Tappar mobilt nätverk ?

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av jonas9000, 15 aug 2011.

  1. jonas9000

    jonas9000 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kör senaste CM7 och i helgen efter jag gjort en omstart tappade jag mitt mobila nätverk. Försökte starta det genom inställningar/trådlöst & nätverk/mobila nätverk/Nätverksoperatörer/sök eller välj operatör. Då står det "Det går inte ansluta till nätverk för tillfället,försök igen senare" ???? Gjorde en fabriksåterställning i recovery och installerade sedan senaste CM7, funkade perfekt igen. Men idag gjorde jag en omstart och det mobila nätverket försvann igen ?? Det ända som jag gjort båda gånger som jag kan tänka på är att jag använt LG GetRIL för att matcha min baseband 1035.21_20110502 och programet gnällt att jag behöver en ny rilversion som den laddar ner och matchar, men efter reboot så försvinner nätverket ? Jag kör baseband 502 eftersom det är det ända som jag vet fungerar med hyffsad ljudkvalite på min telefon, har dock inte testat senaste 8xx. Någon som vet något om detta ??:(
     
  2. jt_kian

    jt_kian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Platta:
    iPad 2017
    ROM:
    Stock
    Jag har också samma problem. Har du hittat någon lösning?
     
  3. fredisco

    fredisco Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om inte jag minns helt fel så kommer 502 och 530 basebandet från en annan telefon..
    (LG U660) som är Korea varianten av Optimus 2X.

    12 Aug: SmartFlash stock baseband release: 1035.21_20110725 - Android @ MoDaCo

    Dock har jag aldrig fått 502 att fungera bra med min O2X. Jag kunde bara ringa fasta telefoner, om jag ringde till en mobiltelefon så blev det inget ljud m.m.
    Däremot så var det bra ljud med CM när jag ringde fasta nätet.

    CM_Arcee (Som är huvudutvecklaren för O2X samt CM) har skrivit själv att han kör 218 RADIO

    https://twitter.com/#!/CM_arcee/status/64819517112594432
    https://twitter.com/#!/CM_arcee/status/65871139741769728
     
  4. pellegrino

    pellegrino Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har också samma problem. Kört diverse olika baseband, inklusive 218, utan att bli av med problemet. Återgått till modaco fr19, tyvärr...
     
  5. jonas9000

    jonas9000 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har ingen lösning ännu. Måste byta rom om jag inte hittar något. Har aldrig haft detta bekymmer tidigare, och har kört CM7 länge.
     
  6. jonas9000

    jonas9000 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har nu gått till baka till CM7 #106 och mobilt nätverk fungerar ! #107 skall även fungera enligt ryckten, men allt senare än 107 fungerar inte med baseband 502 + ril verkar det som. Hoppas detta åtgärdas så man kan börja uppdatera luren igen .
     
  7. Robroy77

    Robroy77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har samma problem har operatören 3 egentligen, men sedan jag bytte till CM7 så står det Telenor som operatör i mobilen. Jag måste bocka i Roaming, då funkar det perfekt. Är det någon som vet om det blir någon extra kostnad för detta?

    Vilken operatör har du?

    Tre skriver så här om problemet:

    "Just nu kan vissa av våra kunder uppleva problem med att det ser ut som om man är uppkopplad mot en annan operatör i Sverige trots att de är uppkopplade mot vårt nät. Vi känner till problemet och arbetar på en lösning. Ansluter du dock mot en utländsk operatörs nät nära gränsen kommer du bli debitera utlandstaxa."
     
  8. Robroy77

    Robroy77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Testa och aktivera roaming, har inga problem med att jag tappar det mobila nätverket längre och nätet är betydligt snabbare:)
     
  9. jbella

    jbella Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag haft samma problem (och min flickvän likaså) det har visat sig vara appar som sabbar det. WidgetLocker(om jag minns rätt) och Viber är det som har ställt till det för mig. När jag och tjejen installerat Viber fick både hon och jag problemet, avinstallation löste problemet direkt.
     
  10. spot_1337

    spot_1337 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hade samma problem tills jag gick tillbaka till #108 och nu fungerar det som det ska.
     
  11. pellegrino

    pellegrino Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Skrev ett inlägg under allmänna cm7-tråden igår. Det är fixat nu, går att läsa om under cm-nightlies.appspot.com

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  12. jonas9000

    jonas9000 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ända sättet för mej nu med CM7 är att göra en factory reset innan jag installerar nytt rom, då får jag mobilt nätverk. Men om jag behöver gör en reboot försvinner det och jag måste göra om processen. Det tar alltså c:a 2 timmar att lägga på nytt rom med backup ifrån titanium.