[Guide][GEN2] Flasha in en ROM till din ZTE Blade.(Uppdaterad den 22/1-2012)

Diskussion i 'Blade' startad av Saibot, 5 aug 2011.

  1. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Notera att det här är för GEN2-Blades, GEN1-Blades måste göra en s.k. TPT-konvertering innan man kan använda sig av dessa metoder. Om du är osäker på din modell, så ladda ned appen "Ask Mr. Pigfish" från Market.

    Lång historia kort;
    GEN1-enheter måste konverteras till GEN2-enheter med hjälp av en så kallad TPT.
    GEN2-enheter är standarden idag, och dem flesta alla ROM's utvecklas till denna revision.
    GEN3-enheter är den nya revisionen, som kommer förinstallerad med Android 2.3. För att roota dessa enheter behöver du följa instruktionerna i länken: xda-developers - View Single Post - Official 2.3.5 image.bin for ZTE Blade

    Länk till OneClickRecovery som installerar CWM(Behöver ingen root);
    OneClickRecovery_ver2.apk

    http://www.zshare.net/download/989369015596b5d6/

    http://www.wupload.com/file/2655246272/OneClickRecovery_ver2.apk

    Oroa er inte ifall ert virusskydd ger utslag, detta är en android-exploit som borde blockeras automatiskt. (Det är bara att avblockera .apk-filen ifall detta händer.)

    Länk till z4root ifall ni vill ta backups på SMS och appar:
    [APP] z4root - xda-developers
    (Appen finns tydligen också att ladda ner på Android Market.)

    Länk till olika ROM's;

    CM7 https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=34500

    Swedish Snow RLS1 https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=63784

    Moldovan Mile-High-Mountain-Pie RLS8 https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=63143

    Alla är baserade på den officiella Gingerbread 2.3-romen, förutom CM7. Hur dessa skiljer sig från varandra kan ni se genom att jämföra appar och tweaks, som är olika för allihopa.

    Notiser angående val av ROM;
    Av egna erfarenheter så skulle jag välja MMHMP eller Swedish Snow av dessa, har ni mer frågor om det så kan ni fråga i dem officiella trådarna här på Swedroid.

    Eftersom Googles appar som t.ex. Gmail eller Market inte följer med denna CM7 så får ni flasha in det själva. Senaste versionen av Googles appar, Gapps, finns att ladda ner på goo-inside.me - gapps downloads

    [GEN2]Installation: ​

    1. Ladda ner en custom ROM till din Blade, rekommenderar någon av dem två ovanstående ROM'ar jag nämnt här innan.
    Var noga att kolla och jämföra MD5-hashen med filen du laddat ner och hashen på hemsidan;
    Exempel: MD5: 8f8041b273d33c81e3830bb9fac04d32 Viktigt!
    Om du inte har den så måste du ladda ner filen på nytt, för då kan filen vara skadad och korrupt. (Det finns olika program som man kan jämföra hasharna med, exempelvis MD5 Check. Download MD5 Check 2.1 Free - MD5 Check was designed to be a small tool that will help you create and check MD5 checksums - Softpedia)

    Notiser:

    *Det är viktigt att din Blade är fulladdad vid det här laget, och att du har cirka 500mb på minneskortet ledigt för din back-up av system(Det här tar ingen backup av dina appar).

    *Ta en backup på dina appar! Om du nu inte orkar ladda ner, installera, och ställa tillbaks dina inställningar på dina appar så ta en backup med hjälp av appen Titanium Backup. För att kunna använda Titanium Backup så krävs root, så om du ska göra en backup av apparna så måste du roota med t.ex. z4root. (Notera att du INTE ska ta backup av systemappar, utan bara appar du har laddat ner från ex. Market eller från annat håll, INTE systemappar. Annars kan detta skapa stora problem ifall du försöker återställa dessa på din nya ROM.)

    *Om du vill ta en backup på dina SMS och dylikt, så kan du använda dig av appen "MyBackup Root" som Nero föreslog, den kan du finna gratis på Market.

