[Appförslag] Hund GPS

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av QwilleR, 29 jul 2011.

  1. QwilleR

    QwilleR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej! Mitt första in lägg på Swedroid.
    Jag är en hundägare som är ofta ute i skogen. Våran hund har en tendens att "gå vilse" så vi har funderat på att köpa Garmin Astro 220 som är en handhållen GPS + en GPS sändare som sitter på hundens halsband.
    Med denna kan man i realtid följa hunden samt plotta på karta hur den springer. Denna Hund-gps kostar runt 6000kr !!! länk till den så ni ser hur den fungerar: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=8576#astro

    Jag fick en tanke här för ett tag sedan. Borde man inte kunna utnyttja en androidtelefon istället?
    Man köper en billig telefon som man fäster i hundselen. På telefonen har man ett "hundGPS" program som skickar data på var hunden befinner sig . Och på sin vanliga telefon lägger man in en liten program där man kan se på google maps var hunden är i realtid samt även plottar hur den har sprungit samt hur långt. Dessutom skulle man kunna aktivera microfonen för att höra om hunden har ståndskall "skäller". En bonus var om man kunde följa flera hundar.

    En kombinering av ett "hitta din telefon program" samt ett "träningsprogram" där den som tränar är hunden med andra telefonen..
    Jag kan tänka mig att det finns många i hundvärden som kan vara intresserade av en "billig" hundGPS lösning.

    Vad tror ni om detta?? Är detta möjligt att göra? Finns det liknade program redan?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är helt klart möjligt att genomföra. Största problemet är telefonen som hunden ska bära omkring på. Den ska tåla väta, stötar och ha bra batteritid.
    Redan idag finns det appar som kan uppdatera positionen på nätet så att andra kan se var man befinner sig. Vilken som är bäst har jag ingen aning om.

    Garmin har en lösning som jag tror är smidigare och billigare. Garmin GTU 10. Tålig och vattentät. Vikt 48,5 g. Pris för enhet + 1 års abonnemang är ca 1800 kr. Abonnemang per år kostar sedan €49. Den kräver inget abonnemang hos operatör utan allt sköts av Garmin. 4 veckors batteritid.
     
  3. fprick

    fprick Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Träna hunden bättre istället, helt ärligt. Är väl inte många som har sådant problem och efterfrågan är väl därför inte så stor.
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Så om jakthunden får upp ett spår på vilt och försvinner i 6 timmar är det då hundägarens fel att hunden inte kommer tillbaka när matte/husse behagar det? När hunden springer timtals ensam i skogen är det väldigt smidigt att ha pejl på vovven.
     
  5. QwilleR

    QwilleR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känner du inte någon älgjägare? Många jägare, i allafall där jag bor, använder hundgps/pejl.

    De jag menade var "gå vilse" var inte att hunden gör det utan endast en rolig skrivning. HUnden vet alltid var den är men det är jag som vill veta var den är.

    Precis. Det är det jag tänkte. Hunden kommer ofta själv tillbaka men om vi skulle vilja hitta hunden när den hittat någonting, kan det vara intressant att veta var den är. Sedan skulle det vara väldigt intressant att få se hur långt huden egentligen springer.

    Min tanke här var att använda en gammal telefon som jag har liggande. Jag har redan en "träningsficka" till den. En sådan som man stoppar den i och spänner fast på överarmen när man joggar. i den ligger den rätt skyddad. Sedan syr jag fast den på hundens reflexväst. Jag vet att det inte är den bästa lösningen då både GPS och batteritid är begränsande på telefonen jmf. med garmins lösning. Men om man bygger in så att man kan slå på/stänga av GPS-trackingen från ens egen telefon så används hundens telefon endast när man behöver den. Detta borde spara lite extra batteri.Annars går det även att sy fast fler batterier på västen om man skulle ha det behovet Det jag är mest rädd för är att GPSen är för dålig, problem att få FIX i skogen.

