Tips: DIY HTC Headset + egna hörlurar, behåll fjärren, bättre ljud!!

Diskussion i 'Hörlurar' startad av @ndy, 25 maj 2010.

  1. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanske kommer till bättre nytta här än i Desire forumet, då det ändå berör fler lurar än just HTC Desire..

    HTC har ju varit så smarta att inte lämna ett 3.5mm jack till hörlurar på fjärren, vilket omöjliggjort användandet av egna lurar och ändå kunna behålla fjärrens funktioner.
    Så, missnöjd med ljudet i originalheadsetet och i telefonen i övrigt som jag har varit så har jag använt mig av ett par Creativelurar.

    Dessa lurar förbättrar ljudbilden markant, och gör dissekering mha. EQ överflödig särskilt vid lyssning av mastrade låtar.

    Dock vill jag ju fortfarande ha möjligheten att kunna prata i headsetet och även kunna använda kontrollen på kabeln.
    Pressade kameran på Desire'n för att få så detaljrika bilder som möjligt i denna process med slutmål att både kunna ha kakan och äta den, så här blev det:


    1 par Creative pluggar + 1 HTC original Headset
    [​IMG]

    Klipp av kabeln på lurarna du vill använda i passande längd
    [​IMG]

    Pilla av knapparna med naglarna och blotta över och underdel. Pilla loss plast/gummibitarna i ändarna med, tänk på att kretskortet är ömtåligt.
    [​IMG]

    Här är originallurarna bortlödda och man ser de 4 lödpunkterna.
    [​IMG]

    Löd på de nya lurarna (Bränn bort ev. lager av lack som finns på kardelerna innan lödning, och efter att lödningen av de positiva punkterna är gjord, lägg på den isolerande skyddstejpen igen för att undvika kortis!
    [​IMG]

    Sätt tillbaka allt igen försiktigt..
    [​IMG]

    Färdigt och ihopsatt.
    [​IMG]

    Done! Funkar perfekt (personligen kör jag med bTunes musikapp vilken är den enda jag har testat med, men det rullar på som det ska).
    [​IMG]

    Enjoy!
     
  2. Whylex

    Whylex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Grym guide! Men jag fick repa mina koss-högtalare så jag är less på att löda för ett tag. Men jag lär nog också bygga om i framtiden.

    Jag vet inte exakt hur du gjorde nu, men när man ändå klippt kabeln, är det inte lika bra och montera en 3.5 mm hona ovanför kontrollen istället för nya lurar? Så kan man byta lurar om dem pajar eller nått.
     
  3. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo absolut, vill man göra det så går det alldeles utmärkt.

    Anledningen till att jag inte gjorde det är helt enkelt för att jag inte ville ha ännu en extra klump utöver "fjärren" och den ökade vikten den hade bidragit till.
    I detta utförandet känns det mer som originalutförande med en extra bonus i ljudet..

    Går lurarna sönder gör man om proceduren på runt 10 minuter, särskilt om man redan har gjort det en gång :) (Det tog nog längre tid att göra guiden än att utföra det hela)

    Kul att det uppskattas!
     
  4. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Väldigt snyggt gjort. ;)
     
  5. furre

    furre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket snyggt! Har funderat lite på detta då det verkar svårt att få tag i bra lurar som fungerar riktigt bra med HTCs telefoner.
     
  6. fleischer444

    fleischer444 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2009
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fjärren till HTC är ju kass ju. :) Själv kommer jag åt back knappen hela tiden och måste spola tillbaka i mina podcasts hela tiden. Bra guide annars!
     
  7. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad man annars kan göra är ju att löda på en 3.5 mm -hona efter själva kontrollen, så att man sedan kan ansluta vilka lurar man vill. Nackdelen är väl att det blir ganska fult...
     
  8. Zaklin

    Zaklin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur får du ut kretskortet ur den undre delen? :O
     
  9. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    +1

    fattar inte... finns inga delar att lossa på sidorna, min underdel är i en del..
     
  10. Zaklin

    Zaklin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har en känsla av att HTC har gjort om konstruktionen på headset:et. Laddarn var annorlunda än en polares som är köpt en månad tidigare än min.
     
  11. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    bummer :(
     
  12. Zaklin

    Zaklin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hmm, nu har jag fått polarens headset. Det ser precis likadant ut, så frågan återstår; Hur tusan fick du lös kretskortet från underredet? Våld?
     
  13. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Själva kretskortet sitter med några små plastflikar. 2-3 stycken på varje långsida (kan försöka ta ett kort på flikarna imorgon, har dom inte hemma).
    Dessutom är det en mjuk gummiblandning som håller fast hela paketet på varje kortsida, väck med guckan så ska det vara löst sen.
    Flikarna måste sedan böjas ur vägen samtidigt som man försiktigt lirkar upp kretskortet.
    Det går utan några större problem, men "försiktighet" är ledordet :)
     
  14. mosbricka86

    mosbricka86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Dret bra guide!

    Men om du har möjlighet så lägg gärna upp lite mer bilder från processen, för oss (mig) newbies på detta häringa med lödning å elektronik bös...

    Annars mycket bra guide, funderat länge på hur man ska slippa de där muffdreten som trillar ut hela tin.
     
  15. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Går ju också att löda på enbart hörsnäckorna.. jag lödde dit ett par ipod touch hörsnäckor på mitt htc headset!
     
  16. blitz

    blitz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Bra initiativ! Ska testa detta när jag får tag i en vettig lödpenna,
     
  17. alexbergsland

    alexbergsland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Tack för tipset, blev lättare såhär eftersom kabeln jag hade kvar att löda in i uttaget var lite väl kort. Gick på din idé och bytte ut den helt istället :)
    [​IMG]
     
  18. wdac

    wdac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det där blir mitt uppdrag ikväll, less på formen på original lurarna, de sitter inte kvar i örat på mig... så nu ska jag rota fram min gammla lödkolv, ja, jag menar lödkolv, har ingen lödpenna :(
     
  19. wdac

    wdac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur fasiken fick ni upp kontrollern?