Damm/Vattentålig android (Defy vs Active)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Ragzy, 29 jun 2011.

?

Vilket alternativ förespråkar du? (öppen omröstning)

  1. Motorola Defy

    51,6%
  2. Sony Ericsson Xperia Active

    48,4%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ragzy

    Ragzy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag hade ett lång inlägg skrivet ang detta, men blev utloggad när jag skulle förhandsgranska och sen var allt borta, vore tacksam om swedroid kunde fixa detta (ex så att man får en varning (popup) innan men navigerar bort från ett opostat inlägg eller ngt).

    On topic:

    Snart finns det två alternativ för den som är intresserad av en damm/vattentålig android mobil. Det finns säkert fler än jag som väger mellan dessa alternativ, så varför inte grubbla ihop? Här är vad jag har kommit fram till, fyll på med era tankar. Äh, varför inte gå hela vägen och slänga in en omröstning också:)

    Artikel för övergrivande underlag för denna diskussion:
    Xperia Active eller Motorola Defy? - Amobil.no

    Defy+
    • Lagom stor
    • Högre uppösning
    • Kraftigare batteri


    Active+
    • Liite mindre (skiljer H-1.5cm, B-0.4cm D+0.31cm).
    • Tillbehör: Handstrap, 2 skal (svart och vitt) (sedan finns den i en design med vit "mittram" och en med orange. (Jag är medveten om att de två klippen nedan säger emot varandra angående skalen)
    • Starkare processor (1GHz vs 800MHz)
    • "Barometersensor"
    • Support för ANT+


    Det jag stör mej på med defy:
    • Vill man ha den vita modellen måste den importeras från tyskland och då kan det bli garantiproblem.
    • Plastpluggarna känns som en billig lösning.
    • Högtalarproblemet (och det faktum att de ljög om att de hade fixat det).
    • Att det finns 2 hemliga modeller (grön/röd lins). Släpp en ny modell istället för h*lvete!

    Det jag stör mej på med Active:
    • Den minimala storlekskillnaden motiverar inte det sämre batteriet och den lägre skärmupplösningen. Om priset blir en motiverande faktor (antagligen inte) återstår att se.
    • Hålet nere i högra hörnet är fult och kommer troligtvis kännas som om det är ivägen. En lösning liknande Neonode N2 hade varit bättre i mina ögon..


    Video som bla jämför storleken med Xperia X10 mini
    YouTube - ‪Sony Ericsson Xperia active (feat. a unique pressure sensor and supporting ANT+)‬‏

    Ericssons pinsamma Malin (speak English not Swenglish!) visar de bundlade tillbehören @ 6:12 och får en titt på insidan @ 07:55:
    YouTube - ‪Sony Ericsson Xperia active First Look‬‏

    Kanske rent av någon som ska byta från Defy till active som har lust att motivera detta?
     
  2. bEPH

    bEPH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    För mig som är nyfiken men oinsatt, är nån av dessa graderade enligt nån skala? Tex. Ip-klassade?
     
  3. weld_expert

    weld_expert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja någon som vet om active är IP klassad? Sony Ericsson säger ju att den klarar 1 meter meter vatten i 30 minuter har jag lyckats snoka fram
     
  4. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Kommer att följa tråden med stort intresse, känns som att nästa lur blir någon stryktålig en. Jag tycker generellt sett intresset för Defy verkar relativt litet och jag har blivit fundersam över varför. Kanske det där högtalarproblemet om det ej är fixat? Kanske att det just är en motorola och de är ju inte särskilt stora på den nordiska marknaden?

    Själv tycker jag den verkar riktigt prisvärd, speciellt om man importerar från Tyskland om man vågar, tyckte att den låg på strax över 2k därifrån enligt prisjakt? Har inte i detalj gjort jämförelser och undersökt hur den står sig mot konkurrenterna men gissningsvis borde den inte vara minst lika bra prestandamässigt medan den också är stryktålig?