    *Det här här inget nödvändigt, men gör en systemåterställning, dvs. "Återställ standardinställningar" som det heter på "Inställningar/Settings", så din att Blade är helt fräsch inför nästa installation.

    *Packa inte upp ROM'en/ROM'arna, det är meningen att dem ska vara en.zip-fil.

    2. Lägg in ROM'en (Borde heta ***ROM-NAMN***.zip) och OneClickRecovery.apk in i din Blades minneskort, och installera sedan .apk-filen. Efter det så starta appen, och nu kommer du mötas av den stor knapp där det står att Clockword kommer att installeras, och att din Blade kommer att boota till Recovery. Tryck på knappen. (Om du vill boota till Recovery manuellt så håller du in Volym - och startknappen när du ska sätta på mobilen, ifall om du vill byta ROM igen.)

    3. I alla fall! Nu bör du vara i Recovery,
    Välj Backup/Restore > Backup > tryck på Home > Vänta.
    Nu har du gjort en back-up på ditt gamla system, som sparats i sdcard > clockworkmod > backup.
    (Notera att det tar lite tid, kanske 5-10minuter)

    4. Tryck på tillbaka-knappen och välj alternativet Wipe från huvudmenyn, välj sedan;
    4.1 Wipe data/factory reset > Tryck på home-knappen för att bekräfta.
    4.2 Wipe cache > Tryck på home-knappen för att bekräfta.
    4.3 Gå till advanced, välj sedan Wipe dalvik cache > Tryck på home-knappen för att bekräfta.
    4.4 Tryck på tillbaka-knappen.
    4.5 Install Flash Zip from SD Card > Välj zip-filen från SD-kortet > Tryck på hem-knappen för att bekräfta.

    4.6 Det tar lite tid, det är bara att vänta.
    4.7 Reboot, låt din Blade ta den tid för att fixa allt, sedan bör du mötas av den fina bootscreen som medföljer ROM’en.

    5. KLART!

    Reserverar mig för eventuella stavfel.
    [​IMG] för mig.
    /Saibot

    Och creds till:
    Nero
    chraist

    Och resten som bidragit till denna tråd. :teeth:
     
    Last edited: 28 jan 2012
    Satoki, Heltfri, Eskimo och 27 andra gillar detta.
  2. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Någon som har någon aning hur man byter rubrik? Vill lägga till [GEN2] i rubriken.
     
  3. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jag körde in GSF i min blade med din hjälp i en annan tråd. Allt gick ju bra. Det enda som gjorde mig lite fundersam under tiden var när jag inte hittade "wipe dalvik cache" under huvudmenyn. Eftersom det är första gången för mig att roota/flasha en telefon, tog det en bra stund innan jag vågade leta bland olika alternativ under huvudmenyn. Under "Advanced" hittade jag den.
    Kanske kan lägga till en rad så en riktig nybörjare som jag skulle få det ännu enklare?
    Tack så mycket att det finns folk som du att hjälpa andra här på sidan.
     
    Last edited: 8 aug 2011
  4. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Inga problem, tack för feedbacken! Ska lägga till det angående dalvik i guiden.

    /S
     
  5. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1
    Behöver inte guiden men bra gjort sb för nu kan vi bara länka hit när nästa man kommer in och frågar samma frågor om och om igen. :)
     
    Last edited: 8 aug 2011
  6. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Det var därför jag tog lite tid och skrev ner den min käre Nero. ;)
     
  7. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1
    <3
    *blush*


    lol
     
  8. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Hej du kan byta själv genom Redigera inlägg -> Gå till avancerad. <3
     
    Saibot gillar detta.
  9. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Tack, Mr. Droidgren. <3
     
  10. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är helt ny och har inte vågat ge mig in i flashning av ROM...än!
    De jag är fundersam på är om de funkar lika bra eller bättre med beta 19 versionen av Ginger stir fry?
    Tänkte jag skulle våga ta tag i de dära någon dag mest för att se om man får bättre batteritid och om de blir lite bättre flyt.
    Har en Gen2 ZTE Blade.
     
