Diskussion: Modem filer, KI3 ute!

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Timpppa, 2 jul 2011.

  1. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Tizze, hur går det med mätningarna? :-)
     
  2. dexter.

    dexter. Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Någon som vet någon bra lista med CWM-modem?
    Nu finns ju de senaste här, tack och bock, men tänkte på lite äldre och nya som kommer.
     
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har uppdaterat första inlägget och ändrat lite i upplägget. Lägger upp fler modem filer så fort jag mår lite bättre, är tokförkyld just nu.
     
  4. stinger

    stinger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Provade lite själv på bredbandskollen idag med KG5.
    Plats: Liljeholmen, Stockholm
    Operatör:Telia
    upp:1.19
    Ner: 6.64
    Snitt på 3, max ner var 7.35 och upp 1.22.
     
  5. tizze

    tizze Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är "frammåt" ett bra svar? Kom på mitt i första omgången att jag hade missat att skriva ner svarstid... Så det blev "gör om - gör rätt". Och det tar sin lilla tid. Med 6 modem blir det 150 mätvärden per mätplats. Tar ca 1h30min...

    Men det går frammåt
     
  6. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Bra jobbat tizze!!
     
  7. tizze

    tizze Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Snart klar med mätplats nr2. Dock kommer det att dröja lite innan några resultat kommer då jag nästa har 3 A4 med siffror att mata in... Vilket också ger telefonen en stund att ladda upp sig då varje mätplats drar ca 1/3 av batteriet.

    Har även ändrat de flesta mätplatser till mer "realistiska", och dragit ner dem till 3. Den tredje mätplatsen blir gjord när det kommer något vettigt på TVn :D Att mäta modem är inte det mest spännande i denna värld
     
  8. dyallo

    dyallo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Önskar att ni skrev hur bra GSM/3G signal ni har med de olika modemen också.
    Exempelvis: KG6 Ner 2.1 Mbit, Upp 0.8 -89 dBm 3 asu.
    Bosatt i Halland, Falkenberg
     
  9. Zitzo

    Zitzo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Själv bor jag i Varberg, Halland. Har tele 2 som operatör och tycker surfen är dålig. Inte ofta som jag har täckning för att kunna surfa. Nån som har koll på vilket som är det bästa modemet för tele 2? Dyallo, vilket modem kör du på din mobil? Såg att du har tele 2, och du bor ju bara 2 mil från mig. :-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Om du läser tillbaks till inlägg #97 - #99 så ser du varför siffror på telefonens egenrapporterade signalstyrka vid olika modemfirmwares egentligen är ointressant.
    Det är throughput som har betydelse. ;)
     
  11. tizze

    tizze Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Måste säga emot dig här faktiskt. Dock med ett förbehåll: Jag kan inte (med 95% säkerhet) säga att olika modemfirmware är olika bra att nyttja de signaler som finns i luften.

    Men det verkar som att det finns skillnad i deras throughput relativt varandra vid olika signalstyrkor. T.ex. verkar det som att KG5 presterar bättre (då svarstid samt upp- och nerhastighet betraktas) vid hög signalstyrka men vid lägre signalstyrka tas ledningen över av KF2. Måste dock skaffa fler mätningar innan jag kan uttala mig med säkerhet. Det är ganska stora variationer mellan olika mätningar.
     
  12. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Fast det där stödjer ju egentligen min åsikt också...
    Nämligen att när telefonen uppvisar en viss signalstyrka (-112 dBm, 22 mikrofjantmått, 1,159 tjillevipp, eller 58 whatever) så vet vi ingenting om hur det är kalibrerat. Mätinstrumentet du använder är den firmware du just flashat om och alltså ändrat.

    Om en viss firmware själv mäter upp en viss signalstyrka för att sedan ta emot data med en viss hastighet så KAN det naturligvis finnas en koppling mellan hur bra firmwaret är på att hantera svaga signaler och throughput. Dessvärre går det inte på något sätt att uttala sig om att så är fallet, eftersom ditt mätinstrument som räknat fram signalstyrkan du skriver ner på din papperslapp just är omkalibrerad.

