Problem: GPS - dålig positionering

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Ann-Cathrine, 1 aug 2011.

  1. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    så det du menar är att rom-byte är ett måste för att den ska fungera? i så fall har jag fått ett måndagsexeplar då den fungerar riktigt bra med orginalmjukvara för mig ;)
     
  2. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Njaaaaaaääääää! Skrev ju faktiskt att 99% av alla fel... Inte 99% av alla telefoner! :-P
    För övrigt förstod jag din ironi, ifall du undrade. ;-)
     
  3. svartis

    svartis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

  4. Optimus-Q

    Optimus-Q Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Sätt bara på dataöverföring så kommer ni se att ni får lås inom max 5 sekunder.
     
  5. Nordell

    Nordell Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag köpte min gs2 för ett par dagar sedan och märkte också att gpsen inte låste föränn efter 20 min eller så.

    Som jag läste här någonstans så tog jag och laddade ner gps status och gps aids.

    Genom dessa programmen nollställde jag alla gps inställningar jag hittade.

    Efter det öppnade jag gps status, och såg till att inställningen i programmet som höll skärmen igång var aktiverad och lät den ligga i fönstret över natten för att hitta satelliter . Idag på morgonen fungerar den och låser mot 5 satelliter på typ 15 sekunder från min soffa inomhus.

    Teorin är då att när all gpsdata är raderad tankar telefonen ner ny information från satelliterna den låser sig till.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  6. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Precis, vore det hårdvarufel från fabrik så skulle hela batchar av lurar vara drabbade, och det skulle vara en annan revision av luren eller liknande.

    Det är som med det allra mesta mjukvarurelaterat.

    GPS Aids verkar hjälpa, det laddar alltså ner fräsch info om satelliters position med mera så man lättare får lås. Såsom det mesta vettigt kräver det dock root.
     
  7. Blashkyrk

    Blashkyrk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+
    Bara för att förtydliga det som sagt tidigare om GPS-systemts s.k. Almanac så är det en mycket viktig del i att få ett snabbt lås ( Time To First Fix TTFF).

    Alla GPS-satelliter sänder ut Almanac-information som innehåller data om hur satelliten mår och information om var alla satelliter finns. Detta är vitalt för att få en snabb fix.
    Om man har haft GPS-mottagaren avstängd en längre tid eller flyttat sig en längre sträcka sen den var igång sist så är det nödvändigt för mottagaren att hämta ner en ny Almanac. Detta brukar ta nån minut. Efter att Almanac-informationen är nedladdad så tar i regel låsningen under 10s.

    aGPS som i princip alla mobiler nyttjar är s.k. assisted GPS vilket innebär att GPS-mottagaren kan hämta en del information (bl.a. Almanac) via det mobila nätet. Traditionell hämtning av Almanac via satelliterna har en datahastighet på 50 b/s, jämför det med den hastighet som finns i det mobila nätverket så inser man snart varför aGPS ger snabbare fix. aGPS innehåller även fler hjälpmedel som ytterligare snabbar på och förbättrar positioneringen.

    (jag har inte haft några problem med positioneringen i min SGS2)