Fungerar inte efter garantireparation, vad gör jag?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Ponyo, 8 aug 2011.

  1. Ponyo

    Ponyo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå,

    Jag köpte en Optimus 2X på Media Markt i april och den har aldrig fungerat särskilt bra. Problemen blev bara fler och fler och tillslut insåg jag att den inte tog emot nästan några samtal och sms och dessutom hade diverse blackscreens och andra fel. Först pratade jag med LG och fick rådet att fabriksåterställa den utan någon lycka. Sedan pratade jag med Media Markt och fick rådet att byta simkort vilket inte heller löste problemen.

    Då lämnades den in på garantiservice och jag fick en sämsta sortens mobil som lånetelefon tills vidare. Felen var så många att de inte fick plats i deras felbeskrivningsruta.
    Här är min lista på fel:
    - Svart skärm som låser sig: måste ta ur batteriet
    - Tar inte emot sms
    - Tar inte emot samtal
    - Ringer inte för samtal, får upp att jag har missat samtal
    - Startar om sig
    - Tappar täckningen
    - Tappar täckningen och måste knappa in pinkod
    - Tappar täckningen, kräver pinkod men säger att det är fel kod: måste ta ur batteriet
    - Dålig batteritid - även utan extra appar

    De skickade in den till Anovo Nordic AB och den var borta en bit över tre veckor. När jag idag var dit för att hämta den blev jag skeptisk över svaret från Anovo som löd:
    Vi har som aukoriserad verkstad tagit del av er felbeskrivning och åtgärdat problemen. Produkten har uppdaterats med senaste version av mjukvara. Reparationen är utförd enligt tillverkarens instruktioner. Din produkt har genomgått ett funktionstest.

    Skeptisk som jag var fick jag killen i servicedisken att skicka 10 numrerade sms till mig samtidigt som min pappa stod och ringde till den för att testa så den faktiskt fungerade. Jag fick 6/10 sms och 2/3 samtal misslyckades och därmed vägrade jag att hämta ut telefonen då problemen uppenbarligen inte är åtgärdade.

    Nu skickar Media Markt alltså in den ytterligare en gång till Anovo och verkar tro att de ska ha bättre lycka den här gången. Jag är minst sagt skeptisk!

    Nu till min fråga; vad kan jag göra? Hur beter jag mig?
    Framförallt så är jag så himla less på den där mobilen då den enbart orsakat mig besvär och gjort mig okontaktbar. De säger att de måste få minst tre chanser på sig att laga den.

    Tack på förhand!
    /Anna-Maria
     
  2. reidar

    reidar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    De har två chanser på sig att laga den. Därefter kan du vägra att gå med på mer försök. Men de måste få skicka iväg den en tredje gång för att kolla att du inte gjort någon åverkan på telefonen, men de behöver bara godkänna att det inte är något fel på den. De ska alltså inte fixa den. Efter två försök har du rätt att häva köpet förutsatt att felet är väsentligt för dig. Men tyvärr så måste du köra "anovopingpong" en och en halv gång till.
     
  3. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Att anovo är efterblivna är väl ganska känt??

    Köper man en telefon ska man grovtesta den första veckan så att allt fungerar, gör det ej det så hämta ut en splitter ny direkt..

    Dyker det upp problem efter någon månad så släng telefonen eller låt någon kunnig personal försöka laga den, vilket kostar en del.

    Skickar du telefonen till anovo så kommer du i bästa fall få tillbaka den helt olagad med en massa repor och skit under skärmen samt att den inte är helt åtskruvad. I värsta fall är det bara MER problem med den.

    Vad man an gör, skicka aldrig en telefon till anovo.. den är borta i en månad och kommer tillbaka i ett sämre skick, garanterat.

    Jag vet inte om de bara är inkompetenta idioter som sitter i en smutsig industrilokal och mekar med egengjorda verktyg, eller om de faktiskt går in för att förstöra telefonen. Så många fall jag varit med om lutar det åt det sista..

    Iof, man har väl rätt att få pengarna tillbaka om inte telefonen ar fixad efter andra reperationen? Köp en ny telefon, skicka in den gamla, och när den kommer tillbaka helt repig så skickar du tillbaka den (efter som de inte har lagat den garanterat, du behöver inte ens testa.. att klaga på reporna går ej då de hävdar att den var så innan isf). När du får tillbaka den igen ( förmodligen med sprickor och 1kg grus under skärmen) så skickar du in den igen, för givetvis har de inte försökt lösa problemet utan bara slagit på den lite med en hammare och uppdaterat mjukvaran. Sen när du får tillbaka den igen ber du dem bara lägga över pengarna på ditt konto.

    Nu ar det anovo vi snackar om, så du får ju ligga ute med pengarna ett år eller vad denna karusellen kan ta, men du får en fungerande telefon och pengarna tillbaka iaf!


    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
    Last edited: 8 aug 2011
  4. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Varför anlitar alla företagen anovo fortfarande ens? Det är väl företagen som får skiten av de flesta kunder, inte anovo?

    Det bästa och billigaste för tillverkarna måste ju vara att bara byta ut hela innehållet i telefonen, så att man får en helt ny och fungerande telefon fast i det gamla chassit? Apple gör väl så?

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  5. affe

    affe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Anovo har väl monopol på alla reparationer och service...men jag vet att det tittas på andra alternativ pga missnöjet med anovo.
     