    Kalibreringen behöver inte ens vara linjär. När en firmware plötsligt visar påtagligt lägre signalstyrka skulle en annan firmware kunna visa i stort sett oförändrade värden. Detta vet vi inget om eftersom hela modemmjukvaran är en "black box" - ett slutet system utan insyn. Det du kan läsa av är throughput, vilket är värdet som har betydelse för användaren, och ett siffermått på självuppmätt signalstyrka utan betydelse i verkliga livet.

    Om du verkligen vill vara säker på att signalstyrka spelar in behöver du ett oberoende mätinstrument som inte omkalibreras mellan varje jämförelse.

    Så, för att sammanfatta:
    Throughput är det man bryr sig om som användare och som tillförligtligt kan mätas med upprepade mätförsök (så att tillfälligheter stör så lite som möjligt).
    Modemets självrapporterade signalstyrka är ett värde vi inte kan jämföra mellan olika omflashningar eftersom det mycket väl kan förändras när man förändrar det firmware som utför själva mätningen. Dessutom är det av obetydlig relevans för användaren, såvida du inte har en oberoende mätning med ett mätinstrument som inte förändras mellan varje omflashning.

    Fortfarande välidigt nyfiken på dina mätningar av throughput, dock! :-D
     
  13. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Vill bara tillägga att throughput på data beror väldigt mycket på belastningen på basstationen för tillfället. Om det sitter 100 pers och tankar max alldeles bredvid dig så får du rimligtvis sämre mätresultat än om du är ensam ansluten. När jag körde mobilt internet i datorn märkte jag stor skillnad på vilka tider jag surfade..
     
  14. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Det har du alldeles rätt i. Mobiltelefonnätet är uppbyggt på så sätt att alla som för tillfället är uppkopplade mot en och samma basstation delar på tillgänglig bandbredd.

    Det gör ju att alla mätningar av throughput blir otillförlitliga om de inte är upprepade många gånger vid olika tider på dygnet, eller utförda mot en basstation som man med säkerhet vet är underutnyttjad.

    Ju mer jag tänker på saken desto mer otillförlitliga blir alla mätningar av hastigheter och signalstyrka en enskild telefon som flashas om flera gånger. o_O Hastighetsskillnader på 3-5 mbit kan bero på yttre omständigheter, signalstyrkefluktuationer kan bero på hur firmwaren läser av antennen, osv.

    Det går alltså inte att hylla eller såga någon enda firmware baserat på test gjorda i hemmet. Variationerna kan bero på vad som helst utanför själva mjukvaran, även om skillnaderna är reproducerbara.

    Trist men sant.:(
     
  15. adixuz

    adixuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Man bör också ta hänsyn till att basstationer har olika datatransmission.
     
  16. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Hehe, det blir fler och fler osäkerhetsfaktorer som fullständigt omöjliggör testning av olika modem-firmwares i hemmet och sedan uttala sig om att "A var 0,1% snabbare än B i upload, men hade 150ms delay inför varje download". Varje testning kan variera hur mycket som helt av helt andra faktorer, som dessutom kan samvariera med tidpunkter och firmwares så att en faktor omöjligt kan skiljas från en annan. o_O

    Ledsen alla som lagt ner timmar på hemtest. Siffrorna ni skrivit ner och sparat till eftervärlden går inte att använda till tolkning av firmwarekvalitet. :ehm:

    (Just i detta fall med "datatransmission", vilket jag förutsätter åsyftar basstationens kontakt med backbone, torde dock vara en hyfsat statisk variabel så länge man inte byter basstation)
     
  17. fidde85

    fidde85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    bör man köra wipe på dalvik eller nått när man byter modem?
     
  18. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

  19. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej behövs inte!
     
  20. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1