Nexus One - Seg GPU och onödigt klena apps/spel?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Klonka, 21 feb 2010.

  1. Klonka

    Klonka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har under några månader varit inställd på att köpa en androidtelefon. Eftersom det har varit så mycket kraftfulla telefoner på gång så har jag väntat in telefoner som Nexus One, HTC Desire och Xperiea X10. Det har mot slutet nu börjat luta mer och mer åt en Nexus One för min del. Dock är det några saker som oroar mig och som jag skulle vilja ha era tankar kring.

    Tror ni att Nexus One kommer att bli bättre på att hantera 3d? Enligt den här testen så verkar inte resultatet så imponerande just nu. http://www.gadgetvenue.com/3d-performance-tested-iphone-3g-nexus-02150552/

    En annan sak som oroar är dels antalet olika androidtelefoner, och dels äldre androidversioner som körs. Kommer apps och spel tillverkas med kraftfulla telefoner som Nexus One i åtanke? Jag är rädd för att tillverkarna främst gör sådant som ska kunna köras även på mindre kraftfulla telefoner och äldre versioner av OSet. Detta borde i så fall innebära att utvecklingen hämmas, och att ägare av en smartphone i toppsegmentet får nöja sig med apps/spel som inte utnyttjar hårdvaran till fullo.

    När jag är på gång att lägga ut så mycket pengar på en pryl så vill jag gärna veta att jag köper något bra för framtiden. Köper jag en såpass dyr smartphone så vill jag kunna spela de bästa spelen, och jag vill kunna använda de mest avancerade apps:en. Det är uppenbart och förståeligt att Nexus One inte är där än, men hur tror ni den närmsta framtiden ser ut?
     
  2. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Använder han inte max resolution i testet på båda mobilerna? Har för mig jag läste något om det. Isf är det ju inte så konstigt att han får lägre FPS på nexus one då den har högre upplösning.
     
  3. sockan

    sockan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    ARM neon optimeringar kommer samt JIT. Då lär vi se riktig prestanda!
     
  4. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Spel är verkligen inte androids starka sida. Om det är det du är ute efter så är nog Iphone ett bättre alternativ för tillfället. Hur det ser ut i framtiden är det nog ingen som vet...
     
  5. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror defenitivt att vi kommer till en punkt hisnande snabbt, då Android blir en stark mobil operativsystem ävern för spel. :)
     
  6. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hårdvarumässigt ja. Men sen ska någon utveckla något oxå. Så det lär ju ta iaf ett halvår minst innan det är spel på samma nivå som iPhone... Just nu är det ljud och mjukvarusyntar samt spel som gör mig lite avundsjuk på iPhone, resten är jag inte alls avundsjuk på, tvärtom.
     
  7. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    köp en ajfon och om ett år kommer du se om android spel är där då kan du köpa nexus två ... inte så svårt
     
  8. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Google har fuckat upp det rätt rejält på den fronten... Tvivlar att vi kommer att få se iphoneprestanda inom de närmsta året.

    Sen kommer ju iphone "4g" i sommar.
     
  9. Klaent

    Klaent Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köp ett PSP
     
  10. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    jag vill inte ha spel. Men de kan väl i alla fall fixa på att man kan scrolla utan att Det hackar.
     
  11. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Du kanske skulle skaffa en nokia 3310, då slipper du scroll-lagg iaf... ;)
     
  12. Kevmo

    Kevmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inget lagg på min telefon förutom i standardlaunchern (som jag ändå inte använder)
     
  13. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja, jag har inget scroll lagg i telefonen (kör Cyano 5.0.3) men Cyanogen har ju också optimerat en del.

    Såg också att JIT är på gång från Google någon gång i maj(?) och andra optimeringar är på väg som ska förbättra Androids prestanda 3-4 gånger mot idag.

    Så ett år behöver man nog inte vänta för att få bättre spelprestanda. :)
     
  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Lagget som finns (för några) försvnner med .32 kerneln. Test så ser du.
     
  15. Kevmo

    Kevmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej det försvinner inte med 0.32-kerneln, det blir bara väsentligt mindre. Dock så tror jag att när JIT aktiveras och GPUn används i UI:t så kommer det flyta på bra mycket bättre... (troligtvis inte speciellt långt borta i den här takten).
     
  16. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    +1 Exakt! Dessutom är det så spännande att vara med på olika sätt och se hur allting utvecklas och duktiga devs som hittar nya vägar och geniala lösningar, that's what its all about :)

    Tycker på ren svenska att det hela är skitkul!!!!

    Ända nackdelen är att kärringen gnäller om att jag hellre spenderar mer utav min lediga tid framför nexus one och kod hackande än henne. lol :eek: ;)
     
  17. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Precis, dom måste få igång gpun. sen har vi redan gått igenom att alla med har lagg. :P
     
  18. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Nej, inte jag :D
     
  19. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    just ja, det var du som Hade fel på ögonen.
     
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Nej, det är jag ser bra, men inga ryck. Kanske du har en måndagsex till lur:neutral: