Usel prestanda på 3

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av tuxerware, 19 feb 2010.

  1. tuxerware

    tuxerware Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag får usel 3G-prestanda med min Nexus One med 3 som operatör. Med SpeedTest.net får jag 0.52Mbps Download och 1.25 Mbps Upload, jag har 3Mobilsurf Plus vilket teoretiskt ger mig 6Mbps Download, jag har testat i centrala Göteborg med samma usla prestanda. Jag testade även med en kollegas Nexus one och jag fick lika dålig prestanda på den.

    Är det någon som har samma problem med 3? Jag har följt APN-inställningarna som finns på wikin.
     
  2. marukusu

    marukusu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min går oftast som den ska. Men den bytare ner sig till umts lite då vilket är störigt.
     
  3. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Vilken tid på dygnet genomförde du speedtestet? Om du vill ha en så exakt som möjligt så har jag för mig att nätverken är som minst använda runt 3 tiden på natten, annars brukar en tidig morgon gå bra.
     
  4. tuxerware

    tuxerware Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har testat både på dagen och på kvällen, resultatet är desamma. Det jag undrar är om telefonen ens är i HDSPA-läge, men i standard android finns där ju ingen "H"-symbol som indikerar det.
     
  5. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag får väldigt olika resultat med SpeedTest beroende på vilken server den kör mot. Malmö brukar ge högst resultat. Du kan ju testa några olika servrar.
     
  6. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stockholm:
    NER: 2,67 mbps
    UPP 1,01 mbps
    ----
    Malmö:
    Ner: 4,58 mbps
    UPP 1,117 mbps
    ---------------------------
    Har telia och bor i örebro, Så det är nog inte fel på mobilen mer din leverantör
     
  7. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var någon i en tidigare tråd som hade _stora_ problem med hastighet via Telia. Det löste sig när han gick ner till närmaste Telia butik och fick ett nytt SIM-kort.

    Alltså kan du få sämre hastighet om du har ett föråldrat SIM-kort, kan ju alltid gå till 3 och testa med ett nytt? :)
     
  8. tuxerware

    tuxerware Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, simkortet kan vara en idé. Jag har haft det sim-kortet i 5år så det kanske är det som jäklas, får väl gå in i en Tre-butik och fråga. Dock så brukar personalen i de butikerna inte vara de "vassaste knivarna i lådan" ;-)
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    va inte så snabb å skylla bort er! Du sitter ju på ett simkort från krita-perioden!

    För övrigt kan du ju ringa till dom istället för att besöka slöa knivar
     
  10. tuxerware

    tuxerware Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kontaktade 3, mitt abonnemang har uppgraderats från 3-mobilsurf till 3-mobilsurf plus, det verkar som att bandbredds-begränsningen från 3-mobilsurf fanns kvar. Dom sa att dom hade hittat ett problem och nu åtgärdad det. Så jag tackar 3-kunsupport, inga slöa knivar där inte!
     
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    härligt! ha så skoj!
     
  12. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Ringde nyss 3 då jag också fortfarende har 0.3Mbit enligt speedtest. Fick dock inte hjälp lika lätt som dig. Blev tillsagd att gå in på tre.se för att kolla hur täckningen i mitt område va. Sa åt henne att jag bode i centrala Helsingborg så det ska inte va några problem. Men hon sa bara åt mig att gå in på sidan och kolla sen återkomma.

    Gick in på sidan och självklart har jag Turbo 3G+ i mitt område vilket hela Helsingborg har. Aja, får väl ringa igen.
     
  13. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Ringde 3 igen... Förklarade att jag hade läst att någon hade exakt samma problem som mig. Hade haft det gamla 3MobilSurf paketet som automatiskt ska ha uppgraderats till 3MobilSurf Plus men fortfarende bara fick ut 0.3Mbit istället för 6Mbit. Då svarar hon "Ok.. Jag ska kolla om vi har några driftstörningar i ditt område." -.-

    Aja, efter att hon insåg att jag bode i ett Turbo 3G+ område utan driftstörningar la hon en felanmälan. Får väl se hur lång tid detta tar. Lagom segt att betala för 6Mbit när man bara får 0.3Mbit.
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    hur gammalt simkort har du då?

    vågar nästan sätta en peng på att det är för gammalt.

    Mitt gamla stödde bara 3G, det var knappt 16 månader...
     
  15. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Frågade om det kunde va simkortet som va för gammalt när jag prata med henne. Men det kunde det inte va sa hon. Tänkte dock gå ner till butiken istället. Dom brukar ha bättre koll.
     
  16. Dylan

    Dylan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem med Tre. Han kunde inte hitta något fel så frågade jag om han inte kunde testa att ta bort och lägga till tjänsten igen så att den verkligen var aktiverad på 6Mbit. Och efter det hade jag 4Mbit. Så antagligen stod den inställd på 0.3Mbit av någon anledning.. be dom testa det :)
     
  17. kimster

    kimster Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick precis 2.1 ner och 1.1 upp. Simkortet är 2 år och 8 månader... Dock visas 3G-symbolen här och nu, ska testa om jag får "H" senare.
     
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    då har du haft HSDPA redan. 3G klarar bara 0.384kbit/s upload, du fick ju 2100kbit/s
     
  19. henq

    henq Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung S6 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S6 Edge
    H ser man väl aldrig på standard-ROMet?
     
  20. Simon G

    Simon G Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har precis samma fenomen på min Galaxy. Hade ursprungligen 3 surf med maxhastighet på 0,3Mbps men efter uppgraderingen till 3mobilsurf Plus har jag fortfarande bara 3G hastighet. Supporten tyckte att jag skulle testa mitt Simkort i en annan telefon med tre-inställningar. Ska testa i min sambos telefon ikväll och funkar inte det får jag ringa och fråga igen.

    /Simon