Hur skicka MMS utan datatrafik?

Diskussion i 'Allmänt' startad av spennis, 3 aug 2011.

  1. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, har ett dilemma med min nya Samsung Galaxy S. Jag kan inte ta emot och skicka MMS, och jag misstänker att det har med datatrafikinställningarna att göra. Men eftersom jag inte har ett abonnemang med fri surf vill jag definitivt inte tillåta datatrafik och roaming, men jag vill ju kunna skicka och ta emot MMS!

    Ska det vara såhär?!
     
  2. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    vad jag vet går mms över webben.. så tror inte du kan göra nåt :P
     
  3. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men hallå...med min gamla Sony Ericsson kunde jag skicka och ta emot mms utan att vara uppkopplad på nätet. Jag vill inte sätta på datatrafik, då börjar telefonen uppdatera och hålla på vilket kostar en massa onödiga pengar.
     
  4. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    ja det ska gå. För på min gamla SE X10 mini pro. hade jag både 3g och datatrafik avstängt , ändå gick de att skicka och ta imot mms för mig.
     
  5. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    det gjorde min gammelgamla n73 också.. men om jag inte minns fel så.. man var inte uppkopplad men man fick ladda ner mms:et vilket antagligen gav tillgång till trafik för just mms.

    annars rekommenderar jag att du kollar min senaste tråd, där finns lösning hur man begränsar trafiken till endast det du behöver utan att luren käkar en massa i bakgrunden. :P
     
  6. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det ska alltså gå..låter lovande, då återstår det bara att ta reda på hur.

    Vad heter din senaste tråd?
     
  7. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  8. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack. Inte riktigt det jag söker dock..måste gå att skicka/ta emot MMS utan att behöva krångla med datatrafiken.

    Efter att ha använt Android i en månad så måste jag säga att det finns en lång rad brister som borde vara sjukt enkla att åtgärda. Om man ändå vore utvecklare på Google :P
     
  9. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har du ställt in APN inställningarna från din operatör? Dom måste vad jag vet vara inställda för att skicka och ta emot MMS. Nu använder jag aldrig MMS så jag är inte 100.
     
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    En av de fina sakerna med Android är att du inte måste vara anställd på Google för att få tillgång till dess källkod. Förutom några appar (som t ex market) så är större delen av Android open source. Det innebär att du kan ta denna källkod, modifiera den och sedan använda din modifierade variant i din telefon. Du kan också distribuera din modifierade ROM till andra. Enligt GPL-licensen skall i så fall även de andra få tillgång till din modifierade källkod så att de kan jobba vidare från den.

    m v h Henrik
     
  11. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det enda jag kan komma på är det där med apn.. hos mig fixar den det automatiskt och där finns två stk, ena för mms ena för internet.. har du inte det autoinställt ring operatören och fråga.. :)
     
  12. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det går inte att skicka MMS utan att ha datatrafik aktiverat dessvärre. Jag har också saknat det när jag är utomlands. Man tvingas slå på både datatrafik och dataroaming vilket innebär att alla program sätter igång att synka. Inte heller kan man ta emot MMS utan att slå igång datatrafiken så man tvingas sätta igång den lite då och då för att kolla om det kommit något nytt, vilket i värsta fall kostar en hundralapp varje gång. Fullkomligt hjärndött, men så går det när användarna efterfrågar babystjärtsmjuka gränssnitt framför funktionalitet...

    Enda sättet att eventuellt undvika det ta bort eller tillfälligt modifiera kopplingspunkten som används för datatrafiken så att nallen inte kan ansluta, samtidigt som man lämnar den för MMS orörd.
     
  13. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag vet detta. Dock så anser jag att androidsystemet bör vara någorlunda komplett så att man slipper ladda ner appar till varenda liten småsak. Det saknas liksom grundläggande funktioner som fanns i uråldriga Sony Ericsson..t.ex. kodlås, info om avsändartid i sms, möjlighet att markera sms som oläst, väckarklocka som fattar att när man ställer klockan så vill man vakna nästa dag inte samma dag om en vecka osv..Har en lång lista på brister jag tänkte försöka skicka till Google :P
     
  14. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det verkade ju dock som att någon lyckats med detta (se ovan):

     
  15. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Testade precis på min DEsire z att skicka med datatrafik avslaget.

    Det som hände var att När den skickade, så kom det fram ett H , så antar att den slog igång High 3G lite snabbt när den skicka. Men Datatrafiken var avslagen helt före. Och endast GSM var på.
     
  16. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så det gick alltså? Vad har du för åtkomstpunkt-inställningar för internet och mms?
     
  17. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    det är orginal som mobilen laddar ner när man stoppar i kortet första gången.

    jag har halebop , men här är dom inställningarna som är på min.

    +Internet+

    Apn: halebop.telia.se
    proxy: inget
    port:inget
    anvnamn: inget
    lösen: inget
    server:inget
    mmsc:inget
    mmsproxy: inget
    mmsport:inget
    mms protokoll: wap 2.0
    mcc: 240
    mnc: 01
    Autentiseringstyp: inget
    apn-typ: default


    +MMS inst.+

    Apn:mms.telia.se
    Proxy: inget
    port: inget
    anv namn: mms
    Lösenord: telia
    server: inget
    mmsc:mmss
    mms-proxy : 193.209.134.132
    mms port: 9201
    mms protokoll: wap 1.2
    mcc: 240
    mnc: 01
    Autentiseringstyp: inget
    Apn typ: mms



    Med "inget" så menar jag att fälten ska vara tomma.
    Halebop kör samma inställningar på mms som telia som du ser.
     
  18. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    H står för HSPA, inte high 3G. Den kopplade upp sig via kopplingspunkten för MMS under tiden den skickade. Alltså inte den normala kopplingspunkten för datatrafik.

    Hade du "packet data" urkryssat i inställningar eller hade du "fusk stängt av" med apndroid eller liknande? I det senare fallet så fungerar det givetvis, men då är ju inte datatrafiken inaktiverad utan enbart blockerad genom felaktiga inställningar.

    Annars är det ju möjligt att HTC insett bristen och fixat till det i Sense.
     
  19. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Provade inställningarna som Sleepwalk hade, fungerade ej.. När jag skickar ett mms så står det direkt när jag trycker på "sänd" att: "Det går inte att hämta just nu. Försök igen senare"
     
  20. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag blev rätt nyfiken på ämnet och ringde Tele2. Svaret jag fick är: Ett MMS hämtar via internet men du debiteras inte per mb, utan det enda du betalar är 0.99 per mms. - Inga anda tillägg för trafik alltså? - Nej, du betalar endast per mms, exakt som sms fast det kostar 0.99 istället för 0.69