Omstart/Tappar nät

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Adam2, 7 aug 2011.

  1. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har problem med att telefonen tappar nätet, varnar för Roaming och sedan frågar efter PIN-kod. Detta har hänt kanske 3 gånger den senaste veckan.
    Jag tror inte den startar om, upptid och senast använda appar finns kvar.

    Kan inte minnas att det hände innan root och Netarchy kernel vilket är ca 2 veckor gammalt. Kan kerneln påverka radion? Någon annan som haft liknande problem med Netarchy?

    En gång hade jag telefonen inkopplad och lyckades fånga en LogCat. Jag tar tacksamt emot hjälp att tyda den. Jag _tror_ att PIN-kodsknappsatsen kom fram någonstans kring 19:03:21

    Kod:
    08-02 19:03:21.803: INFO/TelephonyRegistry(115): notifyServiceState: 3 home null null null  Unknown CSS not supported -1 -1RoamInd: -1DefRoamInd: -1EmergOnly: false
    I min värld skulle detta kunna vara nån typ av initiering vid uppstart...

    Full LogCat: logcat - Pastebin.com

    All hjälp/input i ämnet uppskattas!
     
  2. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det ser ut som rätt många saker inte startar som dom ska. Jag skulle nog gå tillbaka till stock kernel och se om det fungerar efter det. Eller prova nån annan ROM och se hur det fungerar med netarchy där..
     
  3. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag har tappat täckning ett flertal gånger, då kommer den i Roaming-läge, jag går då direkt in i "Mobilt nätverk" och söker upp mitt Telia och registerar på de igen.

    Men jag har ingen pinkod, utan grafiskt.. så jag märker inte "pinkod"-problemet.
     
  4. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Min tappar också emellanåt... går till flightmode och tillbaka så funkar det.
     
  5. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Kan inte förstå logcat, men kolla i rooten på SD-kortet med någon filutforskare, kan slå vad om att det ligger ett gäng "radio_dump-datum_id"-filer där. Isf har radion krashat i startat om. Testa att byta radio, finns ett par att välja på.
    Hade många sådana problem förut, men de senaste månaderna har jag inte upplevt det. Bytte då till SuperAosp med superamatels mddföljande kernel, kb3 radio.
     
  6. dobber81

    dobber81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vissa kernels ger inte dumpfiler. Radioversionerna skiljer sig lite åt och vissa har turen att hitta en radio som inte resettar sig alls (eller väldigt sällan) själv har jag ca 3-4 nya dumpfiler om dagen. Har testat 3 eller 4 olika radioversioner utan resultat..

    Kör alltid senaste nightly på CM och vanligtvis senaste trinity kernel något undervoltad. Radio KB3 och KD1 kommer jag ihåg rakt ur huvudet att jag testat, men vet även att jag testat några till.
     
  7. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tex vad? Anledning till att jag fick tag i loggen var för att jag utvecklade precis då (com.excavator.stockquotespro). Det paketet ska därför inte tas "på allvar".

    Det spelar ju inte så stor roll egentligen, problemet är ju bara att jag inte återfår uppkopplingen om jag inte märker när detta händer...

    Hittade en .bin där! Men hur läser jag den?
    Är väldigt anti detta att "testa något annat" när man inte vet vad man byter till (eller från). Visst, med lite tur stöter man på nått som funkar bra (ROM, kernel, radio) men ett sådant osystematiskt tillvägagångsätt vill jag inte ta.

    Just nu har jag Basebandversion I9023XXKD1. Var kan jag hitta info om denna/andra?
     
  8. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Äsch, byt fram och tillbaka du, ingenting "kan" hända. Har ännu inte läst om någon som lyckats bricka sin Nexus S. Du kan ALLTID flasha in stock-rom och få tillbaka telefonen precis, exakt som när du köpte den. Det enda du helt och hållet ska undvika är /efs-mappen i telefonens root, men normalt sett är detta inget problem (gör en backup av mappen så är du helt safe). (i efs-mappen ligger telefonspecifika filer som endast kan skapas av Samsung, grejar man med dessa filer är telefonen obrukbar som telefon.)

    Radios till Nexus S har du här: [RADIO/GUIDE/TWEAK] Radio JK1,JK8,KB1,KB2,KB3,KD1,UCKD1 with HSPDA Tweak - xda-developers Olika radio fungerar olika bra till olika enheter verkar det som. Min verkar tycka bättre om KB3 (som kom med 2.3.3) än KD1 (som kom med 2.3.4) tex, men andas tycker bättre om KD1 eller t o m KB1. Några andra har jag personligen inte testat.

