Köpa eller inte köpa

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Kramer, 25 jul 2011.

  1. Kramer

    Kramer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har lite funderingar på att köpa en Nexus S men har läst runt och återkommit till ett vanligt problem (verkar det som), att WiFi anslutningen inte fungerar ordentligt. Jag har läst runt lite och inte hittat något om att problemet är löst eller så.

    Vet ej om någon har lust att klargöra lite för mig runt ärendet. Finns inte större meningen att köpa en smartphone om WiFi inte fungerar som det ska...
     
  2. echo

    echo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Av det jag förstått är det väldigt individuellt. Vissa har problem medan det fungerar perfekt för andra.

    Jag var själv klart besviken i början pga att WiFitäckningen var dålig och instabil. Detta blev dock klart bättre när jag flashade in kb3-radion. Efter det var täckningen bra men telefonen tappade internetanslutningen ofta. Det blev dock bättre efter att jag gav telefonen en statisk ip-adress. På andras nätverk har den också fungerat bättre.

    Om du köper en Nexus S i förhoppning om att WiFi ska funka perfekt direkt ur kartong finns det kanske en risk att du blir besviken. Men om du känner dig bekväm med att flasha in annan radio och eventuellt byta kernel och drivrutin samt hitta bra inställningar mellan router-telefon tror jag att det mesta går att lösa.
     
  3. Dezpite

    Dezpite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag köpte min nexus för några dagar sedan från cdon för 2999kr och är grymt nöjd

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  4. Swedroidman

    Swedroidman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Fick min Nexus S från Cdon idag :) 2999:- med frakt!
     
    otto gillar detta.
  5. swegon

    swegon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Har EU/UK versionen av Nexus S sen några veckor och är mkt nöjd. Har faktiskt inte nyttjat W-Iifi anslutningen något men ska prova på hemnätverket framöver, kan återkomma med hur jag upplever det.
     
  6. Dampwall

    Dampwall Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Köpte min från Santzia här på forumet igår och jag kan säga att jag är grymt nöjd fortfarande lite tråkig kamera dock.
     
  7. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja, wifi suger på den här mobilen. Iaf på min. Tappar anslutningen konstant på platser där min gamla Nexus One eller Xoom inte har några som helst problem. Men jag har märkt att det kan variera. På vissa ställen har jag jättebra anslutning så jag tror det kan ha nåt att göra med vilken router, frekvens eller kanal som används. Så det verkar som om Nexus S är mera känslig för sånt.

    Men som sagt, ska du använda wifi mycket så tycker jag du ska titta efter någon annan mobil.
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    När jag köpte telefonen i USA så hade jag lite problem med Wifi på hotellen där. Ibland funkade det och ibland inte. Svårt att se vad orsaken var.
    Däremot hemma i Sverige så har det fungerat nära nog felfritt på alla olika WLAN jag kört på. Jag har för mig att jag gjort någon omstart för länge sedan för att den inte ville koppla upp sig.
    Nu hoppar jag regelbundet mellan 4 olika WLAN (hemma, jobbet, kanotklubben, föräldrar) och jag har inte märkt några problem.
     
  9. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nu är det väl ingen brådska med Nexus S direkt, utan jag tycker mer att man kan vänta till jul. Nexus S är annars bara en liten förbättring gentemot Nexus One.
     
  10. sEbbo

    sEbbo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 7
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Platta:
    Apple iPad Pro 13"
    Har även jag stora problem med WiFi-anslutningen på min Nexus S. Väntar förväntansfullt på en uppdatering från Google..
     
  11. Kramer

    Kramer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren,

    Känns som en gamble alltså. Tror det blir bäst att avvakta då och hoppas på en lösning på problemet. Känns dock inte så troligt med tanke på att Nexus 3 skall släppas inom en snar framtid.

    Tror ni man kan lämna tillbaka telefonen till affär om man kommer med motiveringen, dålig WiFi-anslutning? Någon som har testat?
     
  12. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Du kan ju beställa en från någon internetshop. Då har du enligt distansköplagen rätt att lämna tillbaka den inom 14 dagar.
     
  13. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Dock får du inte ha påverkat den. Du får ev. starta om det behövs för att undersöka produkten, men inte logga in eller göra någon mjukvaruändring. Dvs bara sätta på och stänga av. Det säger lagen, men handlare kan vara jävligt jävliga. Eller ja, ha tolkat lagen till sin fördel, tex som att du får öppna förpackningen men inte sätta på den.
    Räkna med att behöva gå till ARN om du sätter på enheten och förväntar dig återköp enligt distansköpavtalslagen. Inte ens ARN kanske anser att du behövde sätta på produkten, och då är du körd.

    Du kan hur som helst INTE sätta på och logga in på Wifi.
     
  14. Kramer

    Kramer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag funderar allvarligt på att ta chansen och köpa telefonen. Finns det någon indikation från Google att fixa WiFi problemet?

    Hur är det med nexus one är det samma wifi problem där? Vet att det inte är rätt forum men hoppas ni kan svara på det ändå.
     
  15. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag köpte min i juni och jag har inte wifiproblemet.. doxk tappar jag emellanåt 3g men det verkar ligga hos telenor för det gör min sambos wildfire också...
     
  16. Thewapman

    Thewapman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har haft min i ca två veckor nu (som alla andra köpt på cdon för 3k) och inte haft några Wifi problem. Dock bara kört det hemma och inte någon annan stans, men där tycker jag det fungerar finfint! Tappar när man stänger av skärmen, men hittar snabbt igen när man sätter igång (vet inte om det finns inställningar för "always on")
     
  17. xclusiv8

    xclusiv8 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Går inte fixa Wifi problemet. Det är ett känt problem. Google valde helt enkelt att stoppa in en svag mottagare/sändare.
     
  18. Dezpite

    Dezpite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är väldigt mycket snack om wifi. Jag upplever inte det som ett problem

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  19. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Håller med, jag använder dock inte wifi så jätte mycket men när jag var i usa så gjorde jag det en del och märkte inte att jag hade sämre täckning än mina polare, var till och med tillfällen då min kompis iphone4 inte hade täckning men jag hade det på min nexus. Gjorde dock inte några tester direkt.

    Det är dock en ganska stor nackdel att den inte kan ansluta till kanal 12 och 13 då det hände mig i london att hotellets gratis wifi låg på nån av de kanalerna och mina kompisar kunde ansluta men jag kunde inte ens se nätet.
     
  20. Kramer

    Kramer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill tacka alla för svaren. Jag har nu gått vidare och har nog bestämt mig för SGS2.

    Jag ville så gärna köpa Nexus S:en dock behöver jag en välfungerande WiFi så jag vågar tyvärr inte ta risken.

    Tack igen!