Skapa flikar som i Google Docs

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Hemoroid, 28 jul 2011.

  1. Hemoroid

    Hemoroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag skulle vilja skapa flikar/vyer på samma sätt som man gör i Google Docs, nya Market och Google+, någon som har koll på hur man gör det? Har letat men kan inte hitta någon info om det.

    [​IMG]
     
  2. sveijk

    sveijk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Finns ett exempel i källkoden till I/O-appen: iosched - Google I/O App for Android - Google Project Hosting

    Från och med API 11 finns den tillgänglig som standard: Using the Action Bar | Android Developers

    Fast du kanske menade själva content. Skulle nog gå att använda sig av en ViewFlipper, randen där man väljer vilken flik man ska gå till kan också vara en ViewFlipper. Vid tryck får du animera vyerna så de åker åt olika håll (setInAnimation, setOutAnimation). Här finns en hyffsad beskrivning som bör fungera: http://stackoverflow.com/questions/6673327/androidviewflipper-animation. Vill du animera när man drar får du använda något liknande detta: http://stackoverflow.com/questions/...the-home-screen-using-motionevent-action-move

    /Svejik
     
    Last edited: 28 jul 2011
    Hemoroid gillar detta.
  3. Hemoroid

    Hemoroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tackar!

    Någon koll på mellandelen? "All items - Owned by me - Home"
     
  4. sveijk

    sveijk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Du borde kunna bygga en hel ViewFlipper för alltihopa, jag tror det blir onödigt med två när jag tänker efter. Mellandelen är bara en överskrift som animeras tillsammans med allt innehåll på sidan. De andra valen (höger,vänster) står ju stilla i vyn och animeras inte så enklast är kanske att försöka få in dom så att säga ovanpå ViewFlippern på något vis. Testa ViewFlippern och en LinearLayout med de andra valen i en FrameLayout så borde dom överlappa varandra.
     
    Last edited: 28 jul 2011
  5. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tycker du bör använda ViewPager some Google släppte för någon vecka sedan och är en del av deras Compatibility Package. Lyckades inte hitte deras officiella blogginlägg just nu men här är något som kan hjälpa dig på vägen:

    GeekYouUp's Mobile Blog: ViewPager example from PAUG
     
    Hemoroid och sveijk gillar detta.
  6. sveijk

    sveijk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det verkar vara en bra lösning på det hela. Bara trycka in den och en LinearLayout ovanpå med höger/vänster-valen sen borde det vara klart.
     
  7. Hemoroid

    Hemoroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen!
    Ska ta en titt på ViewPager, verkar intressant
     
  8. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER