Gingerbread till HTC Desire

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av jaxos, 19 maj 2011.

  1. Suddenjr

    Suddenjr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har kameran blivit bättre med 2.3? Sitter fortfarande och funderar på om jag ska dänga in stock 2.3 eller roota och köra nån custom, måste väga + och -.
     
  2. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Ledsen om jag kommer stormande som en värsta sortens festdödare nu, men alla ni som hoppar och studsar i vild glädje likt nykyssta tonåringar inser väl att den "förbättring" ni känner att ni fått när det gäller storleken på lagringsutrymme sakta men säkert kommer att ätas upp igen?

    Vad ni gjort när ni flashat denna RUU är ju att likställa med en fabriksåterställning vilket innebär att all data och cache (tillfälliga filer?) och liknande blir rensat... De flesta appar - som Maps, Gmail, Webbläsare, MyTracks etc drar på sig en inte oansenlig mängd "cached" (vad fanken blir det på Svenska? Cache-ad?") data med tiden, och det är väl inte ovanligt att man ser utrymmet en app kräver växa till både dubbel och trippel storlek med tiden. Denna cache ligger om jag inte har helt fel på en orootad telefon på Data-partitionen, dvs den partition som är ert lediga "interna" utrymme. Visst - det går att flytta många apps till sd-kortet idag, men data+cache blir i regel kvar "internt". (Finns undantag, exempelvis Dolphin kan spara cache på minneskortet).

    Med andra ord - de förbättringar i tillgängligt utrymme som kan upplevas är med stor sannolikhet tillfällig - vartefter era apps används kommer utrymmet de tar i anspråk gradvis växa.

    Nu sa någon att de använt någon typ av program för att återställa både apps & data, men jag är tveksam om såna program också återställer just ackumulerad cache...

    En grej till - om jag inte förstått det helt fel så talar man - när man talar om "banta ner" från HTC's sida om det som hamnar på systempartitionen, en partition som man på en orootad telefon inte har någon kontroll över. Det är just storleken på denna partition på våra Desires som gjort att HTC dragit ut så på tiden med denna uppdatering. Med andra ord har jag svårt att se vad denna "bantning" har att göra med att ni upplever mer utrymme, då ni inte har direkt tillgång till yta som "återvunnits"...



    BTW - observera att det är orootade telefoner jag talar om ovan...

    Rootar man öppnas ju en helt ny värld, och med S-OFF och förändrad partitionsindelning så kan man ju landa på en data-partition med runt 300MB plats mot de 140-nånting som Desire kommer med. Men det är en helt annan historia som inte hör hemma i den här tråden.
     
    Last edited: 2 aug 2011
  3. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Vet ej, men instertcoin har slängt ihop en helt stock 2.3 rom :)
     
  4. ubbe1

    ubbe1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ren bullshit! Om du nu ska spela duktig på forum så är det väl på sin plats att du själv ser över vad som du postar.
    Svårt med enheter? Win 95 kunde inte ens hantera 8Gb än mindre krävdes det 8 Gb.
    Ett grafikkort med 8 Gb fanns överhuvudtaget inte i mitten av 90-talet...
    Gör om gör rätt. :eek: o_O :mad:
     
  5. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Han måste mena Mb xD

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
    Stromma gillar detta.
  6. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det har bildats 2 grupperingar på detta forum nu.

    1. De som tycker att HTC skött det hela på ett bra sätt.
    2. De som tycker att HTC har hanterat detta ärende på ett icke tillfredställande sätt.


    Vilken gruppering tillhör du Dreamhawk? och undrar vilken man själv ska tillhöra eller om man ska vara oberoende! :D
     
    Last edited: 2 aug 2011
  7. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nej jag tror inte kameran har blivit bättre.
     
  8. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jo, som Dreamhawk säger, han måste ha menat Mb, men eftersom det inte hade med diskussionens egentliga mening att göra, ville inte "rätta till".

    Men om man nu vill vara en bässervisser_messerschmidt, då kan man nämna att han inte kunde ha ens 8Mb på sin 386 dator, för moderkortet hade inte adressledning til det. Processorn teoretiskt kunde hantera 4Gb med 32 adresledningar, men på moderkorten fanns bara 60 pinnars minnesslot. Det gav max 4 Mb sammanlagt. På 486-er kom man med 72 pinnars minnesslot, och kunde adressera 128 Mb.
    (Jo, han KUNDE ha 8Mb med särskilt minneskort, men vem hade råd med det? Och QEMM:s minneskort funkade inte med W95)

    Sen Windows 95 kunde heller inte hantera mer än 4 Mb heller om man inte körde i äkta 32 bitars mode (vilket folk inte gjort i allmänhet).

    Men som sagt, diskussionen handlade om konsumentens rätt att kräva uppdatering och han bara försökte lägga fram en analog. Som haltade litet enligt min åsikt.

    Nu har HTC försökt med en uppdatering och därmed hela diskussionen förlorade sin mening.
     
    Stromma gillar detta.
  9. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Visst har du rätt. Det finns stort fakatafel i det jag skrev som kom dit av misstag, och eftersom du är duktig nog att att läxa mig så kunde du väl ha skrivit ut svaret alldeles själv istället för att bara verka dryg...

    Jag skrev GB av bara farten, men menade förstås MB. Microsofts referensdator för Windows 95 var en 386:a med 4MB RAM har jag för mig. Så jag uppgraderade från 386:a till en P133 med 16MB RAM vilket var ofantligt på den tiden.

    Likaså med grafikminnet var det MB jag avsåg. Lite förenklat kan man väl säga att vad gäller grafikminnet ansågs 1MB räcka till en 14" skärm, 2MB till 15", 4MB till 17" osv. Jag körde med ett 8MB kort och 17" skärm vilket var rätt hiskeligt då.

    Ska vi sedan kinka vidare så blev dom intressantaste uppgraderingarna sedan till:

    AMD 233 MHz / 128MB RAM Grafik: ATI Rage
    PII 333 MHz / 256MB RAM Grafikkort: Voodoo 2 (var heavy på den tiden)

    Sedan
    PII 400 MHz
    PIII 500 MHz
    PIII 700 MHz
    AMD Athlon 1 GHz

    Efter det känns det inte lika intressant med siffror längre och datakraft är något som inte längre är varken unikt eller jättedyrt. Har en hyfsad burk idag med Dualcore, SSD-disk och 12 GB RAM (jodå, det är GB RAM i den), och den var inte i närheten av att vara värst i bekantskapskretsen ens som nybyggd. Men numera byter jag inte för att det kommer något nytt då det inte längre är någon "aha" upplevelse inblandad, utan när grejorna går sönder eller inte fungerar till det dom var tänkta...


    Precis!

    386:an kördes från början med 2MB RAM, och var på slutet uppgraderad till 4MB RAM. 1MB's moduler var det med, riktigt hightech. Till P133:an blev som sagt 16MB ram, vilket specat var 2*8MB. Kommer fortfarande ihåg känsan av hur "fett" det var med 8MB's moduler ;)

    Nej, folk i allmänhet körde inte 32 bitars. Men vi var rätt många, även om det säkerligen är fler som idag kör 64 bitars i jämförelse.

    Sorry för off-topic!





    Edit:
    Jag noterade nu i efterhand att det här var ditt första inlägg trots att du har varit medlem sedan jan 2010. Det får mig att undra om det var personligt menat på något sätt? Skicka hellre pm eller mejla om du vill något i så fall, så slipper alla andra otrevligheter i trådarna...
     
    Last edited: 2 aug 2011
  10. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Jag säger inte att jag tycker att HTC har skött det här så bra dom hade kunnat. Men mycket runt omkring har varit och är såvitt jag känner till det spekulationer, och det tycker jag inte att man kan väga in mot dom utan att veta säkert.

