"......:D
     
  3. matkoh

    matkoh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmmm.

    Funkar som en dröm på min laptop, men som vanligt så kör jag INTE någon produkt från Redmond, utan använder ett fungerande operativ (läs Linux).
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    OT
    Förvisso..... jag har just nu en bojkott av LinuxOS läs Ubuntu så då får Win7 duga.... (alla Redmonds appar omsorsgsfullt bortsopade...:money:)


    OnT
    Nej jag tror sedan att det är Telenors proxy som ställer till det....får man bara bort den så ska det funka.

    Har funkat klockrent för mig och det här är andra vändan isommarstugan.
     
  5. kralleman

    kralleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Plun: Tack för ditt svar! Har nu sökt och aktivt valt telenor så att jag fick "registered on network" även om telenor var det förvalda. Prövade igen efter detta men tyvärr hände inget.

    Ang. APNen, skall jag skrota värdena för MCC (240) och MNC (08)? "Authentication type" står f.ö. på "not set" och "APN-type" på "default", detta är okej eller?

    Visst behöver jag fortfarande ha kvar en APN för MMS också (som pekar på services.telenor.se)?

    matkoh: Jag kör Linuxsystem till och från också så Windows vs Linux-diskussionen behövs inte;) Just nu behöver jag dock få det att fungera i Windows. Kan gärna kika in här och berätta om hur bra eller dåligt det fungerade under Linux vid ett senare tillfälle (när jag installerat någon linuxdistribution på min nya hdd). Känns dock som om det har med någon inställning i telefonen att göra.
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    MMS skickar jag aldrig så det är tomt.....

    MCC samt MNC har jag enligt dina värden i övrigt enbart internet.telenor.se.

    Starta även om luren och kolla att du kan surfa via den ! (alltså lurens webläsare)

    -------------------------------------------------------
    Sedan i Wi-Fi surfpunkten så kan man välja kryptering för dito och jag kör med WPA2(AES) som funkar utmärkt, har inte provat utan kryptering.

    Jag kan inte komma på att jag pillrade med nåt mer....

    EDIT Gjorde en EDIT att jag kör WPA2.

    Du kommer åt nätverksinställningarna via Nätverksikonen > Öppna nätverk o delningscenter > Hantera trådlösa näverk, sen klickar du bara på nätverket du vill ändra i
     
    Last edited: 19 jul 2011
  7. kralleman

    kralleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen!
    Jag har prövat med alla inställningar så som du sa (det mesta var redan inställt på det sättet). Jag prövade att ta bort min MMS-kopplingspunkt helt för att se om den ställde till det. Kan hela tiden surfa ifrån luren men lyckas aldrig komma ut på internet ifrån datorn. Suck!

    Har nu även installerat Ubuntu och prövat där men tyvärr utan framgång. Så sjukt skumt. Fungerade ju bra med min Hero (även det hos telenor).

    Konstigt att ingen annan stött på samma problem..
     
  8. kralleman

    kralleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Suck... Har fortfarande inte fått det här att fungera. Hoppades lite lätt på att uppdateringen till 2.3.4 skulle göra något bra, men tyvärr inte. HTC vill att jag skall skicka in luren på lagning, men det känns himla skumt att detta skulle vara något som en reparationsverkstad skulle kunna fixa, eller?
     
  9. kralleman

    kralleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En factory reset gjorde susen:)