Diskussion: Modem filer, KI3 ute!

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Timpppa, 2 jul 2011.

  1. serch826

    serch826 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    den är klart nu, flashade med Darky tool, håller nu på att göra mättningar
     
  2. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag körde in detta verktyg och skulle lägga in KG5 modemet med den men det gick inte alls. I stället blev jag av med recovery 2e och fick i stället den lite enklare varianten 3e. Hur gör jag nu för att få tillbaka den gamla cwm som jag hade innan?

    Jag kör en slimmad Doc rom som är baserad på KG6. Snabb hjälp uppskattas. Måste jag köra in CF-root igen?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det beror på vilken kernel du vill köra med.
     
  4. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Senaste Ninpo har jag tänkt.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. jimsii

    jimsii Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vilket modem rekommenderas till oss med Tre? Någon som testat olika och vilken fick ni bäst mätvärden med?
     
  6. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    1 257

    MINA ENHETER

    Läs i tråden så hittar du information. Ungefär 10 inlägg bakåt..

    Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
     
  7. zulle

    zulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    222
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Lite dum fråga kanske men jag är sugen på att testa 3s KD5 då jag har dem men köpte telefonen olåst från Netonnet. Måste man vara rootad för att flasha modemet via Odin?

    EDIT: Skulle kanske läst tråden tydligare innan man frågade ;) för andra som undrar så behövs inte root nej!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Last edited: 5 aug 2011
  8. salle74

    salle74 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Jag har inte rootat min telefon och har kvar original rom, kan jag ändå flasha in annat modem? Har väldigt taskig mottagning där jag bor och tänkte testa med ett annat modem. Går det?
     
  9. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har inte root, kör stock ke7 rom och har flashat in kd5 med odin.

    Kd5 funkar bra, fin mottagning och bra batteri. Har mest ringt de senaste dagarna, ca 1tim och några minuter surf och sånt, efter runt 15timmar låg batteriet på 50-60%.

    Edit: Ska dock säga att jag tycker den tar lite lång tid på sig att koppla upp samtalet ibland. Någon som upplevt samma? Får pröva kf2 också kanske.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Last edited: 5 aug 2011
    zulle gillar detta.
  10. dubstepshurda

    dubstepshurda Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv har jag Tele2 och är väldigt intresserad av vilket modem som skulle vara bäst/mest lämpligt. Kör just nu med KG2
     
  11. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Vet att trådskaparen personligen inte är speciellt imponerad av detta modem, men jag är super-nöjd.
    Modemet är KG5 och nedanstående är mina testresultat:
    Ta emot filer (nedan vänster) och skicka upp filer (nedan höger):
    4.4 Mbit/s 1.2 Mbit/s
    6.2 Mbit/s 1.3 Mbit/s
    6.1 Mbit/s 1.3 Mbit/s
    5.8 Mbit/s 1.2 Mbit/s
    Medel: 5.6 Mbit/s ner och 1.25 Mbit/s upp
    Sammanfattning: Fruktansvärt bra hastigheter. 4.4 Mbit/s blev det när jag inte hade full teckning annars låg det runt 6 som ni ser. Kan tillägga att min snabbaste uppmätta hastighet innan var med KG2 och det var en enda gång som den kom upp i 5.0 Mbit. Så detta är sjukt mycket bättre.
    GPS´n fungerar föredömligt den också, aldrig varit så bra innan. Får låsning på mellan 3-5 sek och noggrannheten ligger på mellan 5-20 meter.
    Samtalskvaliteten är bra, inte hittat några fel varken som mottagare eller sändare av tal.
    Kan inte uttala mig om batteritiden än då jag bara haft ROMen som detta modem ingick i sen i morse. ROMen i fråga är Touch-X.

    edit: Tele2 är operatören och Oxelösund är orten.
     
    Last edited: 6 aug 2011
  12. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Inte alls konstigt.
    Beror på operatör och var man bor.
    Så skriv gärna ovanstående
     
  13. tizze

    tizze Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har någon testat att flasha modemet med Heimdall? Noterat att kommandot --modem <filename> finns där. Det "ska" fungera men det vore trevligt att höra om någon redan har gjort det.
     
  14. tizze

    tizze Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Då jag i min lägenhet har problem med mottagningen har jag ett visst intresse av att se hur de olika modemen klarar sig. Så jag testade mottagningen på några av modemen och har lite data att dela med er.

    Metod: Laddade hem modemfilerna och lade dem i var sin mapp på SD-kortet. Placerade sedan telefonen på diverse platser i lägenheten där jag brukar lägga telefonen. Därefter flashades modemet med hjälp av DarkyRom2 Tools. Var noga med att flytta telefonen så lite som möjligt vid flashningen. Därefter avlästes signalstyrkan genom "Settings -> About phone -> Status".

