Träningsapplikationer - För dig som vill ha koll på din träning

Diskussion i 'Applikationer' startad av plexuz, 12 sept 2009.

?

Vilket program använder du i träningsspåret?

  1. BuddyRunner

    21 röst(er)
    3,5%
  2. CardioTrainer

    202 röst(er)
    33,3%
  3. MyTracks

    88 röst(er)
    14,5%
  4. Annat

    295 röst(er)
    48,7%
  1. Kiske

    Kiske Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Troligtvis har GPSen dåligt lås och är inställd på att filtrera bort positioner med mindre nogrannhet än ett visst antal meter. 30m är en vanlig siffra men varierar nog mellan tillverkare och olika rommar så gpsen har kanske lås med 50m noggrannhet men blir bortfiltrerad.
    Det som är trist är att gpserna rapporterar lås långt innan noggrannheten kommer ner på användbar nivå så man får ofta det här problemet.

    En lösning är att stå still och låta det stå "gps ok" i några minuter innan du börjar springa så du får bättre lås. Gpsens låser lättare vid stillastående men trackar lättare i hastighet.
     
  2. lind75

    lind75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Finns det någon bra app där även mina väner kan se på karta vaar jag är?
     
  3. Kiske

    Kiske Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    I Endomondo kan du sända din liveposition till websidan. Där kan dina kompisar skicka peptalks som spelas upp i dina lurar med!
     
  4. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Polar rekommenderar att man sköljer av mätaren och bandet efter varje användning och att man tvättar bandet i 40 grader efter 5-6 gånger. Gör inte Zephyr det?

    Jag bytte i alla fall batteri i min och idag funkade den klockrent. :) Inga avbrott eller störningar på pulskurvan. Jag vet inte om det beror på batteriet eller om jag bara hade tur idag men det får väl tiden utvisa.

    Polar uppger att drifttiden ska vara ca. 150h men det är inte jag i närheten av. Kanske 30-40h på sin höjd. Men batteriet som satt i från början kanske var gammalt.
     
  5. Sso

    Sso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vilken app med tillhörande websida erbjuder bästa möjligheterna att jämföra genomförda pass? Inte bara få se att det ena passet var snabbare än det andra, utan även se vart (eller iaf efter hur lång distans) det gick fortare i respektive pass. Har testat lite olika program, o just nu verkar sportypal vara närmast det jag letar efter, men andras rekommendationer uppskattas!
     
  6. leop

    leop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sports Tracker är kanske ett alternativ? Har inte kollat så noga men deras webbtjänst verkar både tjusig och mastig vad gäller information.
     
  7. Tokur

    Tokur Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade i början problem med att Polar Wearlink+ fungerade bara kortare stunder alt låste sig vid ett värde längre tider. Läste sen att man ska rengöra bältet med tvål efter användning samt ha enheten så nära mobilen som möjligt, t.ex. snett mot vänsterarm om jag hade mobilen på vänterarm. Efter jag började med dessa steg har det inte varit några problem längre. Sports Tracker
     
  8. Nickman

    Nickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tvål? Jag har gjort rent den med bara vatten, men tvål gör alltså skillnad?

    Jag har mobilen på armen, så det borde inte vara några problem där.

    Men fungerar GPS-mätningen i Sports Tracker för dig? För mig ger den alltid ca 15 % för lång sträcka? Testade idag igen efter den nya uppdateringen.
    Har du "GPS Filtering" på On eller Off?

    Edit: Nu klickade jag på din länk. Den banan ser rak och fin ut, min bana blir sick-sackig. Hur lyckas du med det? GPS Filtering On/Off? Vilken mobil har du?
     
    Last edited: 17 aug 2011
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Sportstracker och Runkeeper är fruktansvärt kassa jämfört med Endomondo. Har testat alla grundligt och Endomondo vinner överlägset det tre emellan. Detta gällande exakt GPS-uppmätning.
     
