Frågor kring APN och surf-hastighet

Diskussion i 'Allmänt' startad av fArGo, 19 feb 2010.

  1. fArGo

    fArGo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag har Telenor företagsabonnemang med standard surf paket - alltså inget extra höghastighets surf ingår. Om jag fattat det hela rätt så är den mobila surfningen (surfning främst avsedd att göras på din mobiltelefon) begränsad till 250-350 kbs officiellt?

    Om jag testar speednet appen dels i telefonen, dels på PCn med följande wireless APN inställningar skiljer sig dock resultatet mycket åt:

    APN: service.telenor.se

    ...så kommer jag i skrivande stund upp i hastigheter kring 1 Mibit

    Om jag ändrar APN inställningen (default tror jag) till:

    APN: internet.telenor.se

    ...så kommer jag upp i 300-350 kbs

    När jag tethar (kopplar HTC Hero till Laptop och surfar) med USB kabel genom att välja wireless sharing kvarstår skillnaden. (Min telefon är inte rootad)

    Nu mina frågor:

    1. Är APN-inställningen "service.telenor.se" en miss från Telenors sida att begränsa bandbredden? Har man gjort ett misstag helt enkelt?

    2. Finns det APN inställningar som gör att jag kommer åt full 3G hastighet utan att betala extra för det så att säga? (Det vore ju konstigt om det är så enkelt...) Det vill säga att tetha och surfa/ladda ner i teoretiska 6 Mibit?

    3. Är bandbreddsbegränsningen begränsad till alla typer av protokoll (HTTP, FTP, RTSP ect...) eller görs det undantag på protokollnivå?

    4. Finns det tricks som gör att man kan manipulera APN/hastighet på något sätt?

    Varför jag frågar detta är dels för att jag vill se på den vanliga SVT play på datorn med mitt vanliga snålsurf abonnemang eftersom jag inte nöjer mig med mobilversionen i mobilen. Och dels vill jag veta mer om detta eftersom jag är jävligt nyfiken :)

    Tack på förhand.

    o_O
     
  2. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    service.telenor.se = 3G
    internet.telenor.se = EDGE

    Så har du en 3G-lur ska du köra med service. När jag hade min iPhone (2G varianten) så fick jag köra med internet.telenor.se
    Medans när jag skaffade mig 3GS körde jag med service.telenor.se

    Kan ha fel, men är nästan säker på att det är så det låg till. Kör ju tyvär inte med telenor längre heller..
     
  3. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har inte märkt nån skillnad i hastigheterna mellan de olika men då kör jag visserligen bara i telefonen.
     
  4. Mcgreag

    Mcgreag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag får 2mbit med internet.telenor.se så det kan inte vara sant (har turbo 3g).

    Överallt annat jag läst så är service.telenor.se anpassad för wap medans internet.telenor.se är anpassad för allmän mobilsurf.