    Rom: CyanogenMod7 Nightly13
    Operatör: 3

    Resultat
    KD5
    På TV -107dBm, 3asu UMTS
    bord -101dBm, 6asu UMTS
    Balk -101dBm, 6asu UMTS
    Kök -101dBm, 6asu UMTS

    KF2
    På Tv -107dBm, 3asu UMTS
    bord -101dBm, 6asu UMTS
    Balk -101dBm, 6asu UMTS
    Kök -101dBm, 6asu UMTS

    KG2
    På TV -113dBm, 0asu UMTS
    bord -113dBm, 0asu UMTS
    Balk -107dBm, 3asu UMTS
    Kök -103dBm, 6asu UMTS

    KG3
    på Tv -113dBm, 0asu UMTS
    bord -113dBm, 0asu UMTS
    Balk -107dBm, 3asu UMTS
    Kök -103dBm, 6asu UMTS

    KG5
    på Tv -113dBm, 0asu UMTS
    bord -113dBm, 0asu UMTS
    Balk -107dBm, 3asu UMTS
    Kök -103dBm, 6asu UMTS

    KG6
    på Tv -113dBm, 0asu UMTS
    bord -113dBm, 0asu UMTS
    Balk -107dBm, 3asu UMTS
    Kök -103dBm, 6asu UMTS

    Slutsats
    KD5 och KF2 ger för mig hela tiden högre signalstyrka än övriga modem. Har inte testat överföringshastigheter då de dels redan är gjorda samt när jag är hemma kopplar jag upp mig på mitt trådlösa nätverk.
     
    Last edited: 7 aug 2011
  15. serch826

    serch826 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Också med 3 operatör

    Jag har 89 dbm och 14 asu UMTS med KG5 Modemen med Touch x 3.2
    Dload: 4.8 mbs och upload: 3.4
    Ort: Stockholm
     
  16. Oskar

    Oskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En jämförelse ger ju ingenting om du inte jämför med något. Vad får du för resultat med andra "modem"? Med alla modem kan man ju få bra resultat, beroende på vilken plats man befinner sig. Testa gärna andra modem och återkom :)
     
  17. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Hur många gånger gjorde du mätningarna med respektive modem? Det kan inte uteslutas att miljöfaktorer påverkar ett sådant här test (du hade en kranbil mellan dig och mobilmasten under ett av försöken, grannen störde din mobil med sin microvågsugn under ett annat test osv).

    Faktum är att själva signalstyrkan väl knappast kan påverkas av att man byter firmware? Signalstyrkan är ju bara ett mått på den radiovågsenergi som din mobiltelefonantenn nås av. Signalstyrkan påverkas av avstånd till masten, störningar i atmosfären, osv, men du kan inte få mer radiovågor att "sugas in" i mobiltelefonens antenn av att byta firmware.

    Throughput (total överföringshastighet) är någonting helt annat. Den påverkas av radiolänkförbindelsens kvalitet (där signalstyrka är en faktor, förmågan att bibehålla länken under störningar en annan faktor, osv) samt mobiltelefonens tekniska lösningar för att hitta nya frekvensband, avkoda signalströmmar och vidaresända informationen till annan mjukvara. Detta styrs av firmware.

    Om jag inte missat något betydelsefullt i hela resonemanget så visar i värsta fall ditt test ingenting annat än att det inte är tillförlitligt: med samma telefon placerad på samma ställen får du i sex olika mätningar varierande signalstyrka från en och samma närmast liggande mobilmast.

    En tänkbar förklaring till dina värden är också att mobiltelefonens avläsning av signalstyrka görs olika (är olika kalibrerad) med olika firmware. Eftersom vi inte vet hur den är kalibrerad kan man då inte uttala sig över huvud taget om huruvida en firmware är bättre än en annan.

    Den enda mätningen som ät tillförligtlig för att avgöra throughput (vilket är det man i allmänhet är intresserad av) är upprepade mätningar av överföringshastighet. Har du några sådana siffror blir jag genast mer nyfiken! :)
     
  18. tizze

    tizze Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Med KD5 gjorde jag några upprepade flashningar men då alla gav precis samma värde skippade jag det för de efterföljande mätningarna. Mest för att snabbt få en överblick. Så alla siffror är baserade på en mätning. Egentligen otillräckligt men tror knappt att det skulle bli några skillnader i slutändan.

    Att olika modem ger olika signalstyrka i slutändan tolkar jag som att olika firmware är olika effektiva på att ta tillvara signalerna. När jag läser om dBm på Wikipedia blir jag inte helt och hållet klok på vad det egentligen är för enhet.

    Gör för din skull nu ett litet kort test med bara KD5 då jag flashar modemet och därefter testar överföringshastigheten med bredbandskollen. Kommer att göra detta 5ggr.

    So stay tuned!
     
  19. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    dBm är bara ett annat sätt att mäta effekt, alltså den energi per sekund som utvecklas av någonting. Ett annat mått är W (watt) som är en linjär skala, medan dBm är logaritmisk. Från den sida du refererade till framgår att -100 dBm motsvarar 0.1 pW (picowatt).

    Hur som helst är mätningen av signalstyrka (i dBm) enbart ett mått på hur kraftig radiosignal som din mobiltelefon anser sig ta emot för tillfället. Siffran lär påverkas av den verkliga radiosignalstyrkan (som är beroende av avstånd, mellanliggande fysiska hinder som betongväggar, atmosfäriska förhållanden, m.m.) och mobiltelefonens egen mätning (tolkning/kalibrering) av resultaten. Det sistnämnda lär man kunna påverka med olika firmwares, men det lär inte kunna påverka hur stor "radiosignalseffekt" som når mobiltelefons antenn ifrån mobilmasten.

    Nyfiken på dina mätningar av överföringshastighet! Vi får se hur det går...
     
  20. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Har provat lite olika modem med tyngdpunkt på KGxx. Tycker alla liknar varandra i praktiken. Samma mottagning och de hoppar lika lätt ner på GPRS :-(

    provade KD5 och det var katastrof. Telefonen klipper ner och tappar all mottagnng stup i kvarten samt startar om sig rätt ofta... körde in KG6 nu igen så får vi se.

    (litening rom 5.0)