  10. Kiske

    Kiske Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det där skiljer mellan telefoner. För vissa funkar Sportstracker, andra Runkeeper och en del Endomondo. Har du en bra GPS så spelar det ingen roll vilken app du använder.
     
  11. Nickman

    Nickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Endomondo är bäst för mig också.

    Jaha, då kanske ZTE Blade funkar bäst med Endomondo.
     
  12. Tokur

    Tokur Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör med GPS Filtering: On, har en HTC Desire, har sprungit exakt samma rutt 4 gånger och sträckan har då varierat mellan 5,67-5,81 km men då har man kunnat se att det blivit en "genväg" någonstans.

    Får ta och testa något annat program nästa gång vädret tillåter en joggingrunda. :)
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Där har du faktiskt fel.

    Jag testade Runkeeper och Endomondo på både min X8 och nuvarande Atrix. Min flickvän har testat med en Acer Liquid och en SGS2. Det blir olika långt apparna emellan.

    Till mitt jobb cyklar jag ibland. Dit är det ~6km. Det diffar på runt 750 meter mellan apparna. Endomondo visar alltid lite lägre sträcka och zoomar man in så ser man rätt tydligt att den inte tar några omvägar. Runkeeper gör däremot det. Det blir alltid lite längre med Runkeeper på samma distans.

    Så det spelar faktiskt roll vilken app man använder. I alla fall på telefonerna X8, Liquid, Atrix och SGS2.
     
  14. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Apparna har ju egna algoritmer för att "jämna ut" rådatan från GPSn för att förhindra att det blir en massa sick-sack när man är ute och springer. Antagligen är det det som gör skillnaden.

    Edit:
    Jag kontrollmätte min senaste löprunda i runkeeper mot att rita ut den så noga jag kunde på Reittisuunnittelu | I FORM . Runkeeper sa att den var 8,50km och på iform.se blev den 8,45km. :eek: Så ibland träffar den väldigt rätt. :)
    Givetvis stämmer inte spåret på runkeeper till 100% men att den rundar av vissa hörn verkar jämna ut sig mot "svängandet" på rakorna.
     
    Last edited: 18 aug 2011
  15. Nickman

    Nickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nä, Polar Wearlink+ är totalt värdelös, nu blir det ett garantiärende.

    Nu hittar inte telefonen inte enheten alls helt plötsligt. Har startat om telefonen flera gånger, inaktiverat/aktiverat bluetooth flera gånger och har bytt batteri. Ingen kontakt alls alltså. Mobilen ser alltså inte ens enheten under Bluetooth-inställningarna.
     
  16. j0nkan

    j0nkan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Se låtar under en löprunda

    Sportstracker påstår att deras app loggar vilka låtar man lyssnar på under ett träningspass. Gäller detta även låtar i Spotify?
    Det framgår inte på deras hemsida nämligen.

    EDIT: Undrar också om det spelar någon roll för GPS-mottagningen om man har framsida eller baksida vänd utåt i hållaren som man har på armen?(om man nu använder just en sådan hållare vid sina träningspass).
     
    Last edited: 19 aug 2011
  17. Matiros

    Matiros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det kanske redan har besvarats men finns det någon app för träning som synkar med Spotify? Använder CardioTrainer nu och den verkar inte göra det...
     
  18. Remanis

    Remanis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  19. OptimusLimpan

    OptimusLimpan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör med runkeeper men tycker den buggar en del. Har svårt att hitta signal och mäter fel ibland.

    Ett problem har jag med den senaste versionen, förut valde man ju om man ville posta på facebook genom att bocka i rutan eller inte innan man tryckte på save. Men nu kan jag inte bocka i någon ruta. Den postar till facebook vare sig jag vill eller inte. Vad gör jag åt det?

    Edit: löste sig.
     
    Last edited: 22 aug 2011
  20. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hmm, jag har omvänt problem, runkeeper postar inte till facebook även fast jag bockar i det..

    Sent from my GT-S5660 using Tapatalk