Svenskt tangentbord (fysiskt)

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av ramviksrille, 28 jul 2011.

  1. ramviksrille

    ramviksrille Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur får man ett vanligt svenskt usb tangentbord att fungera med åäö på en android platta? Hittils har jag bara fått det att fungera med engelskt.
     
  2. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Man måste editera en .bin fil i /system/usr/keychars/ mappen, som troligen heter usb_.... något. Till varje knapp finns 4 tecken. Nu ser det ut t.ex. att knappen 2 ger @ med shift och alt. Så det står 222@@@. Om du vill få " med Shift, skall du ändra raden till 222"@@.
    Du måste vara root för att montera rw och göra filen redigerbart. Enkelt eller hur?
     
  3. ramviksrille

    ramviksrille Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lätt som en plätt, gör nog det ett annat år :) tack för svaret!
     
  4. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER


    Om du har root tillgång och kan vänta några dagar, så kan jag kanske maila över den filen. Jag fick den filen av en mycket duktig kille i Ungern, som moddade flera tangentbord drivers till olika språk. Men det fanns 2 fel i tangenternas position, och när jag själv försökte editera det, lyckades jag f*cka upp filen. Så jag bad honom att modda den, och nu väntar jag på att han sckicar en bättre version.
     
  5. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    detta funkade på min zte light: "Darthluda från apad.tv:s forum tipsar om att man kan ladda ner en modifierad qwerty.kcm.bin fil. Den modifierade versionen av tangentbordslayouten går att ladda ner här: Deposit Files , denna fil finns i system/usr/keychars -mappen. Använd Root Explorer för att ändra namnet på den gamla filen och därmed spara den som backup (tex qwerty.kcm.bin_) för att vara på den säkra sidan, flytta sedan den modifierade filen till keychar -mappen.
    Layouten är nästan som svensk standardlayout fast med ett undantag. Knappen bredvid "Z" används vanligtvis till "<" och ">", men de har inte fått det att fungera. Istället har de gjort tab + shift= < och tab + alt = >. Ett tips är att använda små klisterlappar för att ändra de tecken som är annorlunda på tangentbordet.

    Denna guide är lånad och fritt översatt från Swedish keyboard layout for external keyboard "

    kopierade in min artikel från ZTELight.co.cc - Sajten för dig som äger eller funderar på att skaffa en ZTE Light/V9! - Powered by CO.CC
     
  6. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    förvisso var det för bluetooth tangentbord, men det borde funka för usb-tangentbord med...
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10