Problem med täckning i nya Xperia Mini Pro

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av prosen, 18 aug 2011.

?

Upplever du problem med 3G-täckningen på nya Xperia Mini/Mini Pro?

  1. Ja

    41 röst(er)
    64,1%
  2. Nej

    23 röst(er)
    35,9%
  1. prosen

    prosen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag är ägare av nya Xperia Mini Pro och även till föregångaren Xperia X10 Mini Pro och har uppmärksammat att det måste skett någon förändring av hur mjukvaran prioriterar vilket nät den ska använda sig av (WCDMA prio/GSM), eventuellt en svagare eller olyckligt placerad antenn i hårdvaran. Jag började tänka på detta då jag märkte att MMS med bilder ibland inte skickas iväg (de kvarstår antingen som status ”Skickas” eller ”Kö för att skickas”) och har kommit fram till att den gemensamma nämnaren för detta är att nätet när detta problem uppstår är G. I vanliga fall när jag skickar MMS så är nätet 3G och precis vid sändningstillfället går farten upp till H (Turbo3G) och MMS:et skickat utan problem. Eftersom jag aldrig upplevt detta problem med min gamla X10 Mini Pro och även har denna kvar så satt jag med bägge telefonerna och åkte runt med bilen för att se hur telefonerna byter mellan nät. Båda telefoner har samma abonnemang (Tele2), nya SIM-kort, inställningen ”WCDMA prio/GSM” samt ”välj nät automatiskt”, och hölls på samma sätt i baksätet på bilen när frugan körde. Det jag märkte var att när min gamla X10 Mini Pro låg kvar på 3G nätet med tre pinnar bytte nya Mini Pro till G av någon anledningen, och det kändes som att det var så här över lag. Jag provade då att ändra inställningen i nya Mini Pro till ”Endast WCDMA” och märkte då att telefonen låg kvar på 3G nätet med tre pinnar precis på gamla X10 Mini Pro gjorde. Nätet som båda telefonerna valde var Sweden 3G. Jag har varit i kontakt med SE Support med de vill inte kännas vid problemet. Jag blev dock ombedd att installera om firmware via SUS vilket jag också gjort, utan resultat, även om jag inte trodde på det (det här med att installera om är ju ett standardsvar som man får allt för ofta enligt min mening). Numera kör jag med inställningen ”Endast WCDMA”, men har inte gjort det länge nog för att se om det är lösningen på mitt problem.

    Är det någon mer än jag som upplever detta problem?

    Skulle ni på Swedroid kunna vara vaksamma på detta i eventuellt kommande test av Xperia Mini Pro?

    Tack på förhand!

    Mvh
    Peter
     
  2. Charlotte

    Charlotte Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Japp.
     
    prosen gillar detta.
  3. kanin

    kanin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Yes! Jag har (hade, har skickat tillbaks den och hoppas på en ny) samma bekymmer med min, inomhus fick jag knappt någon eller ingen 3G täckning överhuvudtaget (tele2 nytt simkort). Har testat med andra mobiler på samma ställen inomhus med samma simkort då får jag full styrka på 3G mycket märkligt tycker jag..
     
    prosen gillar detta.
  4. prosen

    prosen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack! Då är det inte bara jag som har problem i alla fall.
    Mvh
    Peter
     
  5. stga77

    stga77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Japp, jag kan också bekräfta detta.
     
    prosen gillar detta.
  6. npc

    npc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Samma problem här.
     
    prosen gillar detta.
  7. ulfmartin

    ulfmartin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Här är en till med samma problem,och ibland tappar min täckningen helt även på 2G,fixade nytt simkort men det hjälpte inte.
     
    prosen gillar detta.
  8. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Vad är i sådana fall problemet?
    Om så många här har fått detta problem... ja då kan det ju inte vara ett måndagsexemplar direkt.
     