  11. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1

    Jämfört med vad? Stock menar du?
    Isf Ja, "alla" GSF slår stock med hästlängder alla dagar i veckan.

    Kört 3 olika GSF, har (är) varit och är mer än nöjd med prestandan av både luren och mitt batteri.

    Testa, du kommer inte att bli besviken! ;)
     
  12. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Det är rätt enkelt egentligen om man läser guiden noga och följer den steg för steg. Jag är också helt ny och det gick bra. Själva GSF är ju klart mkt bättre.
     
  13. alarson

    alarson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är nybörjare så har en fråga bara, man behöver väl inte roota för att lägga in en rom med den här metoden? Men är det värt att göra det ändå,vilka är fördelarna med att roota?

    tack på förhand!
     
  14. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Man behöver inte roota före och alla custom rommar har root så när du har flashat in en ny rom så har du root.

    Rootar du före du flashar så kan du med titanium backup ta en fullständig backup på t.ex ett spel så att du kan fortsätta var du var efter att du flashat in den nya rommen.

    Så bara att göra en backup i titanium på de appar du vill ta en backup på och sen bara att installera titanium backup när du flashat den nya rommen och återställa apparna.

    Behöver du inte ta en backup på något så finns det ingen orsak att roota före.
     
    Last edited: 10 aug 2011
    alarson gillar detta.
  15. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Nej, du behöver inte roota, det är bara att köra OneClick direkt. :) Om du nu ska romma så kommer ju ROM'arna oftast rootade, och det är ju såklart en fördel. Rootning medför att du blir administratören över din mobil, du kan styra nästan ALLT! Bl.a. kan du överklocka och installera appar som kräver root.

    /S

    EDIT: Gryph din..! >:(
    Och som Gryph precis påpekade så behövs root om du ska ta backup på någonting mha. Titanium, annars behövs det inte.
     
    alarson gillar detta.
  16. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej jag menade om Beta 19 var bättre än 16, den som guiden handlar om?
    Vanligtvis så brukar ju ett högre nr vara bättre, men inte alltid.

    Ska kanske ge mig på de dära i helgen nu och prova flasha in en ny ROM.
    Ska läsa på som en jävel innan bara och lyckas spara undan de man vill ha kvar som spel och apps.
    Men om de ligger på SD-kortet borde väll program och spel vara kvar, eller?
     
    Last edited: 13 aug 2011
  17. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har nu stöt på ett problem.
    Kom hela vägen till select zip.
    Och när jag gör de så väljer jag b20 som ligger i rooten på SD kortet och den börjar men slutar efter nån sekund och säger att de är fel på den (bad).
    Så hur gör jag nu för att få in nån annan ROM?
     
  18. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Ladda ner b20 på nytt, möjligtvis korrupt. I clockwork någonstans kan du montera sd-kortet så du kommer åt det från datorn. Sen bara att försöka flasha på nytt.
     
    Last edited: 13 aug 2011
  19. binks82

    binks82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja av någon anledning så hade bara halva filen blivit kopierad till datorn från första början.

    Nu fick jag in de iaf och har krånglat bra länge med allt möjligt.
    Lurigt att få till allt från början igen.
    Tex så hittade den inte mina kontakter, tills jag hittade att den inte var inställd på att visa dom.
    Och när de va gjort så hade jag 4st av varje kontakt istället.
    Får köra de de här ett tag och se vad man tycker.
    Va så van vid de vanliga så nu är man ovan och är osäker på vad man tycker.

    Några speciella tips ni kan ge annars?
     
  20. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Lite ny inom androidfronten? ;)
    Vilken launcher kom som stock i din ROM? Annars skulle jag föreslå att du byter till t.ex. Launcher Pro eller ADW Launcher, luren blir bra mycket snabbare då.