    Deras största tillkortakommande är i mitt tycke att dom inte har varit tydliga med sin information, och det kan dom kritiseras för. Men därifrån till att skriva en massa gojja som att "dom har minsann inte uppfyllt vad dom lovade när jag köpte min Desire" och "min Desire skulle vara det bästa av det bästa för all framtid, och nu skiter dom i mig" är lågt. Sedan sågar man HTC som bolag och Desire som telefon trots deras ansträngningar och trots att det är en av dom bästa telefonerna som har kommit ut på marknaden.
    Sandlåda någon?
     
  11. KiAnKo

    KiAnKo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    SMS och MMS verkar alltså vara kvar efter uppdatering till 2.3.3, men vad försvann?

    Hur mycket minne finns kvar direkt efter?
     
  12. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    En djävla massa skulle jag gissa, visserligen ingenting viktigt men säkerligen någonting som påverkar användarupplevelsen av telefonen.
     
  13. owziee

    owziee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 10.4
    Platta 2:
    Nexus 9
    Förhoppningsvis är detta bara en bug, men möjligtvis har det försvunnit ~200MB ram efter updateringen....

    Alltså RAM & inte internt lagringsutrymme :eek:

    Kolla post #66 & neråt: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1196432&page=7
     
  14. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tvivlar på en bugg, det är snarare htc som fått inprovosera genom att låna utrymme från ramen för att använda till systemtjänster annat tillhörande 2.3. Men som någon sa så är nog utrymmet för er användare densamma som innan, ingen skillnad.
     
  15. elelinux

    elelinux Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    1 823
    Mottagna gillanden:
    352

    MINA ENHETER

    Kan kanske blanda ihop den med någon annan bugg men tror inte det, kommer inte ihåg exakt när den åtgärdades men ett svagt minne av när man la till funktionen iprenew i init.bravo.rc för wifi så försvann det men som sagt kan ha fel.

    Jag personligen har aldrig märkt av denna bugg, har använt wifi längre perioder och växlat tillbaks utan problem till mobil data, har den senaste radion och använder min egenkompilerade rom med iprenew i init.bravo.rc
     
  16. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Du råkar inte sitta på en länk?
     
  17. 850-t5

    850-t5 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har nu märkt att efter uppdatering så blinkar inte led dioden vid nytt meddelande om man använder handcent sms.
    Är det handcent sms som är problemet att dom inte ha hängt med till uppdatering GB 2.3.3 eller?
     
  18. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Mycket möjligt att handcent sms inte är fullt kompatibelt med 2.3 men det ser isåfall app-tillverkaren till att fixa inom kort.
     
  19. pettson

    pettson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft 2.3.3 i ett dygn nu och är nöjd. Har märkt följande;
    -Nytt plingljud när man höjer ringvolym
    -ny symbol över smsikon
    -alternativ att starta om på on/off knapp
    -ny markör på tangentbord
    -å ä ö på original tangentbord
    -ny "dimning" mellan appdrawer/home

    I övrigt så försvann lite lagg men kan berott på återställning.
    Hade ca 20mb ledigt innan uppdatering, efter 70mb med samma appar återinstallerat.
     
  20. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Lite ytterligare grejer:
    • - Symbolen över E-postikonen är också ny (samma som SMS).
    • - Som nämndes tidigare har omstart kommit till på on/off-knappsmenyn. Däremot har val för silent mode/vibration/etc. försvunnit. Numera finns bara alternativ för Stäng av, Flygplansläge, och Omstart.
    • - HTC-klockan "flippar" mellan timmar/minuter varje gång man låser upp telefonen.
    • - Texter i ett flertal menyer, och menyerna själva för den delen, har blivit mindre.
    • - Små grafiska förändringar lite här och var.

    Med samma appar installerat har jag nu, efter uppgraderingen, cirka 90 MB ledigt utrymme. Tidigare hade jag cirka 60 MB.

    Fick du någon tiduppskattning på detta?
     
    Last edited: 3 aug 2011