    prosen gillar detta.
  9. stga77

    stga77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ja, detta känns ju lite oroväckande faktiskt. Här i närheten Har det strulat med Telenors master sista veckan så jag trodde att det var det. Men när SIMet sitter i min iPhone så har jag nu full styrka. Jag som gillade denna telefonen :(
     
    prosen gillar detta.
  10. prosen

    prosen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade samma sak hemma i lägenheten nu ikväll, med inställningen "WCDMA prio/GSM", och gick runt med båda mobilerna i olika rum och när min gamla X10 Mini Pro ligger konstant på tre pinnar på 3G ligger min nya Mini Pro på endast en pinne på 3G, plus att den ibland växlar ner till G, när min gamla ligger kvar på 3G tre pinnar. Ändrar jag till "Endast WCDMA" ligger gamla X10 Mini Pro på tre pinnar på 3G och nya Mini Pro på en pinne på 3G, plus att jag får "Ingen tjänst" korta stunder. Kan det vara så att man gjort antennen mindre i nya Mini Pro till förmån för exempelvis två kameror eller att den är olyckligt placerad?

    Någon som upplever någon skillnad med inställningen "Endast WCDMA"?

    Mvh
    Peter
     
  11. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Har exakt samma problem som rapporterats i den här tråden (både problemen med dålig mottagning på 3G samt att den helt tappar mottagningen "No service").

    Verkar som WCDMA-mottagningen i telefonen är extremt känslig, för jag kan ha full täckning när telefonen ligger på bordet, men när jag tar upp den och håller den i handen så kan jag tappa alla pinnar helt alternativt bara ha en kvar.

    Jag var övertygad om att jag hade fått ett måndagsexemplar (hade även det elektroniska surret som rapporteras om i andra trådar) så jag har skickat tillbaka den och väntar på en ny.

    Det verkar väldigt oroväckande att så många rapporterar om samma fel... :-(
     
    prosen gillar detta.
  12. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Nu tycker iofs jag att man inte kan lita på staplarna i notifieringsbaren utan man bör kolla mer på signalstyrkan.

    knappa in *#*#4636#*#* och kolla sedan under phone information på signalstyrkan. Hur mycket skiljer den?
     
    prosen gillar detta.
  13. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Nu har jag inte kvar telefonen eftersom jag skickade tillbaka den, men följande värden (tagna från "signal strength" under "status/about phone/settings") skrev jag upp när jag hade den:

    -91 dBm 11 asu (fritt på bord)
    -111 dBm 1 asu (håller normalt i handen)

    Jämförelsevis min gamla x10 mini ligger på -87 dBm 13 asu respektive -93 dBm 10 asu....
     
    prosen gillar detta.
  14. prosen

    prosen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Ska också prova detta när jag kommer hem från jobbet, med båda mobilerna, återkommer i ärendet...
    Mvh
    Peter
     
  15. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Har nu en mini pro och en x10 mini pro liggandes på bordet här på kontoret (fördelen med att jobba i ett ericsson lab) och jag ser skillnad mellan signalstyrkorna. Verkar som om antennen i den nya modellen är mindre eller så är radio mjukvaran inte optimerad ännu.
     
    prosen gillar detta.
  16. Pastorn72

    Pastorn72 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jämförde lite själv mellan X10 Mini Pron och Mini Pron men blir inte klokare för det.
    Ena stunden får man bättre värden i X10 Mini Pron i nästa tvärtom!..

    När X10 Mini Pron påvisar 3G täckning så går den ändå ner i GPRS så snart man surfar medans Mini Pron verkar anse 3G täckningen för dålig så den håller sig på GPRS ...

    Provar vidare ....
     
    prosen gillar detta.
  17. hemligsomfan

    hemligsomfan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har inte haft några problem, men på skrivbordet framför mig (2 skärmar och en trådlös mus precis brevid), så är det ca 10 dB skillnad mot att hålla den i handen.
     
    prosen gillar detta.
  18. prosen

    prosen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lite nyfiken, vad skiljer *#*#4636#*#* från att gå till Inställningar - Om telfonen - Status - Signalstyrka, eller är det samma sak?
    Mvh
    Peter
     
  19. prosen

    prosen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Trevligt att någon från SE är inne och läser också :)
    Mvh
    Peter
     
  20. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det är inget som skiljer men jag brukar använda den menyn för att kika på andra saker.

    Hehehe jag sa aldrig Sony Ericsson utan Ericsson och det är stor skillnad. Vi pysslar med mobilnäten och inte telefonerna. Dock så har vi en mängd lurar som används i testningen.
     
    prosen gillar detta.