Nätverk ej tillgängligt efter uppdatering

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av XpArcrfreak, 11 aug 2011.

  1. XpArcrfreak

    XpArcrfreak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter den senaste uppdateringen för några dagar sen, (den med firmware uppdateringen) så har internet i min mobil slutat fungera totalt. Jag kan inte starta webbläsare, logga in i fb eller ens använda de flesta appar då dessa är kopplade till internet. Jag har startat om mobilen flera gånger och har testat att söka efter nytt nätverk och koppla om. Är för tillfället uppkopplad till "Sweden 3G", men 3G ikonen som tidigare brukade vara längst upp i statusfältet är helt borta. Har varit så nu i 3 dagar, någon som har någon vettig förklaring och lösning?
     
  2. roffe99

    roffe99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nätverk ej tillgängligt

    Ett fel som en del användare har råkat ut för. Lösningen som fungerar för de flesta är att köra PC Companion på nytt med mobilen på men välja "repair" - knappen till höger - och då uppdateras programvaran på nytt men du behåller samma FW 2.3.3 och den uppdaterade versionen 4.0......
    Efter "lagningen" är mobilen nollställd och då får du köra konfigueringen 1 - 8 etc på nytt och - viktigt - lägga in operatörens data och nätkoppling på nytt. Antigen får du dom automatiskt eller så ber du mobilen söka efter internet/mms uppgifter eller lägger in dom manuellt. Vid konfig får du antagligen lägga in event Google account. Då skall det förmodligen funka och nätstapel och 3G eller H ikonen synas. Du får se till att datakoppling och /eller nätverkskonto är markerade. Glöm inte att göra back up på dina kontakter etc.
     
    Last edited: 11 aug 2011
    JkJ076 gillar detta.
  3. XpArcrfreak

    XpArcrfreak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Avaktivera Pin-kod

    Detta fungerade inte för mig. Blåste ur allt som fanns i telefonen och försökte om på nytt men det fungerade inte. Testade att byta simkort och då fungerade det, men när jag lade in mitt kort så funka det inte. Så jag googla lite och hittade information på xda forumen. Det man skall göra när nätverket inte längre är tillgängligt är att man skall AVAKTIVERA Pin-koden till simkortet. Dvs den koden man slår när man sätter igång telefonen. Sedan skall man hämta inställningar och då kommer det fungera.
     
  4. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Fungerade detta för dig?
     
  5. XpArcrfreak

    XpArcrfreak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp, det jag gjorde för att nätverket skulle fungera igen är följande;
    Jag gick in i mina Inställlningar/Säkerhet/Pinkod och avaktiverade Pinkoden. Sedan gick jag in och tryckte på funktionen Hämta inställningar. Gick sedan in i webbläsaren och då kom det upp en ruta där jag fick välja operatör, i mitt fall "Tele2 SE". Då dök 3G rutan upp i statusfältet och allting fungerade igen. Glöm inte att aktivera tillbaks pinkoden igen sen. Fick hela detta tips på XDA forumet, då flera andra verkade ha samma fel.
    Innan jag testade allt detta så testade jag ALLT möjligt. Jag gjorde fabriksåterställning, gjorde "reparation" via PC C, bytte ut simkort och testade andra, laddade om senaste uppdateringen, provade att lägga in APN manuellt, provade att ladda hem inställningar via min operatör, men INGET fungerade. Det ända som fungerade var mitt tips ovan
     
  6. saffrine

    saffrine Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja hade samma problem med min arc. ja tankade hem uppdateringen i söndags och de tröjde till på onsdag till den funkade igen. de ända ja gjorde va att ta ur SIM kortet då o då sen bara funkade de tillslut. måste vart nån bugg av nått slag.

    men din lösning verkar ju funka bättre en min så :P
     
  7. Caroline81

    Caroline81 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Hade precis samma sak att internet ej fungerade på min mobil! Det hände inte direkt efter uppdateringen utan ett par dagar efter. Jag försökte hämta hem mms/gprs-inställningarna men det stod något om att det ej kunde "konfigureras med simkortet". Jag ringde till Tele2 och killen där "testade något" på sin dator/med systemet och bad mig starta om mobilen .. sedan fungerade det. :)
     
  8. XpArcrfreak

    XpArcrfreak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar som att det är många som fått problem med internet i och med uppdateringen