    Rensar cache och dalvik när jag flashar radio och kernel, i övrigt ändras ju ingenting. Fungerar det inte bra flashar du bara in någonting annat. Har du flashat recovery är ju proceduren klar på 1min, varav 45s är boot.

    Kör på! :D
     
    Adam2 gillar detta.
  9. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det är inte att jag är rädd att bricka eller något sådant, har bara inget intresse av att hålla på och flasha var och varannan dag och ha en strulig telefon på jobbet.

    Ska läsa på om de olika versionerna och se om jag kan hitta något som är värt att testa. Tack för länken! Att det bara är så att vissa går bättre för vissa personer köper jag inte, det måste ju finnas någon/några anledningar (olika konfigurerade nät, kernels/ROMs som påverkar etc).

    Som sagt, har inte intresse eller tid att hålla på med det.. Tack för tipset om cachen dock!

    Vad gör jag med dump-filen? Någon måste ju kunna läsa den...
     
  10. JonasD

    JonasD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Skickade detta till Samsung Support:

    Hej!

    Jag har äger en Nexus S sedan några månader tillbaka, som då och då tappar mottagningen och aldrig återfår den. Detta händer på samma platser varje gång så det måste ha med signalstyrkan på den platsen att göra. Problemet är att alla andra mobiltelefoner jag haft tidigare, återfår alltid mottagningen så fort nätet är starkare, dvs inom ett par minuter, Min Nexus S fortsätter att ha ett X på signalstyrkan. Om man följer trådar på bla Swedroid.se och XDA-developers.com så inser jag att detta är ett problem som i stort sett alla Nexus S lider av. Min fråga är: Vad gör ni åt detta? Det har ju kommit ett antal uppdateringar till telefonen, men ingen av dem hjälper, misstänker att detta är ett hårdvarufel. Jag tänker inte lämna in den på service, då det ända som kommer hända är att telefonen blir borta en längre tid och kommer komma tillbaka med åtgärdsbeskrivning uppdaterat programvaran, samt att problemet kommer att kvarstå.

    Motser ett snabbt svar.

    Med vänliga hälsningar

    Jonas


    Deras svar:

    Hej Jonas

    Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Du bör testa att återställa telefonen. Hjälper inte det bör du ta kontakt med din återförsäljare för en felanmälan. Detta är inget problem vi känner till sedan tidigare. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

    Med vänliga hälsningar Samsung Support



    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  11. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Dump-filen kan du kasta, vet ingen som riktigt förstått vad den egentligen gör, trots eftersökningar. Ta bort.

    Vad du köper och inte är upp till dig, men faktum kvarstår; för vissa fungerar den ena radion bättre än den andra. Om du är intresserad, gör som jag och sitt på samma ställe i ett rum. Kör ett par speedtest, kolla mottagningsnivån under en tid och byt radio. Upprepa. För mig spelar det ingen större roll, men KB3 har varit stabil och därför har jag den. Upplever den som mer stabil än KD1, men för många andra är det tvärtom.
    Kanske spelar nät/operatör roll, vet inte. Det enda sättet att undersöka är att testa. Läs av vilken radio du har så kan du flasha tillbaka till just den (det finns inga varianter), och du har återställt din telefon precis som den var.

    Du behöver inte flasha fram och tillbaka femton gånger. Jag tycker det är kul, men jag förstår inte hur du ska lyckas lösa ett upplevt problem utan att testa. Det är som sagt helt safe och görs ogjort i en handvändning...
     
  12. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    När du tappat signalen, vad står det då under *#*#INFO#*#* --> telefoninfo? Vad händer om du tvingar WCDMA (WCDMA Only) resp GSM (GSM Only)? Var kvar på samma ställe hela tiden och vänta en halvminut när du tvuingat igenom en nätpreferens. Testa att pinga Google också via knappen som finns på sidan.
     
  13. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Uppfattat!

    Det finns väldigt många problem här i världen som löses på andra sätt än genom att testa sig fram, eller hur? :-)
    Visst kan det vara effektivt att testa sig fram men jag vill gärna ha mer fakta/belägg än så i saker jag gör.

    Tack för din hjälp iaf otto!