Hur skicka MMS utan datatrafik?

Diskussion i 'Allmänt' startad av spennis, 3 aug 2011.

  1. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Knäppte av det i inställningar "mobilt nätverk".
     
  2. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Frågan återstår dock hur man får igång mms utan att aktivera datatrafik.
     
  3. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Alltså, det är inte så komplicerat som du verkar tro att det är..
    Det finns två stk apn varav ena för data och ena för mms..du behöver alltså inte ha igång data trafik för att kunna skicka och ta emot mms, den slår på automatisk och stänger av när den är klar, och då använder den inte riktig datauppkoppling som för t.ex surf.. utan den kör sin egen apn för mms vilket i sin tur inte ger dig några extra kostnader. Det är så jag uppfattar det hela efter att ha pratat med tele2 och läst hela tråden ett par ggr.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Kan det vara det här som också bidrar till förvirringen?

    (från wikipedia om MMS)
     
  5. unilsson

    unilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mobiloperatörer skiljer (oftast) på Internet och MMS genom att ha olika APN för tjänsterna, som syns i konfigurationen för Halebop i ett tidigare mail, och man blockar också tillgång till Internet på MMS APN:et. En anledning till denna split är att betalningen är olika för MMS och Internetaccess och det enklaste sättet att implementera detta i mobilnätet är att skilja tjänsterna åt via olika APN.

    Eftersom en mobil inte är uppkopplad mot MMS APN:et hela tiden så används SMS för att trigga en uppkoppling när man skall ta emot ett MMS. För att skicka MMS sätts uppkopplingen upp när man trycker på sändknappen. När transaktionen är klar kopplas man bort från MMS APN:et.

    MMS designades i en annan tidsålder då telefoner inte var always-on och kan därför tyckas lida av lite old-school mentalitet när det gäller hur vissa saker är lösta. Även om modernare sätt att trigga t ex hämtning av MMS finns för always-on mobiler så för att garantera att det funkar oberoende av telefon så använder man de klassiska sätten (med SMS) fortfarande.
     
  6. KraXarN

    KraXarN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har samma problem fast med en LG Optimus 2x och Telia fick som svar från deras support att det kunde beror på att dataåtkomsten via mobila nätverket var avstängd. Jag kunde skicka mms innan jag slog på det men lyckades även ta emot efter att ha slagit på det. Vet inte om det måste vara på för att den ska kunna känna av när något kommer meddelande. Dock tror jag att det fungerade att ha det avstängt på min HTC Tattoo och på den kunde jag både skicka och ta emot mms.
     
  7. cola

    cola Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Om man vill vara säker på att undvika datatrafik och kunna skicka MMS så är det bästa väl att ta bort internet-APN. Så har jag gjort på min flickbäns mobil. Datanätverk är dock aktiverat så när hon ansluter till Wifin så har hon full åtkomst och all syncning och market fungerar.
     
  8. unilsson

    unilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alla tjänster som inte kräver tillgång till operatörens IP nät kommer funka utan problem över WLAN:et.
     
  9. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Okej!
    Har Telia kontantkort.
    Och det måste ju fungera att ha mms inställningarna rätt inställda samtidigt som man ändrar om i apn för internet.
    Då kan jag inte komma ut på internet men skicka mms!
    Måste ju fungera ?
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, telefonen kommer att ansluta till din MMS-APN vid behov förutsatt att "mms" listas som type.