  6. breakman

    breakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Ruvar är det nog bara att gå med på en "reparation" till.
    Har inte heller så mycket gott att säga om Anovo. Jobbade tidigare Clas Ohlson och de valde att börja anlita Delta Service istället strax innan jag bytte jobb.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  7. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Riktigt bra att du testade i butiken direkt. Sparar du mycket tid.
    Viktigt är också att notera skicket och få personalen att underteckna att den inte har repor och att skicket är bra.

    Allt för många som sagt som får tillbaka mobiler repiga, knakande eller damm bakom glaset.

    Hoppas det löser sig snabbt :/
    Ibland undrar man hur svårt det kan vara att funktionstesta när man bokstavligen skrivit ner exakt alla fel på rad.


    Sent from my iPhone :( using Tapatalk
     
  8. wizzler

    wizzler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om din telefon inte fungerar och måste skickas in en 3:e gång så får du upphäva köpet, alltså får du tillbaka mobilen med samma fel så är det bara att få MM att reklamera och du får dina pengar tillbaka.

    Jag har precis fått tillbaka min lur från service efter 5 veckor. Fungerar den inte den här gången så får jag upphäva köper eftersom det tog så lång tid.

    Jag hade (ev. har?) bl.a. problem med omstarter, displayen dog och även Wifi som slutade fungera och krävde en reboot.
     
  9. Hotlips

    Hotlips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Enligt konsumentköplagen är det DU som kund som väljer om det ska vara reparation eller omleverans, OM det inte medför en oskälig kostnad för säljaren. Reparation ska ske inom "skälig tid", som konsumentverket säger är ett par dagar.

    Någon oskälig kostnad blir det inte för säljaren om denne själv skickar telefonen till service. Får han den åtgärdad kan denne sälja telefonen som demo-ex och i varje fall täcka inköpskostnaden. Om Anovo inte kan åtgärda den så får säljaren en ny telefon av LG som denne då kan sälja till någon annan kund.

    Oskäligheten för säljaren ska också ställas mot oskäligheten för dig som kund att behöva vänta i en månad utan telefon.
     
  10. Mäd

    Mäd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    nu orkar jag inte med detta.
    Jag var en av de som fick från första leveransen och med det behöver jag kanske inte säga mera.
    Eftersom jag bor i Varberg så var jag tvungen att skicka den eller åka till Halmstad för att få ut en ny på DOA så jag valde att åka för att få mobilen direkt utan krångel.

    Den fungerade ett tag men började sedan att bli värre...
    Det började med att den en dag inte gick att ringa till/från eller skicka sms och det råd jag fick av kundtjänst var en total återställning.

    Sedan kom samma problem igen och nu börjar också maps att balla ur och hänga sig...wifi ska vi inte ens gå in på...så jag får rådet att än en gång göra återställningen...

    Dagen jag fick nog så stängde den av sig i samband med en calender påminnelse (lät hackigt i påminnelse tonen)
    Där efter gick den ej att starta så jag plockade ur batteriet och satte i det men den hängde sig och loopade på LG loggan och gissa vad jag än en gång fick göra?
    EN TOTAL ÅTERSTÄLLNING!

    Då fick jag nog och fick än en gång åka till Halmstad för att kunna få en lånetelefon medan den skickades på reparation...

    Sedan fick jag tillbaka den och vad händer nu?
    Den har dött två gånger på 3 dagar så jag måste plocka ur batteriet...

    Sedan så växlar den mellan ljusnivåerna när jag har satt den på näst högsta skärm ljus nivån...den vet lixom inte riktigt vad den vill.

    Där i mellan så har den haft "trevliga" andra överaskningar som att när ett sms kom så lät den som myrornas krig på TV på högsta volym kkkkhhhcchh!
    Man hoppade till kan jag lova.

    och lite annat vanligt smått och gott...

    Jag har nu ringt och gapat på min operatör att jag ska prata med deras chef och att jag ska ha en ny!!!!!
    Väntar på att chefen ska ringa upp mig nu.

    Just nu så känner jag att jag borde köpt en Samsung
     
  11. affe

    affe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vi borde ta å mailbomba LG i en samlad trupp...
     
  12. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Känner med dig... Jag är i samma situation, har i stort sett samma fel och har haft dem sen jag köpte den i mars. Har återställt den 7-8 ggr pga diverse problem, har nu tröttnat och lämnat in den till Anovo för 2:a gången...

    Skickad från min HTC Hero pga att min O2X är på lagning... :(
     
  13. Gyns

    Gyns Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har fått tillbaka min från Anovo för andra gången eller rättare sagt fick en utbyttes telefon (som så helt ny ut). Har inte haft ett enda problem med den sen dess. Egentligen är det fortfarande exakt en sån här telefon jag vill ha (storlek funktioner utseende osv) synd att LG har skött det så jäkla dåligt. Vet inte om man vågar lägga in Gingerbread förrän någon annan tatt barnsjukdomarna på den?
     
  14. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Wow, det där stämmer inte alls. Blir en tämligen oskälig kostnad för säljaren att sälja en begagnad telefon som försökts reparerats - och vem vill köpa en sådan?
    Får säljaren en ny telefon, aka ett saleskit är det en annan sak.
    Skälig tid för reparation är enligt praxis ungefär en månad, om man inte erbjudits lånetelefon, då anses man kunna vara utan sin telefon lite längre.

    Nej du, den där texten får du hemläxa på.

    Vem handlar på MediaMarkt förresten? :)