    Angående dess processor är det inte en nedklockad snapdragon? Av det lilla jag har läst klockar den generellt sett väldigt bra, 1200 mhz verkar inte vara omöjligt med de flesta exemplar. Sen att den också har support av cm7 samt miui är ju bara en bonus (ingen aning om hur stabila dessa roms är på den).

    Har tyvärr inte läst mycket om SE Active men lite synd med upplösningen bara, det skulle väga ganska tungt för mig. Sen gissar jag på att priset kommer att bli lite dyrare? Kan det kanske vara så att om man vill att det ska funka out of the box så är Active ett bra alternativ, medan om man är villig att pilla en del finns det ganska mycket extra att klämma ur Defy?
     
  5. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Active är ful som stryk. svart/orange hade fina färger, men fuuuul design. Den känns dock som den är mer robust, verkligen gjord för aktivitet medans Defyn känns mer som passivt skydd som är där just in case.

    hur som helst har min Defy varit på garantiärende i Tyskland redan. inga problem. förmodligen får du mer problem med ANOVO i Sverige
     
  6. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja jag vill också ha en vattentålig och stötsäker android telefon.

    Svårt val det där där man undrar hur mycket den högre upplösningen och något större skärmen på Defy gör i praktiken.

    Defys tätning av uttagen kändes väl så där i butiken och motorola har ju tagit tillbaka IP67 ratingen och säger att den inte är vattentät utan bara skyddad numera. Frågan är dock om SE Active lovar mer, har inte sett något annat än "Tålig" från dem heller. Vill ju kunna ha den på sjön och i skogen utan att oroa mig för vatten.

    Fördel Defy :bättre upplösning,något större skärm med gorillaglas + finns att köpa nu. troligen lite billigare än Active. Röstringningen om den fungerar.

    Nackdel Defy: högtalarproblemet, kanske sämre väderskydd. lite sämre hårdvara, ingen 720P video och tveksam bildkvalitét från kameran(grön/rödlins kameramodulen).

    Fördel Active: något nyare och snabbare hårdvara och nyare Androidversion. Ant+ stöd samt lufttryck/höjdmätarsensor. Liten och smidig troligen bättre väderskyddad. Sannolikt hyggliga bilder om ej full hd. SE nya policy för upplåsning av bootloader om det också gäller denna.

    Nackdel Active: lägre skärmupplösning, Dragontrailglaset oprövat kan vara både bättre eller sämre än Gorillaglaset. Telefonen ännu otestad och går ej att köpa än.

    Tänkte först köpa en Defy men vill gärna känna på SE Active i verkligheten eller läsa seriöst test innan jag bestämmer mig.

    De Motorolor jag tidigare haft har bara krånglat utom de riktigt gamla NMT och det gamla antika "hundbenet" min första gsm telefon,de fungerade faktiskt(långt innan Android blev till).

    Men de kanske har blivit bättre numera och just nu är det ju enda ruggade konsument Androiden som går att köpa om man vill ha den idag. Eller ska man vänta på SE Active?
     
  7. mij

    mij Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    ‪DSCN0241‬‏ - YouTube
     
  8. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jo jag har sett ett antal telefonbadarklipp både med Defy och Active men inget riktigt test om vilken som är bäst. Kanske kommer när Active släpps för försäljning.

    Åtminstone för Defy har några testare fått viss vatteninträngning och det är väl så att den kanske inte riktigt fixar de 30min på 1m som ip67 kräver varav motorola nu bara säger att den är vattenskyddad och inte vattentät.

    Just vattenskyddet är viktigt för mig och vi har visserligen en Sonim Xp3 som med råge pallar ip67 (några tokiga danskar sänkte en sådan i test med fiskespö till 6-7m djup å den överlevde) men tyvärr är den en utpräglad dumbphone utan 3g och när man vant sig vid alla smarta appar vill man helst ha en android så man kan köra marine traffic ais app,sjöfartsverkets vivakarta samt vädertjänster på det sätt man är bortskämd med numera.
     
