Vem är det som käkar upp mitt interminne?

Diskussion i 'Legend' startad av Jazz Jack, 13 aug 2011.

  1. Jazz Jack

    Jazz Jack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag har en 1årig Legend, i början av dess levnad hade jag interminnet fullt med apps, efter ett tag började utrymmet tryta och jag flyttade över fler och fler apps till sd-kortet för att frigöra lite utrymme.
    Efter varje gång jag frigjort minne har det dock raskt ätits upp igen.
    Vissa dagar har det blivit så proppat att det knappt gått att använda luren, då har jag fått avinstallera några apps, men strax igen så käkas det tömda utrymmet upp!
    Detta trots att jag startat om telefonen och tömt cachen!
    Nu har jag endast kvar runt 30mb apps kvar på interminnet. Och så vitt jag vet ingen övrig data.
    Ändå har jag under 5 mb ledigt utrymme.

    Vad farao kan det vara som slukar allt detta minne?
     
    Last edited: 13 aug 2011
  2. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Ta hem appen wheres my Droid
     
  3. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
  4. Jazz Jack

    Jazz Jack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tidigare har jag använt Apps2SD, som jag hört ska va pålitligt och bra, för att se till att jag inte har några apps kvar på telefonminnet.
    Men den jäveln man tydligen inte lita på! :ehm:

    Med DiskUsage ser jag att jag har 134 mb apps istället för de 30 som Apps2SD angav!
    Verkar som samtliga apps man flyttar till SDkortet med apps2SD bara får apk-filerna flyttat, medan datat ligger kvar på interminnet.
    Så det blir till att rensa lite...Funderar dock över hur man bäst tar bort förinstallerade apps som ej går att avinstallera, typ Quickoffice? Den tar upp 5 mb helt i onödan.. Funkar det att bara ta bort den via DiskUsage eller kan det orsaka problem att ta bort apps på det viset?

    För övrigt är tydligen 46 mb av mitt 185 mb stora användarutrymme reserverat för 'System Data', går ej att se närmare vad som finns där. Är det normalt?
     
    Last edited: 13 aug 2011
  5. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag antar du har rootat din telefon? Isåf är titanium backup ett ypperligt sätt att ta bort stockappar med tvingad borttagning, ännu bättre om du har s-off. Då kan du avinstallera all skit du vill istället för köra omstart för varje app som tas bort
     
  6. Jazz Jack

    Jazz Jack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har tyvärr ej rootat. Finns det några alternativ?
     
  7. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Just för syftet att kunna ta bort förinstallerade appar så måste man ha root. Vilket inte är allt för svårt och verkligen värt:)
     
  8. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har också problem med att utrymmet försvinner. Verkar som att "kontakter" växer som en tumör. Hört att det ska vara pga facebook-integrationen, men seriöst, hur många kb kan en sån där liten tumnagelbild ta upp egentligen. Facebook apparna tar också upp hutlöst med utrymme, hur är de programmerade egentligen, vad är det som gör att de tar så mycket plats. Telefonen går ju knappt att använda längre då man måste plocka bort viktiga program dagligen...