Batteritiden

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av bernard, 13 jan 2010.

  1. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När det gäller MSN klienter så har jag ingen aning, använder det inte själv. Jag skulle tippa på nån annan som aggregerar flera protokoll via sin egen server, typ Nimbuzz, Fring eller liknande, då dessa kan implementera push.

    Tror inte Microsoft supportar vettigt push-stöd för någon annan än sig själv, dom är ju inte direkt öppna om vi säger så :)

    Allmänt så skulle jag rekommendera att ta det som står under Settings->About Phone->Battery Use med en nypa salt. Av någon anledning så hamnar t.ex. alla wakelocks som i detta fallet under Display då det inte är någon speciell app som ligger och kör utan CPUn står och blåser luft bara. Vilket får folk att tro att skärmen drar lika mycket ström som ett aluminiumsmältverk.

    Ta en titt på Spare Parts, det är ett bra program för att hitta applikationer som inte sköter sig. Dra en sökning om det här på forumet, har för mig det fanns en bra tråd om det i Hero delen om jag inte minns fel.
     
  2. Remuz

    Remuz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    58
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 12”
    Jag har just nu 15% kvar på batteriet. När jag somnade vid 19 så hade jag 80%. Hur kan den dra 65% batteri genom att "sova"? Task Manager har stängt alla program...
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Boota om, sådär beter sig inte min Nexus. Den är snarare grymt strömsnål...
    ...jämfört med Dream som jag hade innan...

    ...och jag stänger inga applikationer med Task Killer...
     
  4. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    nej, förstår inte varför alla är besatta med taskkillers... android är ju byggt för att hantera sådant själv.
     
  5. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det är så folk fungerar, som han som ville ha så mkt ram som möjligt ledigt hela tiden. :)
     
  6. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Barilla:
    Hur gick det med batteritiden när du inte körde eBuddy längre?
     
  7. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Grym skillnad. :) använt den hyffsat mycket och har enligt batteribilden ca 50% kvar, men den tappar nog en "plupp" till snart. Men man märker ändå en stor skillnad. Men de som säger att de använder den mycket och har 50% kvar när de lägger sig, de ljuger.:P
     
  8. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Det beror på vad du menar med mycket. Skillanden mellan Dream och Nexus är att min Nexus allt som oftast har tappat 80-98% av batteriet pga skärmen, så om jag använder telefonen mycket till annat än att använda skärmen så har jag inga problem med batteritiden. Idag ligger iofs skärmen på 56%, jag har använt telefonen en hel del till samtal, nedladdning av filer mm (men skärmen har varit avanligt inaktiv, har kanske haft den igång under ca 45 minuter idag) och jag har fortfarande 76% batteri kvar sedan 06.00 i morse...

    Sedan spelar ju färgen på skärmen stor roll för strömförbrukningen i AMOLED. Mörk skärmbild låg strömförbrukning. Ljus skärmbild hög strömförbrukning, tom värre än vanlig LCD (enligt rykten på Swedroids forum i alla fall).

    Vilken ljusstyrka använder du? Jag har halv ljusstyrka dagtid och låg ljusstyrka kvällstid. Detta spelar mycket stor roll också...

    Och tillslut: On-linetjänster som MSN, facebook m.fl. dränerar batteriet på nolltid. Frugan avinstallerade Facebook-appen av just den anledningen (den tömde batteriet på en förmiddag ibland, nu har hon bra batteritid >2 dagar med hennes användning av telefonen). Här har faktiskt Apple/iPhone en bra lösning, många av deras tjänster går via en proxy i nätet (inlåsning dock) som minimerar tiden som nätet behövs och därmed så minskar strömförbrukningen kraftigt. SIP-droid har optimerat för låg batteriförbrukning också. MSN och Facebook har inte gjort det, inte de versioner jag testat i alla fall...
    ...en optimering på serversidan krävs ju också för att tjänster skall fungera bra i en mobil miljö! Detta har Google insett, men inte många andra spelare på tjänste-marknaden...
     
  9. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Att bara ha sitt facebook konto inloggat, och sedan inte ha update på det så ofta, kan väl inte ta så mycket batteri?

    /Söder
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Fråga applikationen. Den kunde fungera vettigt under några timmar, sedan drogden snabbt ur batteriet. Misstänker att den hänger sig i polläget...
     
