Ersättningskalender?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av peterhjalmarsson, 18 aug 2011.

  1. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Efter den nya uppdateringen har kalendern slutat visa de olika kalendrarna i olika färger. Någon som har ett tips på någon kalender att ersätta den med? Den absolut måste använda Google-kalenderns egna kalenderdatabas och inte synka till sin egen. Synkningar ställer alltid till det...
     
  2. fjallmamman

    fjallmamman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jorte använde jag tidigare, nu har jag BusinessCalendarFree (båda från Market, gratis appar) - jag tröttnade på Jorte för de körde uppdateringar varje dag, eller flera gånger om dagen nån gång... Annars var den väldigt bra :)
     
  3. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Enligt kommentarerna på Market verkar Jorte synkronisera mellan GCal och sin egen databas, och dessutom ställa till det. Big no-no för mig, jag har haft nog många problem över åren med det när de olika databaserna inte riktigt stödjer samma features.

    Busines Calendar Free synkas också enligt företagets egna uppgifter på Market, och det finns användare under kommentarerna som haft problem med synken. Så nej tack!

    Provar just nu "touch calendar", men användargränssnittet lämnar minst sagt lite att önska... :-(
     
  4. CEdlund

    CEdlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER


    Jag har använt denna Calender (betalvarianten) och den funkar hur bra som helst.
     
  5. Dr.Smith

    Dr.Smith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag gillar att ha rätt god översikt, så Calendar Pad fyller mina behov.
    Den inbyggda kalender-appen var inte mycket att hänga upp i julgranen... :(
     
  6. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Business Calendar Free synkar tyvärr också mot GCal enligt beskrivningen i Market, och användare klagar på att saker försvinner... Men annars ser den ju trevlig ut.

    Tyvärr så inger en app vars beskrivning på Market inleds med "IF YOUR EVENTS ARE GONE, please check my website" inte så mycket förtroende. :-(

    Jag antar att kalendern i Arc:en är Sony-Ericssons egna. Kan man komma åt Google orginalkalendern på något sätt och prova den? Jag upprepar alltså att jag är ute efter en kalenderapp som precis som Arc:ens orginalkalender använder GCal-data direkt utan att göra en synk :)automatiserad export/import) först. Alla förslag hittills har fallit på det tyvärr.
     
  7. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Vill du ha en mer agenda-vy så prova pure calendar widget (agenda). Har provat många andra kalenderappar men ingen har varit bra.

    Sent from my SE ARC using tapatalk.
     
  8. Dr.Smith

    Dr.Smith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Mja, jag tror snarare utvecklaren stött på någon bugg... "If your events are gone suddenly, you may have a problem in the stock calendar app. Try the following operation." (följt av en instruktion hur man rensar lokala cachen).

    Värt en test iaf :)
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag gillade DateBk på palm så jag kör numera Pimlical for Android. Finns tyvärr inte på Market utan bara på Pimlico Software home page.
     
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Calendar pad utan tvekan, oberoende av hur beskrivningen inleds ;)

    Har kört den i över två år, klockren veckovy.
     
  11. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Jag lägger också min röst på Calendar Pad. Den är inte snygg men funktionell och överskådlig samt synkar med Androids standardkalender. Pocket Informant tycker jag också är bra. Den har dessutom bättre design (synkar också mot Androids standardkalender). Åtminstone Calendar Pad kan visa olika kalendrar i olika färger men jag tror att även Pocket Informant kan göra det.

    I dagsläget använder jag Pocket informant som huvudkalender där jag skriver in nya möten etc. Jag kör Smooth calendar som widget på primära hemskärmen (En liten 4x1 widget som ger bra överblick över mina kommande möten) och Calendar pads widget (finns i flera olika format) på en annan hemskärm som visar veckan i en överblick. Funkar jättebra för mig!
     
  12. popfarmor

    popfarmor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bara nyfiken eftersom jag aldrig använder telefonens kalender men funderar på att börja göra det; vad är det som ni saknar i standartkalendern?
     
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu har jag ju ingen SE men det jag saknar mest på min Desire S är en vettig veckoöversikt, skulle tro att den är lika dålig på SE.
     
  14. fjallmamman

    fjallmamman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hmm, konstigt - jag synkar min google calendar mot båda - ungefär 10-15 poster/vardag, det har fungerat för mig. Hoppas du hittar en bra, i alla fall!
     
  15. linana

    linana Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pure Grid Calendar widget i veckovyläge är den snyggaste och mest lättöverskådliga kalender jag hittat. Kan även göras "scrollabe" om man använder launcher, vilket är mycket uppskattat.
     
  16. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Förtom en märklig grafikbugg i den nya kalendern så stör jag mig mest på att man inte längre kan se veckodagen när man ställer in datumen för en händelse. Riktigt irriterande. Det känns som att SEMC bara har slängt in en massa ändringar utan att testa hur det påverkar användarupplevelsen.
     
  17. roffe99

    roffe99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Undrar jag också - den nya standarkalendern i Arcen (speciellt efter uppdateringen) fungerar utmärkt och är enligt mitt tycke bra strukturerad och med snygg design och det finns ju numera kommande händelser nedanför månadskalendern - samt man kan välja färg numera som bakgrund. Den är betydligt bättre än flera andra som jag prövar som är tröttsamt röriga och överarbetade och med femtielva inställningar.

    Man kan ju synka den med Google/Gmail kalendrar och välja om man skall synka/visa innehåll som färg, helgdagar, veckodagar, väder och få mer info eller om man väljer en renare kalender.

    Sen kan man ju lägga till en passande widget på skärmen som visar kommande event hämtat från standarkalendern.

    Detta är ju naturligtvis en smaksak och en högst personlig uppfattning !
     
    Last edited: 20 aug 2011
  18. roffe99

    roffe99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om man trycker på "ny händelse" kommer dag, datum, mån, år upp. Trycker man snabbt på dagskalendern kommer hela infon upp - med veckodagen - och på månadskalendern kommer veckodagen också fram. Håller man ned länge saknas veckdagen. Men jag förstår vad du menar - har inte märkt detta själv dock förrän nu.
     
    Last edited: 20 aug 2011
  19. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Jorte kan säkert synkas mot Google calendar men när jag testade den så kunde jag inte se att den synkar mot Androids standardkalender i telefonen vilket för mig är ett måste. Detta eftersom jag använder mitt jobbs exchange-server som synkar mot androids standardkalender. Vad jag förstår är det detta som även peterhjalmarsson tycker är viktigt och därför går Jorte bort då den har sin egen databas.
    Därför förespråkar jag Calendar Pad eller Pocket Informant.
     
  20. Sayurii

    Sayurii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur vet man om Jorte håller på så där?
    Jag använder den inte annat än som widget, men vill ju inte att det ska hålla på och dra massa ström..?