    Tack för tippset angående Garmin GTU 10, den väldigt likt det som jag efter frågar. Men jag gillar inte "premenurationstjänster" ;-) (gratis är gott) Om jag använder en telefon istället med kontantkort så kan jag även använda den som vanlig telefon och ringa med senare.
     
  6. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    För att testa så att gpsen duger vilket jag tror är största problemet i skogen så är det ju bara att gå ut i skogen och se om du får något bra resultat på din egen telefon.

    Tycker det är en intressant ide och kanske något man hade kunnat använda på barn också :P.
     
  7. MaZk

    MaZk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kolla Glympse.
    Den fixar det.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  8. Oneiros

    Oneiros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft samma tanke. Telefon + vattentätt fodral + sele = Hundgps.

    Glympse kanske är ett alternativ, men Glympsar håller ju som mest igång i fyra timmar. Har kikat på "Family Tracker" https://market.android.com/details?id=com.fibercode.familytracker som verkar vara funkis.

    Kompletterar man med en app som rapporterar GPS-position via SMS så har man ju säkrat upp ställen där det saknas GPRS-täckning också.
     
  9. QwilleR

    QwilleR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Jo den kan vara ett allternativ, men synd att det var tidsbegränsning. Men jag tror att den kan vara värd att testa. Det är bättre än ingenting :-)
    tack för tippset.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Ge jycken ett google-konto och dra i gång Latitute på telefonen?
     
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Sambons morfar har faktiskt en app som han har till hundgps.

    Vill ni att jag ska ta reda på vad appen heter och vad hunden har för gps?

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  12. QwilleR

    QwilleR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat glympse. Fungerade rätt bra. Nästa test blir att gå en skogspromenad för att se hur gpsen fungerar där.
    Det saknas en tjänst som säger sträckan man har sprungit. Sedan var det synd att det var tidsbegränsat. Man skulle kanske skriva en rad till utvecklarna av programmet med mina tankegångar. Kanske de kan införa dem ;-)
     
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  14. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
  15. QwilleR

    QwilleR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Precis det var det jag hade tänkt mig, Hunden har redan sele så det är inga problem att sy fast en hållare för den

    Tack för tippset för den som finns hos Dealextreame, blir nog att beställa en därifrån nästa gång jag beställer

    Frugan ska ut i skogen i dag med hunden. Jag ska be henne ta med sig min gamla telefon "Spican" så ska jag följa henne på Glypmse. Då kan jag se om GPS fungerar bra i tät skog. Fungerar det bra blir det att ta fram symaskinen :-)
     
  16. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Utan att ha någon som helst koll på om det ger något märkbar batteritid men en eller ett par mindre fastsydda solceller på en väst som hunden bär vore lite coolt att ha. :)

    Jag tror Dealextreme har rätt billiga små solceller, fast de kanske är för små för att faktiskt ge något intressant tillskott.
     
  17. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  18. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Jag har ställt in Tasker så den slår på GPSen och skickar ett sms med koordinaterna på en karta när telefonen får ett sms med ett visst kodord. Går ju ställa in Tasker på olika sätt så det ska ju gå att lösa om man sätter en mobil på hunden i nått vattentättskal...

    Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
     
  19. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    GPS Tracker - Android app on AppBrain

    exakt vad du söker
    har kört med den några månader
    funkade grymt bra
    rita exakt vart man hade varit och den hade almanacka så man kunde gå tillbaka o se

    MEN nu har sidan blivit så j*vla trög
    :P

    ehh nää
    ärligt hur tänkte du nu???
     
    Last edited: 14 aug 2011
  20. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS

    Whats with the attitude, dude?

    Min sambos morfar har en hundgps. Antagligen en vanlig gps. Till detta har han köpt en app som jobbar ihop med hundens gps .

    Min fråga till TS var då om jag skulle fråga vad den appen + hundgpsen hette.

    Så hur tänkte du?