  11. wandborg

    wandborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5
    Telefon 2:
    Lg G3
    Telefon 3:
    Lg G2
    Platta:
    Lg 500
    Har e grej som hände mig igår. Jag hade gjort en Factory Reset för att se om 3G täckningen blev bättre( rekommendation av HTC supporten). Allt fungerade och jag la telefonen på laddning.
    Ett par timmar senare tog jag bort den från laddning och satte över telefonen på 2G för att spara lite på batteriet och ställde in larmtiden.

    Vaknade jag NÄÄ!! Telefonen var urladdad efter 7 timmar inte ett liv i telefonen.

    Kom till jobbet satte i telefonen på laddning och startade up luren. Hörde att högtalaren lät som ett smatterband precis som när det ringer i telefonen när man är för nära en högtalare fast 50ggr snabbare.
    Satte över den i 3g och ljudet försvann.
    Gissar att den hänger sig i 2G och söker nät hela tiden.

    Fattar ingenting???
     
  12. zzone

    zzone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Inte alls nöjd med batteriet. Klarar nästan 1 dag. Ungefär hälften av vad min gamla touch hd klarade. Möjligtvis någon app, men jag använder ju tlf lite också. Kanske jag ska försöka avinstallera facebook-appen?
     
  13. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    du kan ju se vilken app som drar batteri enkelt genom o gå in i Settings --> about phone --> battery use
     
  14. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hos mig är det mest skärmen som drar. Låter du telefonen vara, och bara ringa och så, så håller den.

    Idag gick mitt ner till 10% redan ca kl 1700 (upp ca 0600) men då hade jag gps:at och sånt.

    Dagen innan låg jag på 40% på kvällen.

    /Söder
     
  15. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är inte skärmen som drar oftast, utan nåt program som missköter sig. Kolla på mina poster tidigare i denna tråden runt programmet Spare Parts för att hitta vad det är som ballar ur.
     
  16. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Hos mig är det nog ingen större tvekan vad som drar batteri, några fakta från idag:

    Spare parts:
    - Phone on 9.8%
    - Screen on 7,6%
    - Running 17%
    - Bluetooth 100%
    - WiFi on, Wifi running båda 37%
    - Network usage:
    1) SipDroid
    2) 1013 (vet inte vad detta är, några tips hur jag tar reda på det?)
    3) Browser
    4) NewsRob
    5) Market

    Battery Use:
    - 55% Voice Calls
    - Display 27%
    - Cell Standby 7%
    - Phone Idle 5%
    - Android System 2%
    - WiFi 2%

    Bakgrund:
    - Idag har jag pratat i telefon under 100 minuter
    - tid sedan laddning 17h
    - batteri kvar: 25%

    Dvs, skärmen har varit aktiv 77 minuter under dagen. Samtalat har jag gjort i 100 minuter. CPUn har varit aktiv under 173 minuter, dvs i praktiken 3h!

    Jag kan fortfarande inte acceptera att detta skulle vara dåligt. Hade jag använt min gamla P1i på detta sättet så hade batteriet också närmat sig att ta slut!!!
     
  17. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker det ser helt ok ut.

    1013 är user-id för mediaservern om du undrar så det är antagligen nåt streamat som tagit nät.
     
  18. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Idag har jag kört min telefon "normalt" och den har varit urkopplad i cirka 16h. Med "normalt" menar jag ett par samtal, lite lek, lite surf samt WiFi och bakgrundssync konstant aktivt. Har dessutom varit på 30 min promenad med GPS och Sportstracker.

    Nu vid läggdags har jag 67% batterikvar vilket känns heeeeelt okej. Skulle alltså rent teoretiskt klara mig ända tills imorgon kväll utan ladding, även om jag kör på med GPS, WiFi och hela kletet imorrn med.
     
  19. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Har ju kört IP-telefoni en stund, så det är nog det. Misstänkte att det hade med mediaservern att göra. Bättre att fråga de som vet bättre än att gissa... ;-)
     
  20. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Omöjligt om du använder mycket... Eller så är det fel på vissa Nexusar/batterier. Min går under detdär innan lunch, utan wifi, utan gps och utan msn. Bara lite surf och spel.