  9. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Jag har haft en Defy i ca 4mån nu kan inte säga annat en att jag är sjukt nöjd med den! Först och främst battertiden är hur bra som helst, det är ju trots allt en smartphone men man klarar sig 2 hela dagar vid mycket flitigt användande!! Motorola tog bort ip klassning pga av att dom inte kan säkra pluggarna på kontakterna ifall den skulle hamna under vatten. Det är ganska lätt hänt att man kanske glömmer stänga pluggen efter laddning eller dyligt.

    Övrigt så har jag använt den flitigt vid fiske och blöt miljö! Har aldrig fått några som helst problem med den och den har fått bada ett par ggr ;) mekar även med bilar en hel del och vistats i smutsig miljö men har inte en skråma på telefonen! Klanta mig även en gång rejält och tappa den ut från balkongen (8m) rätt ner. Den slog i ett räcke under samt gled med display sidan mot väggen för att slutligen hamna på gräs. Trodde det var helt kört men trodde inte mina ögon när det inte fanns en enda repa på den!

    I efterhand har det visat sig att batteri har fått stryk och inte håller så bra längre men nytt är beställt.
     
  10. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Min man är supernöjd med sin Defy. Han är ingen superflitig användare (och det är hans första smartphone), men använder en del youtube (kollar filmer) och kan ha allt synk, GPS, wifi, m.m. påslaget och ändå ladda varannan dag.

    Några saker som jag retar mig på en någon bugg som gör att haptisk återkoppling inte går att stänga av utan en app som kräver root, och att batteri i % bara visar hela tiotal (men det ska gå att ordna med en 7 kr-betalapp).

    Actives skärm är ju bara 3 tum, medan Defy har 3,7.

    Active är tjockare än Defy som redan den kan upplevas som något tjock.

    Defy har mycket bra fysiska mått för en 3,7-tummare. Mindre än Desire S (men något tjockare).

    Utseendet... Active ser ut som jag vet inte vad (man kan ju iofs gilla designen, men som synes gör inte jag det), medan Defy ser mer "normal" ut.

    Priset är bra för en Defy tycker jag.

    Jag saknar fäste för rem eller prydnad på Defyn, liksom på många andra nyare telefoner. Varför i helsicke håller man på att avveckla detta?

    Vi är så nöjda med Defyn vi har, att jag funderar på att sälja min SGS och köpa en Defy. Jag retar mig för mycket på hur otroligt batterislukande skärmen på SGS:en är.
     
  11. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Tror faktiskt att Motorolan är tåligare, den är dessutom en bättre mobil :)
     
  12. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Man blir faktiskt lite sugen på att skaffa en defy när man hör alla lovord utan att direkt ha behov av en ny lur i dagsläget, tycker det verkar som en superprisvärd mobil, men trots det verkar inte intresset för den vara allt för stort konstigt nog... Alla vill väl ha det allra värsta i prestandaväg antar jag.

    Hur som helst för att, tänkte tillägga att jag såg ett rykte att en lite uppgraderad uppföljare till defy kanske är på väg. Verkar vara väldigt små uppgraderingar (bara snäppet vassare cpu vad jag kan se), men om den hamnar i samma prisklass så... Prova att googla på defy+. Några i någon tråd på ett forum verkade dock bara mena att det var en mjukvaruuppdatering till gingerbread som gick under det namnet då "defy+" först verkar ha dykt upp på just en screenshot av "about phone"-skärmen.
     
  13. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    I något av videoklippen så säger dom att Active är klassad IP67.

    Klassningen kan ni läsa om på följande sida:
    Kapslingsklassning - Wikipedia
     
  14. csidroid

    csidroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    ta xperia active för den har 1ghz och defyn har 800 mhz. min gio har 800 mhz men den är rätt snabb så jag kan tänka mej hur snabb 1ghz är :)
     
  15. erolwi

    erolwi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu kommer ju defy+ med 1GHz samt Samsung Galaxy Xcover. Samsungen har dock för dålig kamera för att funka tycker jag. Hittils tror jag dock Xperian leder, ska dock vänta och jämdöra defy och xperia när man kan provtycka så får man se om skärmen känns för liten
     
  16. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag fick till svars på Sony Ericssons facebook sida att Active är ip67 klassad. Med andra ord helt ok att fota flickor underifrån i poolen!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.